خواص گل گاو زبان برای درمان سرماخوردگی، اضطراب و سرفه

گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که بیشتر به خاطر چای آرامش بخشش آن را می شناسیم. در ادامه این مقاله از سایت ما را همراهی کنید تا خواص گل گاو زبان را بررسی کنیم و با این گیاه مفید بیشتر آشنا شویم.

گل گاوزبان یا گیاه افعی با نام علمی Echium amoenum یک گیاه علفی یک ساله است که بوته آن 40 تا 70 سانتی متر طول دارد.  ساقه‌های آن شیار دار و خاردار و برگ‌هایش ساده و مخملی در ابعاد نسبتا بزرگ و چین خورده هستند. این برگها به رنگ سبز تیره هستند و از تارهای زبر و خشن پوشیده شده‌اند. به طوری که زمانی که می‌خواهید آن‌ها را بچینید، یک حس گزیدگی خفیف به شما دست میدهد.

گل‌ها یاین گیاه هم به شکل قیفی و یا لوله‌ای است و ستاره‌ای به رنگ قرمز ارغوانی است که بعد از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می‌آید. این گیاه خودرو است و در ماه‌های اردیبهشت تا تیر به تعداد کم روی ساقه نمایان می‌شود و به صورت وحشی می‌رویددر گونه های متعدد می روید.

این گیاه معمولا در زمین‌های بایر رشد می‌کند و منشا اولیه آن شهر دمشق بوده است اما امروزه در اطراف کوه‌های البرز در ایران یافت می‌شود.

گل گاو زبان یک گیاه طبی است که تمام اجزا آن شامل گل‌ها و برگ‌ها می‌توانند به عنوان دارو استفاده شوند. حتی از دانه‌های این گیاه برای تهیه روغن استفاده می‌شود. اصلی‌ترین و رایج‌ترین کاربرد گل گاوزبان درمان و کاهش استرس و اضطراب، درمان سرماخوردگی و سرفه است.

خواص گل گاو زبان و کاربرد آن برای درمان سرماخوردگی، اضطراب و سرفه

این گیاه تاثیر نشاط آور، مقوی و آرامش بخش در بدن دارد. یکی از بیشترین و معروف‌ترین کاربردهای آن استفاده به صورت چای و دمنوش برای ریلکس شدن است.

گیاه گل گاو زبان طبع گرم و تر دارد و دارای آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است.

از گل این گیاه برای تولید شربت سرماخوردگی استفاده میشود. همچنین برگ های پخته آن را می توانید مانند اسفناج استفاده کنید. اگر ضربان قلب دارید، می توانید از این گیاه به همراه لیمو عمانی استفاده کنید.

 

ارزش غذایی گل گاو زبان

گل گاوزبان در هر 100 گرم برگ تنها 21 کالری دارد. این گیاه حاوی 17 تا 20 درصد لینولنیک اسید است. لینولنیک اسید یک نوع از اسیدهای چرب امگا 6 است که برای عملکرد بهتر مفاصل، بهبود پوست و تقویت سیستم ایمنی، حفظ غشاء سلول و تنظیم متابولیسم کلسترول، کاهش LDL سرم خون، بهبود زخم و التهاب و بهبود بیماری های پوستی نقش موثری دارد.

این گیاه همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین C دارد. هر 100 گرم گل گاو زبان 35 میلی گرم ویتامین C دارد. ویتامین سی در کنار دیگر آنتی اکسیدان‌ها برای حذف رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم دفاعی بدن، عمل می‌کند.

گذشته از تمام این ها با مصرف آن مقادیر زیادی از ویتامین A و کاروتن دریافت می کنید. هر دوی این ترکیبات آنتی اکسیدان هستند. این آنتی اکسیدان‌ها با حذف رادیکال‌های آزاد روند پیری و بیمار شدن را به تاخیر می‌اندازند و ترتیبی می‌دهند که شما بتوانید سالم‌تر و شاداب‌تر بمانید. این ویتامین خطر ابتلا به سرطان ریه و دهان را تا اندازه زیادی کاهش می‌دهد.

گل گاوزبان حاوی مواد معدنی مفید مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منگنز، مس، روی و منیزیم است. پتاسیم برای کنترل فشار خون و ضربان قلب ضروری است. منگنز یک کوفاکتور بسیار مهم برای آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز است.

به علاوه گل گاو زبان یکی از منابع مهم ویتامین B به خصوص نیاسین می‌باشد. نیاسین سطح کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد.

 

شما این اشتباه را نکنید!

یکی از مواردی که سال‌ها متخصصان و پزشکان و افراد عادی را به اشتباه انداخته است، شباهت بسیار زیادی گل گاو زبان و گیاه گاو زبان است. این دو گیاه مدام با هم اشتباه گرفته می شوند.

گل گاوزبانیان دو سرده معروف در ایران دارد که شامل گل گاو زبان (از سرده Echium) به زبان عربی لسان الثور است که در دامنه کوه‌های البزر می‌روید و با گیاه گاوزبان از سرده Borage به عربی موماخوز که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر می‌روید، متفاوت است.

هر دو این ها به غلط با نام گل گاوزبان معروف شده‌اند. در حالی که این دو گیاه از دو سرده متفاوت هستند و خواص و ویژگی‌های هم با هم فرق می کند. اما به خاطر شباهت ظاهری به خصوص شباهت گل‌ها با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

ارزش غذایی گل گاو زبان

 

برای اینکه این اشتباه دیگر تکرار نشود، به گل گاو زبان Echium گل گاوزبان ایرانی می‌گویند و Borage را گیاه گاو زبان اروپایی می‌نامند.

گل گاو زبان ایرانی درشت‌تر از گل‌های گیاه گاوزبان است. گل گاوزبان لاجوردی و گل‌هایی شبیه به گل انار دارد  و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز می‌روید. درحالی که گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرها ایران رشد می‌کند این گیاه همانطور که در عکس زیر می بینید، گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای شکل دارد.

 

خاصیت گل گاو زبان برای فشار خون و بیماری‌های قلبی

گیاه گاو زبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و از آنجا به طب سنتی اروپا راه پیدا کرده است. گیاه گاو زبان عرق و ادرار را زیاد می‌کند.

 

خواص گل گاو زبان برای بدن و اعصاب و روان

تقویت اعصاب و روان

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای گل گاو زبان، استفاده از آن به عنوان تسکین دهنده اعصاب و روان است. این گیاه نشاط آور بوده و برای درمان اختلالات حواس پنجگانه کاربرد دارد و یک درمان هم محسوب می‌شود.

درمان سرماخوردگی و تنگی نفس

این گیاه به خاطر داشتن مقادیر زیادی از ویتامین C و فلاونوئیدها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. به علاوه خواص ضد التهابی دارد و به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک می‌کند. از دیگر خواص گل گاو زبان که به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند این است که خلط آور است. به این ترتیب برای درمان آسم و برونشیت هم مفید است. همچنین در طب سنتی از آن برای پایین آوردن تب استفاده می‌کردند.

کلیه

یکی از فواید گل گاو زبان ادرار آوری آن است که به برای سم زدایی از بدن و کلیه کاربرد دارد. دمنوش این گیاه برای درمان بی اختیاری ادرار هم مفید است.

خاصیت گل گاو زبان برای فشار خون و بیماری‌های قلبی

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث بهبود گردش خون و درمان فشار خون شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا اندازه زیادی کاهش می دهد.

خواص گل گاو زبان برای درمان دیابت و قند خون

دمنوش این گیاه برای درمان دیابت و قند خون مفید است. لازم به ذکر است که در طب سنتی  اعتقاد بر این است که این گیاه باعث فشار خون هم می‌شود. پس افرادی که فشار خون بالا دارند، آن را به همراه چند قطره لیمو مصرف کنند.

دردهای دوران پریودی

دمنوش گل گاوزبان خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد. در نتیجه می‌تواند یک درمان گیاهی مناسب برای کاهش دل درد و کمردرد در زمان پریودی باشد.

درمان جوش و آکنه

به خاطر وجود اسید گاما لینولنیک، این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌توانید از آن برای درمان جوش و آکنه و قرمزی و خارش پوست هم استفاده کنید. کافی است روزانه مقداری از دمنوش این گیاه دارویی را میل کنید.

خواص گل گاو زبان برای پیشگیری از سرطان

این گیاه به خاطر داشتن مقادیری منیزیم به پیشگیری و درمان انواع سرطان کمک می‌کند. با مصرف این ماده احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف مانند سرطان پروستات، سرطان کبد و سینه کمتر می‌شود.

 

  خواص دمنوش گل گاو زبان | روش دم کردن گل گاو زبان و زنجبیل

فواید گل گاو زبان برای عملکرد بهتر روده

خواص گل گاو زبان برای درمان استرس و افسردگی

یکی از بهترین گیاهان برای تقویت اعصاب، گل گاو زبان است. این گیاه شادی آور و آرامش بخش است. همچنین برای درمان استرس و اضطراب و افسردگی هم مفید است. در صورتی که بی خوابی شبانه دارید، دمنوش گل گاو زبان چاره مشکل شماست.

درمان بیش فعالی

اگر خودتان یا حتی کودکتان نشانه‌های بیش فعالی را دارید، می‌توانید از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده کنید. این داروی گیاهی تاثیر زیادی روی بالا بردن قدرت تمرکز ذهنی دارد و حواس پنجگانه را تقویت می‌کند. این ماده برای درمان بیش فعالی کودکان هم می‌تواند مفید باشد.

سالم‌تر باشید

این گیاه دارویی علاوه بر تمام مواردی که ذکر شد، سرشار از مواد مغذی متعدد است. این گیاه دارای اسیدهای چرب امگا، اسید فولیک، مجموعه ویتامین‌های B، منیزیم و پتاسیم است. این‌ها همه مواد ضروری برای بدن هستند که برای بالا بردن سلامت و تندرستی بدن ازم است.

درمان نوسانات خلقی در یائسگی

خیلی از زنان برای درمان مشکلات زمان یائسگی از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده می‌کنند. برای اینکه از نوسانات خلقی این دوران جلوگیری کنید، می‌توانید به جای درمان‌های هورمونی از این روش گیاهی و البته سالم استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی

بیشتر بیماری‌هایی که ما درگیر آن‌ها می‌شویم، به خاطر عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن ما است. این گیاه به خاطر داشتن مقادیر زیادی از ویتامین سی می‌تواند سیستم ایمنی را تا اندازه زیادی در مقابل بیماری های متعدد تقویت کند.

فواید گل گاو زبان برای عملکرد بهتر روده

روغن این گیاه ترتیبی می‌دهد که تحرکات و انقباظات روده بهتر شود. کسانی که تنبلی روده یا سایر مشکلات مربوط به سیستم گوارشی را تجربه می کنند، از مصرف این ماده غافل نشوند. گل گاو زبان همچنین شکم را نرم کرده و کیسه صفرا را باز می‌کند. سوخته سوداوی را از معده بیرون برده و عوارض آن را درمان می‌کند.

تصفیه خون

یکی دیگر از فواید گل گاو زبان این است که باعث تصفیه خون می‌شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی این گیاه به خاطر این خاصیت مانند سبزی در کنار سالاد یا غذاهای پخته شده استفاده می‌شود.

فرار از گرمای تابستان

این گیاه خاصیت خنک کنندگی و نشاط آور دارد. در نتیجه اگر گل‌های آن را در سالاد بریزید یا اینکه گلهای تازه را در آب و مخلوط لیمو و شکر بخیسانید و در روزهای تابستان میل کنید، حس بهتری خواهید داشت و گرما کمتر شما را اذیت می کند.

 

فواید گل گاوزبون برای درمان فولیکولیتیس

پوست زیباتری داشته باشید

عصاره این گیاه می‌تواند خشکی و خارش‌های پوستی را درمان کند. اگر عصاره این گیاه را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید، از شر خارش پوست و جوش‌های عصبی خلاص خواهید شد. همچنین می   توانید آن را مستقیما روی جوش‌ها بمالید.

فواید گل گاو زبان برای درمان فولیکولیتیس

این گیاه برای درمان فولیکولیتیس هم مناسب است. در این بیماری فولیکول‌های مو در اثر عفونت ملتهب شده و آسیب می‌بینند و فرد دچار ریزش مو می‌شود. گل گاوزبان از این بیماری جلوگیری می‌کند.

درمان اعتیاد به الکل

گفته می‌شود که گل گاو زبان قادر است برخی از تنش های عصبی خاص برای ولع فرد به الکل را کاهش دهد و به بهبود خواب این افراد هم کمک کند.

بهبود عملکرد سیستم ادراری

این گیاه مقادیر خوبی از پتاسیم و کلسیم دارد که ادرار آور است. با بیشتر شدن تعداد دفع ادرار بدن عفونت‌ها را دفع کرده و بیماری‌های عفونی این اندام بدن درمان می‌شود.

آلزایمر

گل گاو زبان با افزایش انتقال امواج عصبی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از پوکی استخوان

این گیاه دارویی مقادیر خوبی از کلسیم دارد. بنابراین برای افراد میانسال یا زنان یائسه مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

درمان سرماخوردگی

گل گاوزبان حاوی مقادیر خوبی از ویتامین سی است و می‌تواند برای درمان سرماخوردگی و گلودرد به کارتان بیاید. کافی است دمنوش این گیاه را با کمی عسل تهیه کرده و میل کنید. به همین سادگی از شر سرماخوردگی و گلودرد خلاص می‌شوید.

خاصیت گل گاو زبان برای پریود شدن

گفته می‌شود که استفاده از گل گاو زبون برای 5 روز متوالی باعث پریود شدن زنان می‌شود. بنابراین در صورتی که زمان پریود شدن‌تان به تاخیر افتاده است، می‌توانید این درمان را انجام دهید. در صورتی که جوابگو نبود، سه روز صبر کنید و دوباره به مدت 5 روز درمان را انجام دهید. (گل گاو زبان نباید بیش از 5 روز متوالی و بیش از روزی یک بار مصرف شود. )

درمان فشار خون

گل گاو زبان سرشار از آنتی اکسیدان است. در نتیحه مصرف آن جریان خون را بهبود داده و فشار خون بالا را درمان می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

توجه: در طب سنتی اعتقاد بر این است که گل گاو زبان خود باعث فشار خون بالا می‌شود و برای جلوگیری از این عارضه باید آن را با مصلحش یعنی لیمو مصرف کرد. در نتیجه به نظر می‌رسد که استفاده از گل گاو زبان به همراه لیمو می‌تواند عارضه فشار خون را درمان کند.

خاصیت گل گاو زبان برای دفع بقایا

بعد از سقط جنین گاهی بقایای جنین کاملا از رحم خارج نمی‌شود و لازم است که به کمک داروها رحم را وادار به انقباضات بیشتر کرده و جنین را خارج کنید. یکی از گیاهانی که در این امر می‌تواند مفید باشد، گل گاو زبان است. نوشیدن دمنوش این گیاه باعث بیشتر شدن انقباضات رحمی شده و بقایای جنین را خارج می‌کند.

سایر خواص گل گاو زبان

جویدن برگ این گیاه به درمان جوش‌های چرکی اطراف دهان کمک می‌کند.

عرق این گیاه امراض سوداوی، وسواس و خفقان را درمان می‌کند.

در صورتی که ضعف عضلانی دارید، این گیاه به خاطر طبع گرم و نشاط آوری که دارد، می‌تواند به شما کمک کند.

برای تسکین دردهای دهانی، سنگ کلیه، سنگ مثانه و غیره مفید است.

این گیاه برای درمان مشکلات دهان مانند جوش‌های چرکین اطراف دهان، آفت دهانی، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان مفید است.

برای درمان آرتریت روماتوئید از روغنی که در دانه‌های گل گاوزبون وجود دارد، استفاده می‌کنند. برای این منظور تحت نظر پزشک روزانه 4 تا 7 گرم از روغن این گیاه را برای 24 هفته مصرف کنید.

می‌دانید که منشا ایجاد بیماری MS استرس است. این گیاه با تاثیر تسکین دهندگی که دارد، و البته اثر آن روی تقویت سیستم ایمنی، از بروز بیماری MS پیشگیری کند.

عصاره آبی رنگ موجود در این گیاه به درمان بیماری وسواس کمک می‌کند.

این گیاه دارویی به خاطر تاثیر آرام بخش و تسکین دهنده برای درمان مشکلات عصبی مفید است. در نتیجه افرادی که مشکلات عصبی دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین نوشیدن دمنوش آن به خانم‌های باردار و یائسه هم توصیه می‌شود.

دمنوش این گیاه رنگ چهره را باز می‌کند و نشاط آور است.

یکی از فواید گل گاو زبان این است که سینه را نرم کرده و به درمان تنگی نفس و گلودرد کمک می‌کند.

 

مصرف گل گاو زبان در بارداری و شیردهی

این گیاه دارویی با وجود تمام خواص و مزایایی که دارد، به خاطر وجود آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود. به همین ترتیب مصرف آن برای زنانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند و کودکان هم منع شده است.

 

5/5 - (6 امتیاز)

یک نظر

  1. مگه گیاه و دارویی هم بهتر از گل گاوزبون داریم؟!
    چی میتونه بهتر از این به آدم آرامش بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *