خواص عرق گل گاو زبان برای پریود، سرماخوردگی و پوست

گل گاو زبان یک گیاه خودرو است که در دامنه‌های البرز و نواحی گیلان و مازندران، ارتفاعات کندوان، کلاردشت، ارتفاعات چالوس و منجیل به وفور یافت می‌شود. این گیاه نشاط آور، مقوی و ضد عفونی کننده دستگاه گوارش است.

یکی از معروف‌ترین کاربردهای این گیاه چای و دمنوش گل گاو زبان است. همچنین برای اینکه عصاره این گیاه همیشه در دسترس‌تان باشد، می‌توانید از عرق آن استفاده کنید. در ادامه این مقاله از سایت ما را همراهی کنید تا در خصوص خواص عرق گل گاو زبان اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

با این محصول طبیعی آشنا شوید

این عرق طبع گرم و تر دارد و سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است.

 

خواص عرق گل گاو زبان برای پریود، سرماخوردگی و پوست

خواص عرق گل گاو زبان

درمان مشکلات عصبی

این گیاه دارویی تاثیر تسکین دهندگی و آرامش بخش دارد. عرق آن هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از فواید عرق گل گاو زبان درمان افسردگی و مشکلات روحی دوران قاعدگی و یائسگی است.

 

خواص عرق گل گاو زبان برای درمان مشکلات پوستی

این گیاه دارویی ضد التهاب و ضد عفونی کننده است و عرق آن هم برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما مفید است. این ماده مقادیر زیادی از کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین های C و B و بتاکاروتن دارد و می‌تواند جایگزین خوبی برای مکمل‌های مخصوص خانم‌ها شود.

 

درمان سرماخوردگی

برای درمان خلط و سرماخوردگی هم مفید است. در صورتی که از تنگی نفس و درد سینه رنج می‌برید، می‌توانید از آن بهره مند شوید. این ماده همچنین برای رفع گرفتگی صدا و نرم کردن سینه هم کاربرد دارد.

 

یک ماده نشاط آور

عرق این گیاه مانند گیاه اصلی رنگ چهره را باز کرده و پوست را شاداب می‌کند. همچنین نشاط آور بوده و به تقویت حواس پنجگانه شما کمک می‌کند.

 

خواص عرق گل گاو زبان برای پریود

این گیاه دارویی قاعده آور است بنابراین اگر چرخه قاعدگی منظمی ندارید، این عرق می تواند پریود را در بدن شما القا کند. از این گذشته به خاطر خواص ضد التهاب و ضد دردی که دارد، به تسکین دردهای این دوره کمک می کند.

  مزایای گل گاو زبان در طب سنتی برای درمان استرس و تصفیه خون

 

طرز تهیه عرق گل گاو زبان

برای عرق گیری این گیاه بهترین قسمت‌ها، گل‌ها و برگ‌های آن است. برای تهیه عرق این گیاه مطابق روش زیر اقدام نمایید.

ابتدا یک ظرف بزرگ را از آب پر کرده و برگ و گل های گیاه را داخل آن قرار دهید. سپس یک پایه داخل ظرف قرار دهید. روی پایه یک ظرف دیگر بگذارید تا عرق را در آن جمع آوری کنید. آب باید تا اندازه‌ای باشد که به ظرف دوم سرریز نشود.

درب قابلمه بزرگ‌تر را قرار دهید. (بهتر است درب شکل منحنی داشته باشد تا بتوانید آن را برعکس قرار داده و روی آن مقداری یخ بریزید.)

سرد کردن درب باعث می‌شود که بخاری که به درب قابلمه بزرگ‌تر برخورد می‌کند، به مایع تبدیل شده و داخل ظرف دوم بریزد. به این ترتیب عرق گیاه جمع‌آوری می شود. در حین عرق گیری باید مراقت باشید که آب ظرف بزرگ تر تمام نشود.

 

طرز تهیه عرق گل گاو زبان

 

طریقه مصرف

هر زمان که بخواهید مجاز به مصرف این محصول هستید اما بهترین موقع صبح خیلی زود یا شب قبل از خواب است. می‌توانید یک فنجان از این عرق را با دو فنجان آب و یک قاشق عسل ترکیب کرده و میل کنید.

این محصول هم مانند خود گیاه نباید بیش از 5 روز متوالی مصرف شود. در صورتی که تا 5 روز از آن استفاده کردید، باید 3 روز به خودتان استراحت بدهید و بعد در صورت تمایل دوباره تا 5 روز مجاز به استفاده از این عرق هستید.

 

موارد منع مصرف عرق گل گاو زبان

افراد زیر نباید از این محصول استفاده و مصرف کنند.

  • بیمارانی که فشار خون دارند.
  • کسانی که داروهای آرام بخش و ضد افسردگی استفاده می‌کنند.
  • افرادی که مشکلات زمینه‌ای کبد، مجاری صفراوی دارند.
  • همچنین مصرف آن در بارداری منع شده است. این گیاه حاوی الکوئیدهاست و ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

 

 

همچنین می توانید مطلب فواید و خاص روغن گل گاو زبان را مطالعه نمایید.

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *