با گیاهان قاعده آور آشنا شوید | قاعده آورهای گیاهی کدامند

گیاهان قاعده آور قوی و سریع, سریع ترین قاعده آور ها, قاعده آور های طبیعی, قاعده آور های خانگی, قاعده آورها در طب سنتی, قاعده آورهای گیاهی, زعفران قاعده آور قوی, روش های باز شدن قاعدگی, گیاهان قاعده آور رازیانه

 

کدام گیاهان قاعده آور هستند ؟ امروزه به هم خوردن روند قاعدگی در خانم ها به یک اتفاق شایع تبدیل شده است. در صورتی که با گیاهان قاعده آور آشنا باشید، میتوانید این مشکل را در خانه برطرف کنید. در این مقاله  10 گیاه قاعده آور که باعث تسریع در پریودشدن خواهند شد را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با همدلی همراه باشید.

 

با گیاهان قاعده آور آشنا شوید , قاعده آورهای گیاهی کدامند

 

امروزه، بسیاری از بانوان به دنبالی گیاهان دارویی قاعده آور هستند. پریودهای نامنظم می تواند برای خانم ها یک کابوس باشد. عدم تعادل هورمونی، اضافه وزن یا کم وزنی و سبک زندگی کم تحرک از مهم ترین دلایل پریود نامنظم در زنان به شمار می روند.

در منابع خارجی آمده است بی نظمی در چرخه قاعدگی می تواند باعث افزایش وزن، افزایش موهای صورت، نوسانات خلقی، نفخ، حساس شدن سینه ها شود. موثرترین راه برای مقابله با پریودهای نامنظم، بهبود سبک زندگی، کاهش وزن، پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. همچنین، چند گیاه دارویی قاعده آور وجود دارند که می تواند باعث قاعدگی یا پریود شود استفاده کرد .

 

 

گیاهان قاعده آور

قاعدگی یک نشانه حیاتی برای سلامت باروری است. با این وجود، بسیاری از بانوان دچار تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی می‌شوند. این مشکل می‌تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی، استرس، داروها، تغییرات وزن و غیره باشد. تاخیر در قاعدگی می‌تواند نگران‌کننده و واقعاً آزاردهنده باشد. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید قاعدگی خود را به روشی طبیعی تحریک کنید.

سیکل عادت ماهاانه یک زن معمولاً 28 روز طول می کشد، اما بدن همه زنان متفاوت است و چرخه های پریود متفاوتی دارند. تاخیر 4 تا 5 روزه در سیکل قاعدگی طبیعی تلقی می شود، اما نه بیشتر از آن. بنابراین، انتخاب صحیح گیاهان دارویی قاعده آور می تواند به شما کمک کند تا قاعدگی خود را منظم کنید.

 

 

گیاهان قاعده آور برای پریود شدن سریع

انواع داروی گیاهی برای پریودی به منظور آغاز خون ریزی ماهانه و حتی درمان بی نظمی های قاعدگی مورد استفاد قرار می گیرند و بر اساس منابع طب سنتی در بسیاری از موارد بسیار تاثیر گذار نیز خواهند بود. نکته بسیار مهم آن است که قاعدگی زمانی روی خواهد داد که سطح هورمون پروژسترون به هر دلیل از جمله استفاده از انواع داروها و یا حتی مصرف داروهای گیاهی برای قاعدگی، افت کند.

افت پروژسترون به معنای شروع خون ریزی ماهانه است. به همین دلیل مصرف دارو های گیاهی برای پریود شدن بدون تجویز پزشک متخصص طب سنتی می تواند با ایجاد اختلال در تعادل هورمونی بدن شما، منجر به بدتر شدن وضعیت و بی نظمی هرچه بیشتر قاعدگیتان گردد.

 

قاعده آورهای گیاهی برای بانوان

 

همچنین درصورتی که علت تاخیر در قاعدگی مربوط به بارداری باشد، مصرف داروی گیاهی برای قاعدگی ممکن است سبب سقط جنین گردد اما نه در تمامی مواقع!

بنابر تمامی این دلایل توصیه می کنیم که اگر پریود شما عقب افتاده است و یا به علت بی نظمی قاعدگی تصمیم دارید که از داروی گیاهی برای پریود شدن سریع استفاده کنید، ابتدا این موضوع را با پزشک متخصص زنان درمیان بگذارید.

 

 

گیاهان قاعده آور

 

1- زنجبیل

ازجمله داروهای گیاهی برای پریودی می توان به زنجبیل اشاره کرد. درحقیقت زنجبیل سبب شروع انقباضات رحمی شده که خود می تواند سبب ریزش لایه درونی رحم و یا همان اندومتر گردد. گرچه تاکنون تحقیقات علمی از این مساله پشتیبانی نکرده است اما اگر تصمیم دارید که برای پریود شدن زنجبیل بخورید، توصیه می شود چند قطعه زنجبیل تازه را در آب جوش دم کرده و سپس میل کنید.

 

2- جعفری

از جمله دیگر داروهای گیاهی برای پریودی می توان جعفری را نام برد. جعفری حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C و apiol است که به تحریک آغاز انقباضات رحمی کمک می کند. مصرف بسیار بیش از اندازه این گیاه برای بانوان باردار به شدت مضر بوده و ممکن است سبب سقط جنین گردد. جهت استفاده از جعفری به عنوان داروی گیاهی برای باز شدن قاعدگی مقدار زیادی از جعفری تازه را آسیاب کرده، دم و سپس میل کنید.

 

3- زردچوبه

این داروهای گیاهی برای پریودی بر روی سطح هورمون استروژن و پروژسترون تاثیر گذاشته و سبب آغاز خون ریزی ماهانه می شود. این یافته هنوز از طریق علمی به اثبات نرسیده است اما چنانچه قصد استفاده از آن را دارید، می توانید زردچوبه را به انواع غذاها، آبمیوه و … اضافه کنید.

 

گیاهان قاعده آور رازیانه

 

4- گیاه کوهوش سیاه

این گیاه از جمله داروهای معروف در آغاز قاعدگی محسوب می شود اما مصرف آن با داروهای بسیار زیادی تداخل دارد. و برای بیماران قلبی و کبدی به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

در آخر توصیه می شود که قبل از مصرف هرگونه داروهای گیاهی برای پریودی ابتدا این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید. ممکن است علت به تاخیر افتادن قاعدگی شما چیزی جز برهم خوردن تعادل هورمونی بوده و نیاز به اقدامات درمانی دیگری باشد.

 

5. پیاز

∴ نحوه مصرف: از گیاه پیاز و یا تخم آن می‌توان به شکل خام و یا پخته صورت خوراکی استفاده کرد.

≡ طبیعت پیاز: گرم و خشک

Χ عوارض و موارد احتیاط: مصرف زیاد پیاز ممکن است باعث کاهش قند خون و افزایش ترشح صفرا شود.

 

6. نخود

∴ نحوه مصرف: دانه‌های نخود را به صورت پخته می‌توان در وعده‌های غذایی استفاده کرد.

≡ طبیعت نخود: گرم و خشک

Χ عوارض و موارد احتیاط: با توجه به نفخ آور بودن نخود، بهتر است این گیاه در دوران شیردهی و بارداری با احتیاط مصرف شود. همچنین نوع سیاه آن ممکن است سقط جنین را در پی داشته باشد.

 

7. بابونه

∴ نحوه مصرف: قسمت گل بابونه و سایر قسمت‌های گیاه بابونه را به صورت دم کرده به عنوان یکی از گیاهان قاعده آور استفاده می‌کنند.
طبیعت بابونه: گرم و خشک
Χ عوارض و موارد احتیاط: بهتر است این گیاه به همراه دارو‌های ضد انعقاد خون در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود. همچنین مصرف زیاد آن ممکن است کاهش جذب آهن در بدن زا به دنبال داشته باشد.

 

  پریود چیست؟همه چیز درباره قاعدگی یا عادت ماهانه پریود شدن یعنی چه

8. بادرنجوبه

∴ نحوه مصرف: از قسمت برگ، تخم و گل این گیاه به صورت دم کرده و یا نشستن در عصاره آن استفاده می‌شود.

≡ طبیعت بادرنجوبه: گرم و خشک

Χ عوارض و موارد احتیاط: استفاده از این گیاه برای زنان باردار و نیز کسانی که به کم کاری تیروئید مبتلاهستند منع مصرف دارد.

 

9. رازیانه

گرفتگی های قاعدگی به خاطر انقباض رحم اتفاق می افتد که در نتیجه باعث خونریزی هم می شود. لذا به نظر می رسد دانه های رازیانه با تسکین عضلات به کاهش این درد کمک می کنند. همچنین دانه های رازیانه برای قولنج نوزاد که می تواند به دلیل اسپاسم های روده ای باشد هم، مفید باشد. یادتان باشد لازم است طریقه مصرف رازیانه را برای نوزادتان از پزشک بپرسید و سرخود استفاده نکنید.

 

طریقه مصرف رازیانه برای پریود شدن

 

روش اول

شب مقدار کمی دانه رازیانه را در یک لیوان آب خیس دهید و صبح مخلوط مایع را بنوشید. این نوشیدنی به رحم کمک می‌کند انقباض و حرکات راحت تری داشته باشد، همچنین خون ریزی را تنظیم می‌کند و درد ناشی از پریود را کاهش می‌دهد.

روش دوم

دانه‌های رازیانه را می‌توان به صورت دمنوش استفاده کرد، کافی است دانه‌ها در آب جوشانده شوند و هر روز در زمانی که معده فرد خالی از غذا هستند مصرف شوند. این روش به تنظیم پریود و ایجاد یک جریان دفع سالم کمک می‌کند.

روش سوم

همچنین می‌توانید دانه‌های رازیانه را بجوید و با جویدن از آثار مفید آن از جمله پریود شدن بهره مند شوید.

رازیانه می‌تواند به شل کردن روده کمک کند، همچنین ترشحات دستگاه تنفسی را نیز کاهش دهد. رازیانه موادی را در خود دارد که می‌توانند مشابه استروژن عمل کنند.

 

زمان مصرف رازیانه در قاعدگی

برای بیشترین تاثیر، بهتر است رازیانه را با معده خالی مصرف کنید. بنابراین صبح بعد از بیدار شدن بهترین زمان مصرف رازیانه در قاعدگی است. استفاده از دمنوش رازیانه را هر روز و با شکم خالی ادامه دهید.

 

10. زعغران

احتمالا از جمله معروف ترین داروهای گیاهی برای پریودی می توان به زعفران اشاره کرد. دمنوش زعفران علاوه بر آنکه نشاط آور و ضد افسردگی است، قاعده آور قوی نیز محسوب می شود. برای رسیدن به این منظور لازم است مقدار قابل توجهی از آن را ساییده، دم کرده و سپس میل کنید.

اکثر افراد گمان می‌کنند که مصرف زعفران در قاعدگی ضرر دارد؛ در حالی که این گونه نیست! این گیاه به دلیل خواص فوق‌العاده‌ای که دارد نقش بسیار زیادی در درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی ایفا می‌کند. علاوه بر این‌ها زعفران می‌تواند باعث کاهش فشار خون و افزایش انرژی نیز بشود.

خانم هایی که دچار قاعدگی نا منظم هستند و معمولا پریود آن ها عقب می افتاد از دمنوش زعفران استفاده می کنند. تاثیر زعفران در این بابت بر کسی پوشیده نیست. زعفران گران قیمت ترین ادویه جهان است که مصرف آن خواص آرامش بخش را به دنبال دارد. زعفران از نظر طب سنتی ایران، طبیعت گرم دارد.

دلایل متفاوتی برای عقب افتادن قاعدگی وجود دارد .اگر بحث حاملگی مطرح نباشد با مصرف دمنوش زعفران می توانید این مشکل را حل کنید. استرس ، تغییرات آب و هوایی ، مصرف دارو های خاص ، ورزش و فعالیت های سنگین از عمده دلایل این نامنظم بودن هستند.

 

برای مصرف زعفران در دوران بارداری حتما باید با پزشکتان مشورت کنید. بنابراین اگر اطمینان دارید که باردار نیستید از دمنوش زعفران استفاده کنید. زعفران یک گیاه است و تاثیر گیاهان بر جنین با توجه به شرایط جنین و مادر متفاوت است. به همین دلیل حتما باید با پزشک صحبت کرده و سپس از آن استفاده کنید.

اگر زعفران به درستی مصرف شود ، می تواند این اختلال در قاعدگی را رفع کند و همچون درمان خوبی برای افسردگی می باشد.

 

 

تهیه دمنوش زعفران برای قاعدگی

 

روش اول :

یکی از ساده ترین روش ها برای دمنوش ، دم کردن آن است. برای این کار ابتدا چند شاخه از زعفران ساییده و در آّب جوش حل کرده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه روی سماور و یا کتری ، دم بکشد و می توانید همانند چای از آن استفاده کنید. برای خوش طعم تر شدن آن بعد از آماده شدن ، یک قاشق عسل به آن اضافه کنید.

همچنین می توانید به چای مقداری زعفران اضافه کنید. باری اینکار 2 دقیقه بعد از دم کردن چای ، مقداری زعفران ساییده شده به چای اضافه کنید و اجازه دهید ، 5 دقیقه در حال دم کشیدن باشد. و آن را با نبات یا شکر و یا عسل بسته به سلیقتان مصرف کنید.

روش دوم :

برای تهیه یک دمنوش بسیار قوی از زعفران مقدار یک قاشق مربا خوری زعفران ررا کاملا سابیده و له کنید ، به طوری کاملا قابل حل در آب باشد . سپس کمی زنجبیل و دارچین و مقدار دو لیوان اب جوش به آن اضافه کرده و اجازه دهید همچون روش قبلی دم بکشد. برای صرف این دمنوش می توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

نکته : اطمینان حاصل کنید که به مواد تشکیل شده این دمنوش (زنجبیل و دارچین ) حساسیت نداشته باشید.

برای مصرف این دمنوش ها ، اگر مدت زیادی است که پریود شما عقب افتاده است ، روزانه دو بار استفاده کنید. اما توصیه می شود پنج روز قبل از شروع قاعدگی روزانه یک لیوان از این دمنوش استفاده کنید. معمولا تاثیر آن بین 3 الی 5 روز مشخص می شود.

روش سوم :

زعفران را ساییده و با مقداری گلاب روی شعله ملایم گذاشته و اجازه دهید کمی بجوشد. بعد از 10 دقیقه آن را از روی شعله گاز برداشته و اجازه دهید از جوش خارج شود. سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کنید و آن را میل کنید.

این دمنوش را می توانید یک روز در میان مصرف کنید. مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود. همچنین این دمنوش اشتها آور است و به هضم غذا و کارکرد سیستم گوارش کمک می کند.

 

 

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله « روشهای کاهش درد دوران قاعدگی  »  را هم مطالعه بفرمایید.

 

 

منابع:

zibabeman.com

setare.com

darookhaneonline.com

niniplus.com

hosseinibrothers.ir

 

 

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *