طریقه مصرف اسطوخودوس و عرق آن

طریقه مصرف گیاه اسطوخودوس, طریقه مصرف قطره اسطوخودوس, طریقه مصرف عرق اسطوخودوس, اسطوخودوس را چگونه مصرف کنیم, نحوه مصرف دمنوش اسطوخودوس, طرز استفاده روغن اسطوخودوس, روش مصرف اسطوخودوس, طریق مصرف عرق اسطوخودوس, طرز مصرف روغن اسطوخودوس, نحوه استعمال روغن اسطوخودوس

اگر به دنبال گیاهی مفید برای از بین بردن اضطراب و استرس‌های روزانه، افزایش تمرکز، ایجاد آرامش و همزمان زیبایی پوست و لاغر شدن خود هستید، بدون شک مصرف روزانه یک فنجان عرق اسطوخودوس بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

طریقه مصرف اسطوخودوس و عرق آن

به منظور استفاده دارویی از خواص اسطوخودوس میتوان آن را به روشهای زیر استفاده نمود:

طریقه مصرف گیاه اسطوخودوس

به منظور استفاده دارویی از خواص اسطوخودوس میتوان آن را به روشهای زیر استفاده نمود:

1) دم کرده اسطوخودوس : حدود 5 گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت 10 دقیقه دم کنید . مقدر مصرف این دم کرده 4-3 فنجان در روز است .

2)کمپرس اسطوخودوس : 30 گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و بمدت 10 دقیقه دم کنید .

3)اسانس و روغن اسطوخودوسگ را می توانید از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها تهیه کنید برای مصرف یک قطره از آنرا با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و برای ماساژ استفاده کنید . و یا یک قطره آنرا روی یک حبه قند و یا یک قاشق عسل مخلوط کرده بخورید .

نحوه مصرف اسطوخودوس برای التیام بخشی سوختگی

وقتی قسمتی از بدن دچار سوختگی می شود، به اسطوخودوس فکر کنید. دکتر کریستین سی یور ترانکا، دکتر داروساز می گوید: ” روغن گیاه اسطوخودوس عملکرد قابل ملاحظه ای در روند احیای پوستی دارد”. روش استفاده: به مدت 15 دقیقه، روی ناحیه ای که دچار سوختگی شده آب سرد بریزید. توجه داشته باشید آب خیلی خنک نباشد. سپس با یک دستمال تمیز، پوست را به آرامی خشک کرده 2 الی 5 قطره روغن گیاه اسطوخودوس را روی پوست سوخته بمالید.

طرز استفاده از اسطوخودوس برای ضد عفونی کردن زخم

برای ضدعفونی کردن زخم هیچ گیاهی بهتر از اسطوخودوس نیست. اسطوخودوس، یک ضدعفونی کننده و ضدباکتری قوی محسوب می شود. روش استفاده: زخم را به دقت با آب و صابون شستشو دهید و 2 الی 4 قطره از روغن اسطوخودوس را روی آن بمالید و در طول روز چندین بار این کار را تکرار کنید.

طریقه مصرف دمنوش اسطوخودوس به منظور کاهش درد

کمپرس جوشانده گیاه اسطوخودوس در تسکین دردهای ناشی از کوفتگی‌ها و ضرب‌دیدگی‌ها بسیار موثر است. برای تهیه این کمپرس کافی است 3 تا 4 قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده اسطوخودوس را با 2 لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. پس از آنکه این مخلوط به مدت 10 دقیقه جوشید آن را صاف کرده و اجازه دهید به اندازه کافی سرد شود. سپس این مایع را با کمک دستمالی نخی و تمیز روی موضع مورد نظر کمپرس کنید. بهتر است اجازه دهید تا این مایع به اندازه کافی سرد شود زیرا گرمای آن ممکن است موجب بروز خونریزی‌های زیر پوستی در ناحیه ضرب دیده شود.

طریقه مصرف اسطوخودوس برای کاهش فشار خون

روغن گیاه اسطوخودوس قلب را آرام می کند و می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد. به همین دلیل توصیه می شود برای مقابله با فشار خون بالا از اسطوخودوس به عنوان درمان مکمل استفاده کنید.

روش استفاده: می توانید از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید یا 2 قطره از روغن اسطوخودوس را با 20 قطره روغن گیاهی رقیق کرده و روی ستون فقرات، انحنای کف پا و یا کف دست ها بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

طریقه مصرف اسطوخودوس برای مجاری تنفسی

اسطوخودس، برای مبارزه با التهاب نایژه یا همان برونشیت، سلاح خوبی است. دانیال فستی در کتاب خود می نویسد: “گیاه اسطوخودوس ضد عفونی کننده ریوی موثری است که ترشحات برونشیتی را کاسته و به خلط انداختن آن را آسان تر می سازد”. روش استفاده: 15 سی سی آب جوش را روی یک قاشق چای خوری گل اسطوخودوس بریزید، در ظرف را بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. روزانه 2 الی 3 بار یک فنجان از این دم کرده میل کنید (بعد از غذا) البته توجه داشته باشید که در صورت بیماری برونشیت، مصرف دم کرده اسطوخودوس باید به عنوان درمان مکمل در کنار درمان مخصوص این بیماری در نظر گرفته شود.

نحوه مصرف اسطوخودوس برای میگرن

گیاه اسطوخودوس به خاطر خواصش در رفع سردرد و همچنین میگرن شهرت بسیاری دارد؛ زیرا استرس را از بین می برد و این امر تاثیر آن را در مبارزه با سردرد بیشتر می کند.

روش استفاده: 2 قطره روغن گیاه اسطوخودوس را روی شقیقه ها، پیشانی یا پشت گردن خود بمالید و ماساژ دهید. اگر لازم باشد، این کار را یک بار دیگر تکرار کنید.

اسطوخودوس، هضم کننده غذا

آیا شما نیز از نفخ یا یبوست رنج می برید؟ در این صورت بهتر است به اسطوخودوس اعتماد کنید. دکتر کریستین سی یور ترانکا می گوید: “اسطوخودوس خاصیت ضداسترس دارد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می کند.”

طریقه مصرف اسطوخودوس برای خواب راحت

اسطوخودوس گیاه شگفت انگیزی است که در درمان اختلالات جزئی خواب، موثر عمل می کند. این گیاه به خاطر این که سردرد، اضطراب و ناراحتی های عصبی را برطرف می سازد، خواب راحتی را به شما هدیه می دهد.

آزمایش های بالینی که در سال 2005 در بریتانیا انجام شد نشان داد اسطوخودوس در درمان بی خوابی موثر است.

روش استفاده: 5/1 گرم برگ و گل خشک اسطوخودوس را در 15 سی سی آب جوش دم کرده و از صافی رد کنید و هنگام خواب 1 فنجان بنوشید. در صورتی که اختلالات خواب مربوط به مشکلات عصبی گوارش باشد، صبح، ظهر و شب 1 فنجان از این دم کرده شفابخش را میل نمایید. به مدت یک الی دو ماه این درمان را در پیش بگیرید و اگر لازم بود تا حل مشکل بی خوابی دوره جدیدی را شروع کنید.

طرز استفاده اسطوخودوس برای تسکین سوزش نیش حشرات

آیا تاکنون پشه، زنبور، عنکبوت، عروس دریایی یا حشرات دیگری شما را نیش زده است؟ دانیال فستی، نویسنده ” کتاب مقدس عصاره های گیاهی من” می گوید: ” در صورتی که حشره ای شما را نیش زد، اگر یک شیشه روغن گیاه اسطوخودوس به همراه دارید، نگران چیزی نباشید؛ چون اسطوخودوس التیام بخش و پادزهری فوق العاده است.” این گیاه همچنین ضد عفونی کننده نیز هست.

روش استفاده: اگر لازم است نیش حشره را در بیاورید و بلافاصله 1 الی 2 قطره روغن گیاه اسطوخودوس را روی جای نیش بمالید و نیم ساعت بعد به تعداد 3 تا 4 بار این کار را تکرار کنید.

پس از آن روزانه 3 مرتبه گیاه اسطوخودوس را روی جای نیش بمالید و تا درمان کامل مرتبا از این روغن استفاده کنید. لازم به ذکر است روغن اسطوخودوس برای درمان مارگزیدگی هیچ تاثیری ندارد و باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه شود.

روش استفاده: 1 الی 2 قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در 15 سی سی آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد؛ سپس از صافی رد کنید و روزانه 2 یا 3 فنجان و 1 فنجان نیز موقع خوابیدن از این دم کرده بنوشید.

علاوه بر این، می توانید روغن گیاه اسطوخودوس را به صورت موضعی استفاده کنید به این ترتیب که 2 الی 4 قطره از این روغن را در یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی رقیق کرده و روی شکم خود بمالید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

طریقه مصرف اسطوخودوس برای تقویت حافظه

چگونه حافظه خود را تقویت کنید برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز راهکارهای مختلفی در طب سنتی و دیگر شیوه های درمانی طب مکمل وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین آنها استفاده ازعرقیات گیاهی و مصرف میوه های طبیعی نظیر کشمش، خرما وانجیر است. به اعتقاد درمانگران نوشیدن یک فنجان عرق لاوندر هر شب پیش از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

طرز استفاده اسطوخودوس جهت درد قفسه سینه و آسم

یک میلی لیتر از اسانس اسطوخودوس با 5 قطره اسانس بابونه را با 10 میلی لیتر روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط نمایید. این مخلوط برای تسکین افراد مبتلا به آسم یا برونشیت به صورت مالیدن روی قفسه سینه بسیار موثر است.

طرز مصرف اسطوخودوس برای عضلات خسته

مـا می دانیم پس از یک روز کار طولانی، عضلات‌مان چقدر خسته میشوند هم چنین میدانیم یک ماساژ خوب دراین شرایط چقدر عالی بنظر می رسد. دراین‌جا اسـت کـه روغن اسطوخودوس وارد عمل می شود و خواص اسطوخودوس بـه کارتان می آید. شـما می توانید با 4 تا 6 قطره از این روغن بـه یک تشت بزرگ آب گرم یک حمام اسطوخودوس داشته باشید.

دستان یا پاهای‌تان رابه مدت 10 دقیقه دراین تشت قراردهید، و حس آرامش و تازگی را تجربه کنید. روغن اسطوخودوس برای درمان عضلات خسته عالی اسـت، بـه‌ویژه برای دست‌ها و پاها. هم چنین میتوانید پیش از خوابیدن مقداری روغن اسطوخودوس بـه پاهای‌تان بزنید، اینکار جدای از آرام کردن پاهای خسته‌تان، میتواند نقاط و لکه‌هاي سخت پاهای‌تان را نرم کند و بـه آن آبرسانی می کند..اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره خواص اسطوخودس هستید مقاله اسطوخودوس را مطالعه کنید.

  خواص و طرز تهیه چای اسطوخودوس

طریقه مصرف دمنوش اسطوخودوس

روش مصرف اسطوخودوس برای سرماخوردگی

بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد.

یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

طریقه مصرف اسطوخودوس برای درمان دل درد

تحمل استرس در مواقعی مثل اسباب کشی، دغدغه ها یا درگیری های خانوادگی و … اغلب باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد روده ها می شود و اسطوخودوس می تواند درمان موثری برای این قبیل ناراحتی ها باشد. اسطوخودوس به عنوان یک مُسکن و ضد اسپاسم روی اختلالاتی که منشا عصبی دارند اثر گذاشته و باعث کنترل و تسکین آن ها می شود. در واقع درمانگران طب سنتی ماساژ شکم با روغن اسطوخودوس را یکی از مفیدترین شیوه‌های درمان و تسکین اسپاسم‌ها و انقباض‌های عضلات شکم می‌دانند.

برای درمان دل درد و اسپاسم شکم با استفاده از اسطوخودوس، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری گل خشک را با ۱۵ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزانه ۲ تا ۳ فنجان و موقع خواب نیز ۱ فنجان از این دم کرده میل نمایید. همچنین می توانید ۲ الی ۴ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۱ قاشق سوپ خوری روغن گیاهی رقیق کرده و مستقیماً روی شکم خود بمالید. نواحی دردناک(روی دستگاه گوارش) را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود.

نحوه مصرف اسطوخودوس برای درمان یبوست

برای درمان نفخ یا یبوست می توان به اسطوخودوس اعتماد نمود. اسطوخودوس خاصیت ضداسترس دارد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می کند. ۱ الی ۲ قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در ۱۵ میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس از صافی رد کنید و روزانه ۲ یا ۳ فنجان و ۱ فنجان نیز موقع خوابیدن از این دم کرده بنوشید.

علاوه بر این، می توانید روغن اسطوخودوس را به صورت موضعی استفاده کنید به این ترتیب که ۲ الی ۴ قطره از این روغن را در یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی رقیق کرده و روی شکم خود بمالید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

طریقه مصرف اسطوخودوس برای درمان بی خوابی پیش از قاعدگی

مصرف اسطوخودوس برای خانم هایی که به مشکل بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستند پیشنهاد می شود. اسطوخودس همچنین می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند و نفخ شکم و گاز ناشی از آن را از بین ببرد. بسیاری از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی مواجه هستند، در نتیجه استفاده از اسطوخودوس به آنها پیشنهاد می شود. اسطوخودوس مقوی معده هم است. ریختن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخش دارد. ۲ گرم اسطوخودوس را باید به مدت ۱۰ دقیقه در یک استکان آب جوش دم کرد و قبل از خواب نوشید.

نحوه مصرف اسطوخودوس برای رفع قارچ انگشتان پا

قارچ انگشتان پا که بیشتر اوقات به شکل پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا دیده می شود، عارضه ای ناخوشایند و بدشکل است و حتی می تواند باعث ترک خوردن، شکاف و افتادن کامل ناخن پا شود. ۲۵ قطره (۱میلی لیتر) روغن اسطوخودوس، ۲۵ قطره روغن مرزه و ۴ میلی لیتر روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور را به آرامی مخلوط کنید. چند قطره از این ترکیب را روی پوست یا ناخن مبتلا به قارچ، سه بار در روز بریزید. این کار را تا زمان از بین رفتن قارچ ها ادامه دهید. برای پیشگیری از عود آن ها کافی است طی چند هفته بعد، فقط یک بار در روز این کار را ادامه دهید.

طریقه مصرف اسطوخودوس برای شوره سر

روغن معطر اسطوخودوس می‌تواند به خلاص شدن از شوره و خارش پوست سر کمک کند. ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام مخلوط کنید و ۱۰ ثانیه آن را حرارت دهید. پوست سرتان را با این روغن مخلوط گرم ماساژ دهید و یک کلاه حمام بر سرتان بگذارید. پس از یک ساعت سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

نحوه مصرف اسطوخودوس برای درمان آکنه

روغن اسطوخودوس یکی از مواد طبیعی است که می‌تواند در خلاص شدن از شر آکنه به شما کمک کند. این روغن دارای ویژگی‌های ضدالتهابی و ضدعفونی کننده است که با باکتری‌هایی که باعث تورم و آکنه می‌شوند می‌جنگد.

روغن اسطوخودوس را به آرامی با استفاده از یک گوش پاک کن روی آکنه‌ها بمالید، و شاهد نتایج مطلوب آن باشید.

به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، رایحه درمان‌گرها با استفاده از اسطوخودوس به درمان آکنه می‌پردازند.اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره آکنه هستید مقاله روغن اسطوخودوس برای جوش را مطالعه کنید.

طریقه مصرف عرق اسطوخودوس

طریقه مصرف عرق اسطوخودوس

یک فنجان بعد از هر غذا میل کنید.

میزان مصرف عرق اسطوخودوس

مقدار مصرف عرق اسطوخودوس در بزرگسالان: روزی دو یا سه بار، نصف استکان در کمی آب حل کرده و بعد از غذا میل شود.

مقدار مصرف عرق اسطوخودوس در کودکان بالای هفت سال: روزی دو یا سه بار، یک چهارم استکان در کمی آب حل کرده و بعد از غذا میل شود.

 

طریقه مصرف روغن اسطوخودوس

آرامش روح و ذهن: 2 یا 3 قطره روغن را به کف دست مالیده و استنشاق کنید تا ذهن را آرام کند، برای آرامش بدن نیز مقداری روغن روی پاها، مچ دست و شقیقه بمالید.

سوختگی جزئی: 2 تا 3 قطره روغن اسطوخودوس را روی محل قرار دهید تا درد، قرمزی و تورم ناشی از سوختگی را برطرف کند.

زخم و بریدگی: روغن اسطوخودوس را روی زخم چکانده تا آن را تمیز و ضد عفونی کند.

اگزما و درماتیت: چند قطره روغن اسطوخودوس را با ترکیبی از روغن دانه ها یا سبزیجات (مانند روغن نارگیل و کنجد و غیره) مخلوط کرده و به طور موضعی استفاده کنید.

لب های خشک و آفتاب سوخته: 1 قطره روغن اسطوخودوس روی لب های خود بمالید.

تب یونجه: 1 قطره روغن را به کف دست مالیده و عمیقا استنشاق کنید تا علائم تب یونجه کاهش یابد.

شوره سر: چند قطره روغن روی پوست سر بمالید.

تبخال: 1 قطره روغن روی محل تبخال قرار دهید.

 

طریقه مصرف دمنوش اسطوخودوس

یک قاشق غذا خوری از گل های خشک شده ی اسطوخودوس را به 2 فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش اسطوخودوس شما آماده است، مقداری عسل طبیعی به آن اضافه کنید و بنوشید.

شما می توانید روزانه 1 تا 2 فنجان دمنوش اسطوخودوس را یک ساعت بعد از غذا ، مصرف کنید.

همچنین مطالب « طبع اسطوخودوس » و « مضرات و عوارض اسطوخودوس » را حتما مطالعه کنید.

 

  خواص بخور اسطوخودوس برای سرماخوردگی، پوست صورت ، سینوزیت و کودکان
پرده بکارت چیست محاسبه طول عمر پریود قاعدگی یا عادت ماهانه یعنی چه

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *