خواص روغن گل گاو زبان برای پوست، مو، لاغری و سلامتی

گل گاو زبان یک داروی گیاهی است که معمولا از آن برای تهیه یک نوع دمنوش مسکن و نشاط آور استفاده می‌کنند. این گیاه به غیر از دمنوش محصولات دیگری مانند عرق هم دارد. روغن گل گاو زبان یک ماده طبیعی است که مقدار زیادی چربی گاما لینولنیک اسید دارد.

این روغن یک ماده ضد التهاب قوی است که در برخی از روغن‌های گیاهی وجود دارد. این اسید همچنین در برخی از غذاها هم موجود است. در ادامه این مقاله از سایت ما را همراهی کنید تا کاربردها و خواص را با هم بررسی کنیم.

 

روغن گل گاو زبان چه کاربردی دارد؟

این روغن یک درمان گیاهی رایج در طب سنتی است که سال‌هاست به عنوان یک داروی گیاهی جایگاه خود را حفظ کرده است. امروزه هم می‌توانید به صورت موضعی یا خوراکی به شکل کپسول از آن استفاده کنید و از خواص ضد التهابی قوی آن بهره مند شوید.

این محصول یک مکمل ضد التهابی است که محبوبیت زیادی دارد. این روغن مقادیر خوبی از گاما لینولنیک اسید یا همان GLA در خود دارد که یکی از اسیدهای ضروری امگا 6 است.

بدن به تنهایی نمی‌تواند مقدار کافی از این ماده را تولید کنید و مجبور است از طریق مواد خوراکی و تغذیه آن را تامین کند. البته بدن می‌تواند اشکال دیگر امگا 6 را به GLA تبدیل کند، اما بهتر است که این ماده مستقیما مصرف شود.

گاما لینولنیک اسید در گیاهان دیگر مانند روغن هسته انگور سیاه یا روغن پریمولوس هم موجود است. اما روغن گل گاو زبان بیشترین مقدار GLA را دارد که شامل 23 درصد از روغن است. این مقدار در مقایسه با روغن پریمولوس که 9 درصد GLA دارد، مقدار قابل توجهی است.

 

گاما لینولنیک اسید موجود در محصول این گیاه یک نوع اسید چرب غیر اشباع است که تاثیر خوبی روی درمان و کاهش التهاب و مکانیسم سلامت بدن دارد. همچنین جالب است بدانید که این روغن خواص ضد پیری داشته و روند پیر شدن بدن را به تعویق می‌اندازد.

 

امگا 3 و امگا 6 PUFA هایی هستند که نقش مهمی در درمان بیماری‌های مختلف دارند. این مواد در واقع مولکول‌های پروستاگلاندین‌ها، لوکوترین‌ها و اینترلوکین‌ها که مسئول پاسخ‌های التهابی بدن هستند، را کنترل می‌کنند.

جالب است بدانید که مهم‌ترین منبع GLA، شیر مادر است. همچنین مقادر کمی از این اسید در برخی از سبزیجات برگ سبز و برخی از آجیل‌ها هم موجود است. این در حالی است که روغن گل گاو زبان بیشترین غلظت گاما لینولنیک را در خود دارد و مصرف مداوم آن می‌تواند کمبود این ماده را برای بدن جبران کند.

 

خواص روغن گل گاو زبان برای پوست، مو و سلامتی

 

برخی از خواص روغن گل گاو زبان

ضد پیری

روغن گل گاو زبان خشکی، خستگی و زخم‌های روی پوست را درمان می‌کند. همین دلیل باعث شده است که این روغن یکی از مواد اولیه اصلی در بسیاری از مارک‌های لوازم آرایشی و بهداشتی باشد.

مقادیر اسید سالیسیلیک موجود در آن ضد آکنه و ضد عفونی کننده است. همچنین اگر از آن به عنوان پماد استفاده کنید، می‌تواند تاثیر ضد پیری خوبی داشته و روند ایجاد چین و چرو و پیر شدن پوست را به تعویق بیندازد. می‌توانید به سادگی چند قطره روغن گل گاو زبان را روی یک تکه پنبه ریخته و قبل از خواب روی صورت‌تان بمالید.

 

تقویت ناخن

محتوای GLA موجود در این روغن باعث آبرسانی و تقویت ناخن‌ها می‌شود. همچنین مقادیر اسید سالیسیلیک آن ناخن را ضد عفوتی کرده و احتمال بروز عفونت در ناخن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از روغن گل گاو زبان در حین مانیکور استفاده کنید.

  مضرات گل گاو زبان برای کبد / عوارض گل گاو زبان در بارداری

 

کمک به تقویت و احیای مو

در صورتی که موهای ضعیف و شکننده دارید، این محصول می‌تواند برای شما مفید باشد. زیرا سلول‌های پوست سر و موها را احیا می‌کند.

 

خواص روغن گل گاو زبان برای کاهش وزن و لاغری

یکی دیگر از مزایای روغن گل گاو زبان این است که برای بهبود سوخت و ساز بدن ضروری است و می‌تواند اشتها را کاهش دهد. مطالعاتی که تاکنون انجام شده است، نشان داده است که در صورت استفاده از این روغن در آشپزی و پخت غذا می‌توانید زودتر و راحت‌تر وزن کم کنید.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید از برگ‌های این گیاه هم مانند اسفناج در آشپزی استفاده کنید.

 

درمان و کاهش التهاب آرتروز

GLA مولکول‌هایی که مسبب التهاب مفاصل هستند را سرکوب و درمان می‌کنند. کافی است که 1 تا 2 مکمل روغن گل گاو زبان را با غذا مصرف کنید. البته توصیه می‌کنیم که روزانه بیشتر از 3000 میلی گرم GLA مصرف نکنید. چرا که خود باعث بروز التهاب می‌شود.

 

پاکسازی کلیه‌ها

مکمل‌های روغن گل گاو زبان که به صورت قرص‌های ژلاتینی ارائه می‌شوند، به خاطر نمک‌های پتاسیم خاصیت ادرار آوری دارند. به این ترتیب باعث سم زدایی بدن و پاکسازی کلیه می‌شوند.

 

کمک به سلامت قلب

از دیگر خواص روغن گل گاو زبان این است که با کاهش التهاب و پلاک در امتداد دیواره‌های عروق و بیشتر شدن گردش خون می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌های آتراسکلروز را کاهش دهند و به سلامت بیشتر قلب کمک کنند.

 

فواید روغن گل گاو زبان برای مقابله با PMS

این روغن محرک غدد آدرنالین بوده و به کاهش حملات PMS در زنان کمک می‌کند. غدد آدرنالین استرس را تنظیم می‌کنند و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی را بالا می‌برند. همچنین باعث می‌شوند که بدن سوخت و ساز بیشتری داشته باشد.

 

 

فواید روغن گل گاو زبان برای درمان و کاهش التهاب آرتروز

 

موارد منع مصرف روغن گل گاو زبان

مصرف این روغن به صورت موضعی و خوراکی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است با برخی از داروها تداخل پیدا کند. همچنین عوارض ناشی از مصرف بی رویه و دوزهای بالای آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند اسهال، آروغ زدن و نفخ می‌شود.

زنان باردار نباید از این محصول استفاده کنند چرا که باعث القا زایمان می‌شود و خطر زایمان زودرس را در پی دارد.

این روغن باعث بیشتر شدن گردش خون می‌شود و خون را رقیق می‌کند. در نتیجه ممکن است با داروهایی مانند وافارین، آسپرین و پلاویکس تداخل پیدا کند. بهتر است قبل از مصرف با پزشک‌تان مشورت کنید.

در صورتی که سابقه تشنج دارید، قبل از استفاده از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

این محصول دارای یک نوع آلکالوئید پیرولیزیدین به نام آمابیلین است که در صورتی که دوزهای بالای آن را مصرف کنید، ممکن است برای کبد مشکل ساز باشد. به همین دلیل است که بهداشت فدرال آلمان استفاده از بیشتر از 1 میلی گرم آن را در روز توصیه نمی‌کند.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله عوارض و مضرات گل گاو زبان را هم مطالعه نمایید.

 

5/5 - (3 امتیاز)

یک نظر

  1. خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *