با منافذ باز پوست چه کنیم

منافذ باز یکی از مشکلات پوستی است که کم و بیش برای همه اتفاق می افتد. در این مقاله راه های درمان این عارضه را بررسی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

با منافذ باز پوست چه کنیم

با افزایش سن و کاهش سطح کلاژن پوست، منافذ پوست کم‌کم بازتر و گشادتر می‌شوند. تاجایی‌که به راحتی قابل‌تشخیص هستند و زیبایی فرد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهند. از طرف دیگر این منافذ باز محل مورد علاقه باکتری‌ها، آلودگی‌های و چربی‌ها هستند. جمع شدن گردوخاک و آلودگی و چربی در این منافذ به پوست آسیب می‌رساند و باعث ایجاد جوش‌های سرسفید یا سرسیاه در پوست می‌شود.

عدم رسیدگی مناسب به منافذ ایجاد شده باعث بازتر و واضح‌تر شدن آن‌ها خواهد شد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها را نیز گسترش خواهد داد.

این موضوعات باعث شده است که متخصصان به فکر ایجاد روش‌هایی بیفتند که با کمترین عوارض و درد، منافذ باز پوست را تنگ‌تر کنند و زیبایی افراد را به آن‌ها برگردانند. علاوه بر روش‌های کلینیکی، راهکارهای خانگی متعددی نیز برای درمان روزنه های داخل پوست وجود دارد. این راهکارها به اندازه روش‌های کلینیکی موثر نیستند اما می‌توانند از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کنند. در این مطلب درباره دلایل ایجاد سوراخهای ریز در پوست و روش‌های درمان آن توضیح خواهیم داد و تلاش می‌کنیم برای سوالات مختلفی که در خصوص هر روش وجود دارد، پاسخ‌هایی ارائه کنیم.

 

 

منافذ باز پوست چیست ؟

اگر به پوست برخی افراد نگاه کنید، روزنه‌های بسیار ریزی را روی آن مشاهده خواهید کرد که یکدست بودن و زیبایی پوست آن‌ها را از بین برده است. این روزنه‌ها همان منافذ پوست هستند که گشاد شده‌اند و روی پوست به رنگ تیره دیده می‌شوند. دلیل تیره بودن منافذ پوست این است که این روزنه‌ها در واقع پیازهای بسیار ریز مو هستند که به دلیل باز شدن منافذ از پوست بیرون زده‌اند.

 

در کنار این پیازهای کوچک غدد چربی وجود دارد. ترشح چربی از این غدد باعث می‌شود که پوست بعد از ایجاد منافذ چرب‌تر شود و همین چربی بیشتر خود زمینه‌ای برای ایجاد مشکلات بیشتر خواهد بود. البته توجه کنید که وجود منافذ پوست به‌خودی‌خود مشکل‌آفرین نیست. در پوست طبیعی انسان منافذ برای تنفس پوست و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های سطح آن قرار گرفته‌اند. همچنین ترشح چربی کافی از این منافذ باعث حفظ تعادل پوست و جلوگیری از خشکی آن خواهد شد.

 

اما منافذ پوست زمانی مشکل‌آفرین هستند که بیش‌ از اندازه باز شده و ظاهر پوست را تغییر دهند. در چنین مواقعی ترشح چربی از غدد بیش‌ازحد لازم است و همین موضوع باعث ایجاد جوش و آکنه و دیگر مشکلات پوستی خواهد شد.

به همین دلیل باید چاره‌ای برای بستن منافذ پوستی اندیشید تا بدون ایجاد چنین مشکلاتی راهی برای تنفس پوست فراهم کنند. پس می‌توان گفت که منافذ پوست به‌خودی‌خود یک مشکل نیستند. اما زمانی که به دلایل مختلف گشاد شده و راه را برای تجمع چربی و آلودگی باز کنند، باید فکری برای رفع آن‌ها کرد.

 

 

چرا منافذ پوست باز می‌شوند؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل باز شدن منافذ پوست استفاده از مواد آرایشی نامناسب است. قبل از خریدن و استفاده از هرگونه محصول آرایشی باید به نوع پوست خود توجه کنید. افرادی که پوست چربی دارند، باید به این موضوع بیشتر توجه کنند. چرا که استفاده از محصولات چرب برای پوست چرب باعث می‌شود که سطح چربی روی پوست بالا رود.

 

در واقع این کار باعث افزایش ترشح چربی از غدد موجود در منافذ پوست شده و آن‌ها را بازتر می‌کند. یکی دیگر از دلایل اصلی باز شدن منافذ پوست، افزایش سن است. با بالا رفتن سن پوست کم‌کم حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و تولید کلاژن و الاستین در آن به حداقل می‌رسد. همین موضوع باعث می‌شود که عوامل نگه‌دارنده پوست و کنترل سطح چربی آن کم‌کم از بین بروند و منافذ پوست باز و گشاد شوند.

علاوه بر این موارد عوامل ژنتیکی و ارثی نیز می‌توانند باعث ایجاد روزنه هایی در پوست شوند. در چنین مواردی فرد از بدو تولد روی پوست منافذ مشخصی دارد که معمولا روی بینی و گونه‌ها دیده می‌شوند. تعرق فراوان و تمیز نکردن صورت بعد از عرق کردن باعث تجمع آلودگی در سلولهای پوست می‌شود و آن‌ها را بزرگ‌تر می‌کند.

سبک زندگی نامناسب و مصرف غذاهای چرب و شور یا خیلی شیرین نیز از دلایل افزایش سطح چربی پوست و باز شدن منافذ پوستی است. مشکلات هورمونی و بعضی بیماری‌ها نیز می‌توانند بر روی اندازه منافذ پوست اثر بگذارند و آن‌ها را گشادتر از حد معمولا کنند.

 

چرا منافذ پوست باز می‌شوند

 

راه های درمان منافذ باز پوست

درمان ها در درجه اول بر روی کاهش تولید چربی، جوان سازی پوست، از بین بردن موی زائد و یا کاهش اندازه فولیکول ها تمرکز دارد.

مطالعات مبتنی بر شواهد درمان  محدود است، و بسیاری از روش های درمانی که در حال حاضر استفاده می شوند، هنوز به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته اند. در اینجا، روش هایی را بیان می کنیم که اطمینان داریم به کمک آن ها منافذباز پوستی کاهش می یابند.

 

درمان های موضعی برای رفع منافذ باز پوستی

یکی از روش های درمان قطعی، استفاده از لایه بردارهای پوستی است. این لایه بردارها طبق نظر متخصص پوست باید مصرف شوند تا بر اساس میزان مشکل پوستی استفاده شوند. لایه بردارها در پاکسازی پوست از چربی ها و آلودگی ها نقش دارند.

رتینوئیدهای موضعی نیز که مشتقات ویتامین A هستند، در رفع مشکل منافذ پوستی موثر می باشند. ترتینوئین، ایزوترتینوئین و تازاروتن در جوان سازی پوست، از جمله رفع منافذ باز صورت، چروک های پوستی، رنگدانه سازی بیش از حد، شلی پوست و تولید سبوم، اثربخش هستند.

  پوست مرغی چیست؟ از پوست مرغی چه می دانید

از مدت ها قبل، از ترتینوئین و تازاروتن 1/0٪ به عنوان درمان های ضد پیری استفاده می شده است اما به تازگی مشخص شده که این داروها برای منافذ صورت نیز اثر دارند.

در یک مطالعه، 60 زن که قبلاً به دنبال روش های ضد پیری بوده اند، با کرم ترتینوئین 0.025٪ یک بار در روز تحت درمان قرار گرفتند و هیچ محصول یا روش ضد پیری دیگری به مدت 90 روز برای آن ها استفاده نشد.

بیماران از میانگین نمره پایه 3.2 در منافذ صورت به میانگین نمره پس از درمان 2.0 (05/0> P) در روز 84 بهبود یافتند.

این بهبود از روز 28 درمان پایدار بود و مطابق با درک خود بیمار بود. عوارض جانبی شامل خشکی، رفع فشار، سوزش و اریتم بود.

از فرمولاسیون های مختلف لایه برداری شیمیایی در جوان سازی پوست استفاده می شود و کاربرد آن در کوچک کردن منافذ صورت نیز مشاهده شده است. لایه بردارهای شیمیایی در سطح اپیدرمی یا پوستی برای ایجاد تجزیه موقتی و بازسازی سلول های سالم و بهبود ماتریکس پوست عمل می کنند.

جدیدترین درمان های موضعی مورد مطالعه برای استفاده در به حداقل رساندن دهانه های منافذ صورت، نمک سدیم کمپلکس کلروفیلین مس (CHLcu) و اسید تترا-هیدرو-جاسمونیک (LR2412)که از گیاهان طبیعی حاصل می شوند، است

 

درمان منافذ پوست با لیزر، فرکانس رادیویی و دستگاه های اولتراسوند

 

 

درمان های خوراکی

بیشترین درمان های خوراکی برای منافذ ، ضد آندروژن ها مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی ، اسپیرونولاکتون و استات سیپروترون است که به دلیل وجود گیرنده های آندروژن در غدد سباسه ، تولید سبوم را تعدیل می کنند .

چهل و چهار زن سفید پوست در یک ، مطالعه فاز 4 با داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی حاوی کلره مادینون استات – اتینیل استرادیول در 6 دوره قاعدگی تحت درمان قرار گرفت ، با عکاسی استاندارد که قبل و بعد از دوره درمان برای تجزیه و تحلیل نرم افزار گرفته شده است. پس از 6 چرخه درمان ، 9.1٪ (44/4) از شرکت کنندگان ، منافذ پیشانی و گونه ها را در مقایسه با گروه کنترل 43.2٪ (44/19) افزایش دادند (0001 / 0P <).

اثرات دیگر آنتی آندروژن ها بر روی منافذ صورت با ظرفیت مناسب بررسی نشده است.

 

درمان منافذ پوست با لیزر، فرکانس رادیویی و دستگاه های اولتراسوند

دستگاه های مختلفی که می توانند انرژی گرمایی یا اولتراسوند را به صورت هدفمند به پوست برسانند ، جدیدترین و قوی ترین روش در زیبایی درمانی را هستند.

 

مکانیسم کارایی آنها ممکن است به دلیل ترکیبی از القای مجدد فیبرهای کلاژن در مجاورت دهانه های پیلوزباس برای افزایش کشش پوست و کاهش تولید سبوم باشد.

 

دستگاه اندولیفت برای درمان منافذ پوست

اگرچه تا به امروز، موثرترین درمان بزرگ شدن منافذ صورت ، درمان ablative و تهاجمی است، اما زمان نقاهت، ایجاد زخم و تیره شدن محل درمان، ممکن است کاربرد آن را محدود کند. در جدیدترین روش های به کار رفته در درمان جوانسازی صورت، استفاده از دستگاه اندولیفت برای منافذ پوست است. این دستگاه توانسته رضایت قابل توجهی از داوطلبین در رفع منافذ صورت علاوه بر جوانسازی دریافت کند.

در این روش، دوره نقاهت بسیار کوتاه است و این روش ساده و بدون ایجاد نارحتی برای بیمار انجام می شود. امواج اولتراسوند با انرژی و فرکانس مشخصی در موضع مورد نظر وارد لایه های عمیق پوست می شوند و با ایجاد حرارت سبب کشیدگی و لیفت پوست پیشانی و تحریک کلاژن سازی می شود.

به بیان ساده تر، در روش  اندولیفت از یک فیبر نوری بسیار نازک استفاده می شود که به هایپودرمی سطحی وارد می شود؛ در این ناحیه انرژی لیزر منتقل می شود تا لایه های عمیق و سطحی پوست را برای محکم کردن و جمع شدن لایه پیوندی تحریک کند. این انرژی، سلول هایی را که مسئول تشکیل کلاژن پوستی جدید هستند را نیز تحریک می کند و چربی بیش از حد را کاهش می دهد.

 

روش درمانی نور پهن باند برای رفع منافذ باز پوست

استفاده از روش درمانی نور باند پهن (BBL: Broad band light) نیز به عنوان یک روش درمانی با دوره نقاهت کم و اثر بخشی بالا امروزه بسیار مورد توجه است. از اثرات این روش می توان به افزایش فعالیت فیبروبلاست ها، هیپرپلازی فیبروبلاست ها، و بازسازی مجدد رشته های کلاژن و الاستین اشاره کرد. تحریک همزمان حرارتی به بافت های اطراف به دلیل جذب نور توسط خون می تواند باعث ترمیم ناحیه شود که ممکن است با ترشح سبوم در ارتباط باشد.

 

درمان منافذ باز صورت با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش های درمانی نوین برای مشکلات پوستی است. این روش برای درمان منافذ باز صورت بسیار موثر است. سوزن های ریزی که در این روش وارد پوست می شوند، کلاژن سازی را تحریک می کنند و به این ترتیب باعث کاهش منافذباز پوستی می شوند.

 

 

همچنین پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم مطالعه نمایید:

روش های درمان منافذ پوست با راهکارهای طبیعی

نکات طلایی مراقبت از پوست در فصل پاییز

خواص و طرز تهیه ماسک نعناع و خیار ماست و عسل برای صورت

بخور نعناع برای سرماخوردگی و جوش صورت

خواص ماسک بابونه برای پوست چرب و خشک

طرز تهیه ماسک پونه برای صورت

 

 

منابع:

nilforoushzadeh.clinic

whcl.ir

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *