باید و نبایدهای مراقبت از پا در پاییز

پاها عضو حساس اما فراموش شده بدن ما هستند که خیلی از ما یادمان می رود که باید مراقبشان باشیم و به خوبی از آنها نگهداری و مواظبت کنیم. در این مقاله از سایت باید و نبایدهای مراقبت از پا در فصل پاییز و زمستان را همراه با ما بخوانید.

گر چه مراقبت از پوست نباید به فصل خاصی از سال محدود گردد اما در فصل های سرد سال که به دلیل تغییرات آب و هوایی پوست دچار خشکی و شکنندگی می گردد باید مراقبت از پوست دو برابر گردد، فصل پاییز به دلیل تغییر آب و هوایی که در آن رخ می دهد و پوست دچار ترک و شکنندگی می گردد مراقبت بیشتری از پوست پاها را می طلبد حال باید دید چند روش موثر برای مراقبت از پوست پا در پاییز به کارگیری چه روش هایی می باشد.

 

 

روش های موثر برای مراقبت از پوست پا

پوست پا نیز مانند پوست سایر نقاط بدن تحت تاثیر عوامل محیطی و آلودگی مخصوصا در ناحیه پاشنه پا دچار شکنندگی و ترک می گردد و پوسته پوسته و خشک می شود که این خشکی و ترک خوردگی در فصل های سرد سال مانند پاییز بیشتر نیز می گردد بنابراین با استفاده از مرطوب کننده های مناسب و لایه برداری پوست پا در این فصل می توان پوست پا را زیباسازی نمود.

استفاده از لایه بردارهای روغنی در فصل پاییز باعث می گردد تا آبرسانی به پوست پا بهتر صورت گیرد و پا دچار ترک و خشکی در ناحیه پاشنه نگردد، استفاده از وازلین و گلیسیرین و ماساژ پاشنه پا با این روغن ها بهترین لایه برداری برای پوست پا می باشد که بعد از این لایه برداری می توان از کرم های نرم کننده پوست پا برای آبرسانی به پوست استفاده کرد.

 

برای جلوگیری از خشک شدن پوست پا بلافاصله پس از استحمام به دلیل نرم شدن پوست پا می توان از انواع روش های مکانیکی و دستگاه های لایه بردار پوست پا استفاده نمود و پس از آن پا را با لوسیون و کرم نرم کننده مرطوب نمود زیرا در این زمان جذب کرم توسط پوست بهتر صورت خواهد گرفت.

کرم های ترک پای زیادی در بازار برای رفع ترک های پا و خشکی آن وجود دارد که با رطوبت رسانی به پوست و به نوعی لایه برداری پوست مانع از عمیق شدن ترک های پوست پا می شوند و باید به موقع و قبل از عمیق شدن ترک ها از این نوع کرم ها استفاده شود.

 

لایه برداری پوست پا

طبق نظر پزشکان پا قلب دوم انسان می باشد و پمپاژ خون را به قسمت های بالایی بدن انجام می دهد و برای حفظ سلامت آن باید به پوست آن رسیدگی شود، پاها به عنوان ستون بدن در طول شبانه روز وزن کل بدن را تحمل می کنند بنابراین باید از پاها در برابر هر گونه عفونت و آسیب نگهداری شود ، شستشو و لایه برداری پوست پا در زمان استحمام با سنگ پا به دلیل لایه برداری منظم پوست خطر ابتلا به میخچه و پینه را کاهش می دهد .

مراقبت از پوست پا تنها با استفاده از کرم و لابه بردار ممکن نمی گردد و استفاده نکردن از کفش های پاشنه بلند به مدت طولانی و عدم استفاده از کفش تنگ و ماساژ پاها بعد از راه رفتن طولانی باعث افزایش گردش خون در پوست پا می شود و پوست پا را سالم و زیبا نگه می دارد.

 

مراقبت از پا در پاییز

 

 

پاهایتان را به طور منظم بشویید

پاها به دلیل موقعیت خاصی که دارند، میزان کثیفی و عرق کردن آن‌ها بسیار بیشتر از سایر نقاط بدن است، بنابراین شستشوی منظم آن‌ها بسیار مهم است.پاهای خود را دوبار در طول روز بشویید (اول صبح و آخر شب) و این را به عنوان یک عادت در خود پرورش دهید.از صابونی ملایم و یا صابونی ضدعفونی کننده و آب ولرم استفاده کنید.

از آب خیلی داغ استفاده نکنید زیرا باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوستتان می‌شود.همچنین از آب سخت برای شستن پوست خود استفاده نکنید زیرا باعث خشکی و ترک خوردگی پوستتان می‌شود.بعد از شستشو حتما با حوله کامل پای خود را خشک کنید، چون رطوبت بین انگشتان سبب بزور بیماری‌های قارچی می‌شود.حوله‌ی مربوط به پای خود را از بدن جدا بگذارید.

  نکات طلایی مراقبت از پوست در فصل پاییز

 

برای مراقبت از پا در پاییز دوبار در هفته لایه برداری کنید

همانند شستن، لایه برداری از پاها و بخصوص پاشنه پا موضوع بسیار مهمی می‌باشد. پوست در قسمت پاها ضخیم‌تر بوده و به همین دلیل لایه برداری سلول‌های مرده در این ناحیه بسیار ضروری بوده و پوست را نرم و لطیف نگه می‌دارد. لایه برداری منظم همچنین خطر ابتلا به پینه بستن بین انگشت‌ها و ضایعات پوستی در مناطق ضخیم را کاهش می‌دهد.

با استفاده از سنگ پا یا اسکراب کننده پا از دست سلول‌های مرده خلاص شوید.در هنگام اسکراب کردن، از فشار دادن بیش از حد اسکراب کننده یا سنگ پا بر روی پوست خودداری کنید.قبل از سنگ پا زدن حتما پای خود را در آب ولرم به مدت 10 دقیقه غوطه ور سازید.همچنین می‌توانید یک اسکراب کننده خانگی با مخلوط کردن شکر یا نمک با روغن بچه درست کنید (خمیری سفت)، سپس با حرکات دورانی به مدت 5 دقیقه آن را به پای خود بمالید.

سپس با یک سنگ پا تمام قسمت‌های اسکراب خورده را سابیده و سپس با آب خنک بشویید.پاها را به خوبی خشک کنید و با کرم مخصوص پا چرب کنید.

 

باید و نبایدهای مراقبت از پا در پاییز

 

 

برای مراقبت از پا در پاییز پاهای خود را مرطوب نگه دارید

یکی از مهم‌ترین مسایل مرطوب نگه داشتن پا قبل از رفتن به رختخواب است. وقتی‌که مرطوب کننده را استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را به تمام نقاط پای خود مالیده و با حرکات دورانی به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید.اگر پاهای شما در زمستان ترک می‌خورند، بعد از مرطوب کردن جوراب بپوشید و سپس به رختخواب بروید.

به یاد داشته باشید که از زدن مرطوب کننده زیاد بین انگشتانتان جلوگیری کنید.همچنین می‌توانید از مرطوب کننده‌های طبیعی همچون روغن نارگیل، روغن زیتون یا کره‌ی کاکائو استفاده نمایید.این مواد طبیعی از داخل به نرم نگه داشتن پوست شما کمک می‌کنند.در صورت استفاده از این روغن‌ها، قبل از مصرف آن‌ها را کمی گرم کرده و به ملایمت به پوست بمالید تا فرصت بیشتری برای جذب بهتر داشته باشد.

 

بعضی اوقات پاهای خود را در محلول‌های آرامش بخش غوطه‌ور کنید

غوطه‌ور کردن پاها در محلو‌ل‌های آرامش بخش، به پای شما در تمیزی و نرمی کمک شایانی می‌کند. همچنین از بوی بد پا و استرس می‌کاهد و سم‌ها را از بدن خارج می‌کند.نمک اپسوم (منیزیم سولفات) یکی از بهترین مواد درست کردن محلول آرامش بخش پاها می‌باشد.

½ فنجان نمک اپسوم را به تشت آب ولرم اضافه کنید.چند قطره از روغن خوش‌بوی مد نظر خود را (استخدوس یا نعناع فلفلی) به آن اضافه کنید.به مدت 10 تا 15 دقیقه پاهای خود را در این محلول غوطه ور کنید.سپس با یک سنگ پا، سلول‌های مرده و خشک شده را از پا جدا کنید.پاهای خود را با آب ولرم بشویید و خوب خشک کنید.لوسیونی مرطوب کننده را به کل پای خود بزنید و سپس جورابی بپوشید تا پای شما رطوبت خود را حفظ کند.

 

پیشنهاد می کنیم همچنین مطالب  « نکات طلایی مراقبت از پوست در فصل پاییز »  و   « باید و نبایدهای مراقبت از مو در پاییز »  را مطالعه نمایید.

 

منابع:

irannovinclinic.com

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *