مزایای گل گاو زبان در طب سنتی برای درمان استرس و تصفیه خون

گل گاو زبان خواص دارویی زیادی دارد. از این گذشته این گیاه، گل‌های زیبایی دارد و خیلی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که آن را در باغچه خانشان پرورش بدهند.

گل گاو زبان یا گیاه افعی از تیره گاوزبانیان است که اصلی‌ترین و بهترین خواصیت آن، تسکین بخشی و آرمش بخش بودنش است. از قدیم تا کنون بسیاری از پزشکان طب سنتی برای درمان عارضه‌های پزشکی مختلف گل گاو زبان را تجویز می‌کردند. در ادامه این مقاله از سایت ما را دنبال کنید تا مزایای گل گاو زبان از دیدگاه طب سنتی را بررسی کنیم.

مزایای گل گاو زبان از دیدگاه طب سنتی برای درمان استرس و تصفیه خون

در ابتدا اجازه دهید این موضوع را یادداوری کنیم که گیاه مذکور و گیاه گاو زبان شباهت زیادی با هم دارند. جالب است که بسیاری از عطاران تفاوت این دو گیاه را نمی‌دانند و در بیشتر مواقع آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند و به جای یکدیگر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

گل گاو زبان تنها گلش فواید طبی دارد، گل‌های لاجوردی و شبیه گل انار دارد و تخم آن حلوی شکل و لعابی است. محل اصلی رویش این گیاه، کوه‌های البرز است.

این گیاه مقادیر خوبی از پتاسیم و کلسیم را در خود دارد که ادرار آور بوده و به تحریک بدن، تبادلات سلولی و تنظیم سیستم اعصاب کمک می‌کند.

دمنوش گل گاو زبان نشاط آور است و حواس پنجگانه شما را تقویت می‌کند. همچنین باعث می‌شود که رنگ چهره‌تان بازتر شود. غم و اندوه را از بین می‌برد و ضد استرس و اضطراب است. شما حتی برای درمان تنگی نفس و مشکلات اعصاب و آشفتگی هم  می‌توانید به این گیاه پناه ببرید.

مزایای گل گاو زبان از دیدگاه طب سنتی

خواص ضد سرطانی گل گاو زبان

این گیاه حاوی منیزیم است که ضد سرطان بوده و به خاطر داشتن آلکوالویید، ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب است.

این گیاه تب را کاهش داده و برای درمان سرخک، مخملک و آبله و کهیر مفید است. در بعضی از کشورها برگ‌های تازه این گیاه را به خاطر مقادیر زیادی ویتامین سی که دارد، به همراه سالاد استفاده می‌کنند.
گل‌های تازه آن بویی شبیه به خیار دارد و زمانی که در آب خیسانده شود و با آب لیمو و شکر ترکیب شود، یک معجون مفید و موثر برای روزهای گرم تابستان خواهد بود.

  طبع گل گاو زبان سرد است یا گرم و مصلح گل گاو زبان چیست؟

تصفیه کننده خون

این گیاه در کنار مزایای درمانی فوق العاده دیگری که دارد، به تصفیه شدن خون هم کمک می‌کند. همچنین ضد اسپاسم، محرک غدد آدرنال، مقوی قلب و عروق، نرم کننده مجاری تنفسی، خلط آور، شیر افزا و مسهل است.

چای گل گاو زبان به همراه سنبل الطیب و لیمو عمانی یک نوشیدنی نشاط آور و آرمش بخش است که گاهی می‌توانید به جای چای و قهوه از آن استفاده کنید.

دیگر مزایای گل گاو زبان

از دیگر خواص گل گاو زبان این است که جویدن برگ‌های آن می‌تواند برای درمان جوش‌های چرکی اطراف دهان، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان مفید باشد.

عرق گل گاو زبان برای درمان امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

این گیاه شکم را نرم می‌کند و کیسه صفرا را باز می‌کند، همچنین اختلاط سوداوی را از معده بیرون برده و عوارض آن را درمان می‌کند.

مصرف دمنوش آن در کنار داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم پرده دیافراگم)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید است.

این گیاه سینه را نرم می‌کند و باعث بهبود تنگی نفس می‌شود.

جوشانده آن با عسل برای درمان تنگی نفس مفید است.

دیگر مزایای گل گاو زبان

چند نکته

اگر داروهای اعصاب مصرف می‌کنید، بهتر است به سراغ گل گاو زبان نروید. چرا که این گیاه ممکن است با داروهای شما تداخل ایجاد کند.

برای خرید این گیاه دارویی به عطاری‌هایی مراجعه کنید که محصولاتشان در مجاورت نور خورشید نباشند. گیاهان باید کاملا خشک بوده و در کیسه‌های بهداشتی پلمپ شده قرار داشته باشند.

بعد از باز کردن کیسه، آن را داخل یک ظرف شیشه‌ای در دار بریزید و به دور از نور و رطوبت قرا ردهید.

این گیاه دارای موسیلاژ ، فلاونوئید 15/0درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان 34/13 درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.

بهترین گل گاو زبان باید دم سفید و گلبرگ‌های بنفش داشته باشد.

نکته: زنان باردار و کودکان نباید از این گیاه استفاده کنند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *