خواص بیدمشک و فواید بیدمشک برای اعصاب و بدن

حتما تا به حال نام این گیاه معطر و خوشبو را شنیده اید و می دانید چه خاصیت خوبی روی اعصاب و آرامشبخشی دارد. در این مطلب از سایت شما را با برخی از خواص و فواید گیاه بیدمشک آشنا می کنیم با ما همراه باشید.

 

خواص بیدمشک

 

خواص بیدمشک

بیدمشک گیاهی معطر میباشد که غیر از مصرف درمانی برای معطر کردن شربت ها هم استفاده میشود این گیاه به صورت درختچه یا درخت برگ دار دیده میشود . برگ های آن بزرگ و شاخه هایش پوست خاکستری رنگ و چوبش زرد یا قرمز است ، گل های نقره ایی دارد و اندام نر و ماده جدا از هم می باشد این گیاه درختچه ایی زینتی می باشد که از گل آن برای تزیین سفره های هفت سین استفاده میکنند ، ارتفاع این گیاه حدودا 9 متر است .  خواص دارویی زیادی دارد  و برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

 

خواص درمانی و دارویی بیدمشک

 

 

خواص درمانی و دارویی بیدمشک :

گیاه بیدمشک ملین و تقویت کننده قلب ، اعصاب و محرک قوای جنسی است ، دستگاه گوارش را تقویت میکند و اشتها را افزایش میدهد .

 

بیدمشک در طب سنتی :

این موضوع را باید در نظر گرفت که پوست بیدمشک خواص ضد درد و ضد تب دارد ، خواص دارویی پوست بیدمشک در دوره های قرون وسطی در اروپا شناخته شده بود برای درد های ناشی از سردرد و دندان درد استفاده میشد همچنین برای متوقف کردن خونریزی و درمان اسهال استفاده میشود ، عصاره پوستی این گیاه برای پاک کردن زخم ها و التهابات و همین طور صدمات و درد های پوستی استفاده میشود . اگر پوست بیدمشک با سرکه مخلوط شود برای درمان زگیل مناسب است .

 

جوشانده برگ یا پوست این گیاه سبب دفع انگل ها و کرم های معده و روده میشود پوست این گیاه برای درمان آرتروز و رماتیسم مفید می باشد بالاخص که کمر ، زانو و باسن را تحت تاثیر قرار میدهد و همچنین عفونت های سرما خوردگی و سر درد های خفیف و همین طور درد های ناشی از التهاب را از بین میبرد .

 

عصاره پوست آن می تواند گلو درد را از بین ببرد و چای آن برای درمان سوزش سر دل و بیماری های معده و مسمومیت غذایی مفید است . همچنین عرق شبانه و گر گرفتگی های یائسگی را کاهش میدهد ویژگی استفاده از پوست بیدمشک نسبت به آسپرین این است که خون را رقیق نمیکند و باعث تحریک معده نمیشود اثر ضد درد بیدمشک کند تر از آسپرین می باشد ولی اثر طولانی تری دارد .

 

برای درمان بی خوابی نیز موثر است عصاره برگ بیدمشک بر طرف کننده تب و لرز و بازکننده رگ های کبد می باشد همچنین برای یرقان نیز مفید است و مسهل بلغم و صفرا می باشد برای پاک کردن گوش کافیست یک قطره بیدمشک درون گوش بریزید تا چرک گوش پاک شود بخور برگ و شاخه ی این گیاه برای عفونت های اعضای تحتانی بدن مفید است ، خاکستر چوب این گیاه برای قطع خونریزی مفید می باشد . جوشانده برگ این گیاه با عسل اعصاب را آرام میکند و همچنین جوشانده گل بیدمشک برای بیماری های عصبی ، افسردگی ، بیماری های روماتیسمی و درد های عضلانی مفید است .

 

فواید عرق بیدمشک

 

 

عرق بیدمشک :

مقوی قلب بوده و باعث کاهش تب و تقویت کننده دستگاه عصبی می شود ، عرق بیدمشک پایین آورنده قند خون است و همچنین در درمان کم خونی موثر است . این عرق رفع تپش قلب میکند و سر درد های ناشی از معده درد را تسکین میدهد ، استفاده کردن از عرق بیدمشک در جوانی مانع از ابتلای به فشار خون در پیری میشود قبل از هر وعده غذا نصف لیوان میل شود .

بعضی از مردم فکر میکنند عرقیات صدمه ایی به بدن وارد نمیکند و با همین طرز فکر اشتباه عرقیات زیادی استفاده میکنند حال اینکه عرقیات به دلیل الکل کمی که موقع تقطیر از ساقه های چوبی این گیاهان ایجاد شده باعث ضعف و حتی کوری میشود ، البته لازم به ذکر است گلاب و بیدمشک جز این گیاهان نمی باشد .

 

دمنوش بیدمشک :

دمنوش گیاه بیدمشک برای ضد عفونی دستگاه گوارش مفید است و باعث از بین رفتن جوش ها میشود ، همچنین حرارت بدن را کاهش میدهد .

 

اثرات جانبی بیدمشک :

بیدمشک میتواند مانند آسپرین آلرژی ایجاد کند پس زنان باردار و شیرده و همچنین کودکان زیر دو سال باید با مشاوره متخصص استفاده کنند . استفاده طولانی مدت یا زیاده از حد میتواند باعث تحریک دستگاه گوارش ، حالت تهوع و یبوست شود .

میتوان گفت بیدمشک نمیتواند جایگزین آسپرین در مورد اثر ضد انعقاد خون شود .

 

مطالب مشابه :

خواص اسطوخودوس برای کاهش استرس،مقوی مغز، درمان عفونت

 خواص گلاب برای افسردگی استرس اعصاب لاغری پوست و مو

خواص گل گاو زبان برای درمان سرماخوردگی، اضطراب و سرفه

20 خاصیت خارمریم برای پوست، مو و آقایان

خاصیت پونه برای سرماخوردگی قاعدگی مفاصل

آشنایی با خاصیت شاتره برای اگزما، دیابت و پوست

14 خاصیت کاسنی برای معده، کلیه، کبد و مردان

خواص آلوئه ورا برای مردان و زنان، پوست و مو و زیبایی

خواص آویشن برای لاغری سرماخوردگی معده و اعصاب

 

 

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *