شکنندگی ناخن و درمان آن

علت شکنندگی و پوسته شدن ناخن, کمبود چه ویتامینی باعث شکنندگی ناخن میشود, درمان سریع شکنندگی ناخن, درمان خانگی شکنندگی و خشکی ناخن

شکنندگی ناخن و ریش ریش شدن آن باعث می شود که ناخنها ظاهر خوبی نداشته باشند و مدام به این طرف و آن طرف گیر کنند. همچنین ممکن است باعث ایجاد درد و ناراحتی شود . در این مقاله علت این عارضه و راه های درمان آن را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

 

بسیاری از مردم به سندرم شکنندگی ناخن مبتلا هستند که باعث می‌شود انگشتان دست‌ها و پاهای آن‌ها زشت به نظر برسند. این عارضه شکل و ساختار ناخن را تحت تأثیر قرار داده و باعث می‌شود که ناخن شکسته شده، ترک بردارد یا لایه‌لایه شود. در بسیاری از موارد ناخن انگشتان پا بیشتر مستعد شکستن، تغییر رنگ، پوسته‌پوسته شدن و ترک خوردن هستند زیرا آن‌ها در معرض بیماری‌هایی هستند که ترکیب و ظاهر ناخن‌ها را تغییر می‌دهد.

 

 

سندرم شکنندگی ناخن‌ چیست؟

سندرم شکنندگی ناخن‌ها ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. نتیجه نهایی، کم آب شدن صفحه ناخن است. میانگین رطوبت طبیعی در صفحه ناخن حدود 18 درصد است. وقتی که رطوبت ناخن به کمتر از این سطح برسد، ناخن شکننده می‌شود. داشتن ناخن‌های خشک مانند داشتن پوست خشک است. در واقع، بسیاری از بیماران که از سندرم شکنندگی ناخن رنج می‌برند، مشکلاتی هم با خشکی پوست دارند. به همین دلیل برخی این عارضه را “خشکی پوست ناخن” می‌نامند.

 

ویژگی‌های ناخن‌های شکننده

خشکی یا صفحه سنباده‌ای شکل و خشن ناخن
ناخن‌های پوسته‌پوسته شده، ترک‌خورده و شکننده
به نظر می‌رسد که ناخن در انگشت فرو رفته است.
ناخنی که دور نوک انگشت حلقه شده است.
تغییر رنگ و استحکام ناخن
شیاردار شدن صفحه ناخن

 

برخی از علل شایع شکنندگی ناخن چیست؟

کمبود رطوبت یا آبرسانی ضعیف به ناخن: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ناخن فرد شکننده شود و به آسانی ترک بردارد این است که به ناخن به اندازه کافی آب نرسیده است تا آن را سالم نگه دارد. این مسئله چیزی نیست که همیشه بتوان در منزل با نوشیدن آب را جبران کرد. فردی که ناخن شکننده‌ای دارد باید در روز مقادیر زیادی آب بنوشد، از مصرف کافئین اجتناب کند و باید توجه داشته باشد که محیط کار یا منزل او خیلی گرم و خشک نباشد. همه این موارد می‌تواند در آبرسانی کافی به ناخن مؤثر باشد.

 

رژیم غذایی نامناسب: بحث‌های زیادی در مورد ارتباط میزان پروتئین موجود در رژیم غذایی و ظاهر شکننده ناخن‌ها وجود دارد. بسیاری از افراد پروتئین کافی در رژیم غذایی روزانه خود دریافت نمی‌کنند و بسیاری از آن‌ها هم ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند. برخی معتقدند که کمبود ویتامین باعث این عارضه شده است و برخی دیگر هم معتقدند که باید کل رژیم غذایی مورد بررسی قرار گیرد. برای حفظ سلامت مو، پوست و ناخن‌ها باید ویتامین‌ها و مواد مغذی به مقدار فراوان مصرف شوند.

 

افراط: بسیاری از افرادی که ناخن‌های خشک و شکننده دارند در معرض گرما و آب زیادی قرار دارند. برای مثال سلول‌های ناخن انگشتان دست با رطوبت و خشکی منبسط و منقبض می‌شوند. زمانی که دست از یک محیط مرطوب به یک محیط خشک وارد می‌شود سلول‌های ناخن با این همه انبساط و انقباض از بین می‌روند.

 

کمبود گلوتن: کمبود گلوتن زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم خود ایمنی بدن واکنش منفی به پروتئین‌های موجود در جو و گندم و برخی دیگر از غلات نشان می‌دهد. پروتئین هضم نشده و یکی از عوارض این موضوع شکننده شدن ناخن‌ها است. اگر شما به مدت یک یا دو ماه گلوتن دریافت نکنید، ناخن‌های شما دچار مشکل می‌شوند.

 

تولید کم هورمون تیروئید: این امر می‌تواند باعث شکنندگی ناخن‌ها شود. بدن مقادیر کافی هورمون تیروئید تولید نکرده و این می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌ها و بروز مشکلات دیگر شود. اگر تیروئید شما به اندازه‌ای که باید فعال باشد فعال نیست، ناخن‌های شما شیاردار می‌شوند. نرم شدن ناخن با ناپدید شدن یا بی‌رنگ شدن پایه ناخن که معمولاً سفید و هلالی شکل است شروع می‌شود.

 

کمبود ویتامین و آهن: کمبود ویتامین و آهن می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌های شما شود. همچنین در صورت کمبود ویتامین‌های C, B, E و D ممکن است ناخن‌های شما خشک شوند.

 

 

چه مشکلات دیگری باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود؟

کم‌آبی بدن می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت عمومی شما ایجاد کند و همچنین تأثیر منفی در ظاهر ناخن‌های شما دارد. زمانی که شما سعی می‌کنید کم‌آبی بدن خود را جبران کنید، آب‌میوه و لیموناد بهترین نوشیدنی‌ها نیستند. بهترین نوشیدنی آب است. آب مفاصل شما را روان کرده و ناخن‌های شما را تقویت می‌کند.

ممکن است PH بدن شما بیشتر اسیدی باشد تا قلیایی که این به دلیل پیروی از رژیم غذایی نامناسب است. اگر شما مقادیر زیادی غلات، شکر و کربوهیدرات‌های فراوری‌شده بخورید PH بدن شما اسیدی می‌شود که این موضوع می‌تواند باعث شکنندگی ناخن‌های شما بشود.

 

استفاده مکرر از لاک ناخن برای ناخن مضر است. این لاک‌ها حاوی مواد شیمیایی خورنده بوده که به مرور زمان و به صورت تدریجی باعث ضعیف شدن ناخن می‌شوند. شما نباید ناخن‌های خود را بیش از یک مرتبه در هفته لاک بزنید. سعی کنید که ناخن‌های شما دو روز در هفته یا بیشتر بدون لاک باشد تا بتواند به صورت طبیعی رشد کند.

 

درمان شکنندگی ناخن

سه دلیل کاملاً مشخص وجود دارد که باعث می‌شود ناخن‌های شما شکننده شده، ترک بردارند و لایه‌لایه شوند. برخی درمان‌های خانگی ساده برای درمان شکنندگی ناخن وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

 

مکمل‌ها: این مکمل‌ها ممکن است به صورت خوراکی باشند یا به شکل لاک. استفاده از ویتامین‌ها برای تغذیه پوست و ناخن روش درمانی بسیار مؤثری است. بهترین ترکیب برای ناخن‌ها آن‌هایی هستند که شامل مواد غذایی مختلفی هستند بنابراین بهترین گزینه استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها است.

 

مرطوب کردن و آبرسانی: این اصطلاح عموماً برای پوست دست یا بدن به کار می‌رود اما برای ناخن هم بسیار مفید است. شما می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی برای استفاده مستقیم روی ناخن‌ها استفاده کنید.

چشم‌پوشی از لاک زدن: اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که مرتب در سالن‌های آرایشی هستید و تمایلی به داشتن ناخن‌های بدون لاک ندارید، ناخن‌های شما ضعیف شده و به عارضه شکنندگی ناخن دچار خواهید شد. به جای استفاده از رنگ‌ها و لاک‌های ناخن و پاک کردن آن به وسیله مواد شیمیایی قوی و زدن رنگ و لاک جدید، ناخن‌های خود را به صورت طبیعی نگه داشته و اجازه دهید که ناخن‌ها خودشان را ترمیم کنند.

 

علت خشکی و شکنندگی ناخن

 

عارضه شکنندگی ناخن ها و عوامل موثر در رشد ناخن ها

در مورد عارضه شکنندگی ناخن ها، دکتر قندی متخصص پوست و مو توضیحاتی ارائه می دهد:

«ناخن باعث محافظت نوک انگشتان می شود. ناخن های دست روزانه 1 تا 5 میلی متر و هر ماه 3 میلی متر رشد می کنند. عوامل محیطی، فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی (بیماری زایی) در سرعت رشد ناخن ها موثر هستند.

در هنگام بارداری، آب و هوای گرم، مصرف کلسیم و بیوتین، مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، پرکاری تیروئید و پسوریازیس، رشد ناخن ها بیشتر می شود. در بیمارانی که مبتلا به تب هستند، عفونت های حاد، بیماری های مزمن، کم کاری تیروئید، پیری، کاهش گردش خون، مصرف سیگار، سوء تغذیه، مبتلایان به بیماری های قارچی ناخن و مصرف داروهای ضدسرطان رشد ناخن کم می شود.

 

در ناخن های شکننده، سطح ناخن نازک می شود. در واقع مشکل شکنندگی ناخن ها در اثر تماس زیاد با آب، پاک کننده ها، حلال ها، نمک ها و ضربه ها، مواد اسیدی و قلیایی ایجاد می شود.

راهکار مقابله با مشکل شکنندگی ناخن، استفاده از دستکش موقع کار کردن است. این بیماران باید ناخن ها را کوتاه کرده و از مصرف پاک کننده های ناخن اجتناب کنند. مصرف بیوتین (از ویتامین های گروه ب) نیز در جلوگیری از شکنندگی ناخن ها موثر است.»

  مراقبت از ناخن به روش های طبیعی

 

 

راهکارهایی برای جلوگیری از شکستن ناخن ها

در این مطلب روشهایی برای جلوگیری از شکستن ناخن ها را برایتان می گوییم.

 

جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها با کرم‌های مرطوب کننده

کِرِم‌های مرطوب و نرم‌کننده برای جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها موثر است. برای اینکه ناخن هایی سالم داشته باشید، نیاز به این است که ناخن و پوسته اطراف آن را به صورت مرتب چرب کنید. به طور کلی بهتر است با استفاده از کرم های مرطوب کننده هر روز به ویژه در هوای سرد و خشک، ناخن ها را مرطوب کرده تا از شکنندگی آنها پیشگیری کنید.

 

با مصرف آهن شکنندگی ناخن ها را کاهش دهید

اگر آهن کافی دریافت نکنید، ناخن هایتان آن را نشان می دهد. کمبود آهن که در خانم ها رایج است سبب شکنندگی ناخن ها می شود؛ بنابراین کسانی که این مشکل را دارند باید غذاهای پرآهن مصرف کنند. همچنین منابع حیوانی آهن عبارت است از گوشت گاو، بوقلمون، اردک، مرغ، میگو و تخم مرغ. منابع گیاهی آهن سویا، عدس، لوبیا و سبوس است.

 

با مصرف ویتامین C می توانید به جذب آهن حیوانی در بدن کمک کنید؛ البته سعی کنید مواد غذایی غنی از آهن، روی، ویتامین B و گوگرد مصرف کنید، چون مواد غذایی پروتئینی که غنی از اسیدهای آمینه، ویتامین B و گوگرد هستند، سبب سخت و زیبا شدن ناخن هایتان می شوند.

کاهش احتمال شکنندگی ناخن با پرهیز از لاک زدن

استفاده بیش از حد از لاک سبب خشکی و شکننده شدن ناخن ها می شود. لاک موجب می شود که سوراخ های سطح ناخن بسته شوند و ناخن با مشکل کمبود اکسیژن مواجه شود. بنابراین نزدن لاک در طولانی مدت همراه با رعایت بقیه اصول گفته شده می تواند باعث بهتر شدن وضعیت ناخن شود.

برای پیشگیری از شکنندگی ناخن از دستکش استفاده کنید

در صورتی که دست تان با آب زیاد تماس دارد، برای جلوگیری از آسیب رسیدن و شکستن ناخن و نرم شدن آنها از دستکش استفاده کنید. هنگام ظرف شستن و بشور وب ساب، استفاده از دستکش ضروری است.

 

ناخن ها را در وقت مناسب کوتاه کنید

برای پیشگیری از شکنندگی ناخن ها باید آنها را در زمان مناسب کوتاه کنید. همیشه بعد از حمام ناخن های خود را بگیرید، چون آسیب کمتری به آن می رسد. در بقیه مواقع ناخن شکنندگی دارد و به سطح آن آسیب می رساند، ولی بعد از حمام، ناخن نرم است و نمی شکند.

 

برای جلوگیری از شکنندگی ناخن پروتئین فراموش نشود

کمبود پروتئین، خود را به صورت یک نوار سفیدرنگ در عرض ناخن نشان می دهد. ناخن ها بیشتر از پروتئین ساخته شده اند، بنابراین برای اینکه ناخن هایی بلند، قوی و جذاب داشته باشید باید روزانه به مقدار مناسب پروتئین مصرف کنید. کراتین، عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینواسیدها به خصوص سیستئین ساخته شده است. با این وجود به این معنا نیست که شما به مکمل های سیستئین نیاز دارید.

 

خوردن منابع پروتئینی متنوع می تواند به شما این اطمینان را بدهد که برای داشتن ناخن هایی سالم به اندازه کافی آمینو اسید مصرف کرده اید. حال این پروتئین به میزان قابل توجهی در ماهی قزل آلا، ماست و گردو وجود دارد. منابع دیگر پروتئین شامل ماهی، میگو، بوقلمون، مرغ، گوشت، سویا، تخم مرغ، آجیل و لبنیات است.

 

شکنندگی ناخن و درمان آن

کمبود آب باعث شکنندگی ناخن می شود

یک آزمایش ساده برای تشخیص کمبود آب بدنتان این است که سطح ناخن را محکم فشار دهید تا ناخن از صورتی به سفید تغییر رنگ دهد. سپس ناخن را رها کنید و ببینید در چه زمانی به رنگ اولیه خود برمی گردد. اگر ناخن کمتر از دو ثانیه به رنگ اصلی اش باز نگردد، یعنی بستر ناخن دچار کمبود آب است. در طولانی مدت این کمبود آب باعث شکنندگی ناخن می شود؛ بنابراین برای حفظ سلامتی ناخن هایتان به مقدار کافی آب بنوشید.

 

ترکیبات و مواد گیاهی موثر در درمان شکنندگی ناخن ها

مواد گیاهی و ترکیبات مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن ها به راحتی می توان شکننده بودن ناخن ها را درمان کرد. علاوه بر رعایت موارد ذکر شده، استفاده از مواد زیر به درمان این مشکل کمک می‌کند.

 

۱. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن های کاملا گیاهی است که به تامین رطوبت مورد نیاز ناخن ها کمک می کند. از دیگر تاثیرات روغن نارگیل روی ناخن ها می توان به از بین بردن میکروب ها و باکتری ها اشاره کرد. این روغن خاصیت آنتی باکتریالی دارد، در نتیجه بیماری های قارچی و میکروبی به وجود آمده در سطح ناخن ها را درمان می کند. برای استفاده از روغن نارگیل تنها کافی است آن را به مدت چند دقیقه با استفاده از حرارت غیر مستقیم گرم کنید، سپس سطح ناخن را با روغن گرم شده به مدت ۶ الی ۷ دقیقه ماساژ دهید تا روغن به خوبی جذب ناخن ها شود. چرب کردن ناخن ها با استفاده از روغن نارگیل را می توان سه بار در رو تکرار کرد.

 

۲. ترکیب آب لیمو و روغن زیتون

برای تهیه این ترکیب تنها کافی است ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه را با ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. مخلوط را به خوبی به هم بزنید تا ترکیب یک دست حاصل شود. ناخن ها را به مدت یک شبانه روز در این ترکیب قرار دهید. برای آغشته بودن ناخن ها به این ترکیب به مدت یک شبانه روز می توان از دستکش استفاده کرد.

 

۳. ترکیب آب لیمو و روغن آرگان

برای تهیه این ترکیب تنها کافی است آب لیمو ترش تازه را با روغن آرگان ترکیب کنید. نسبت این دو ماده باید با هم یکسان باشد. به عبارت دیگر باید یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش را با یک قاشق غذاخوری روغن آرگان ترکیب کرد. مخلوط حاصل را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناخن ها قرار دهید و یا ناخن ها را به مدت ۲۰ دقیقه به آن آغشته کنید.

 

۴. ترکیب آب لیمو ترش و شکر قهوه ای

یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه را با یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای ترکیب کنید. مواد را به خوبی به هم بزنید تا شکر قهوه ای کاملا در آب لیمو ترش حل شود. ناخن ها را برای چند ساعت به این ترکیب آغشته کنید، سپس آن‌ها را بشویید.

 

۵. عسل

عسل یک ماده کاملا گیاهی است که خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد. از خواص عسل می توان به درمان شکننده بودن ناخن ها اشاره کرد، همچنین این ماده عفونت های ناخن و بیماری های قارچی را درمان می کند و باعث روشن شدن و تقویت ناخن ها می‌شود.

 

۶. ترکیب عسل و روغن زیتون

از ترکیب عسل و روغن زیتون می توان برای درمان شکنندگی ناخن ها استفاده کرد. برای تهیه این ترکیب به دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیاز است. مواد را با هم ترکیب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی ناخن های خود نگه دارید. برای تهیه این ترکیب می‌توان از سایر روغن های گیاهی نیز استفاده کرد.

 

۷. ترکیب پوست تخم مرغ، تخم کتان، شیر، گردو و روغن بادام

برای تهیه این ترکیب باید پوست تخم مرغ را به خوبی بشویید، سپس آن را داخل مخلوط کن بریزید و سایر مواد به جز شیر را به آن بیفزایید. پوست یک عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری تخم کتان، دو عدد گردو و ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با کمک مخلوط کن به خوبی با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را در مقداری شیر حل کنید، سپس آن را روی ناخن ها بزنید. استفاده مداوم از این ترکیب به مدت یک ماه باعث تقویت ناخن ها و مانع از شکستن آن ها می شود.

 

منابع:

deterland.com

dralo.ir

beytoote.com

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *