مراقبت های مربوط به واکسن کرونا | قبل از بعد از واکسینه شدن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل از اینکه علیه بیماری کرونا با واکسن کووید-۱۹ واکسینه شوید چه کارهایی باید انجام دهید و چه اطلاعاتی باید داشته باشید. در این مقاله از سایت با هم در مورد مراقبت های مربوط به واکسن کرونا صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال حاضر علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند، و با این کار همه ما کم‌کم به زندگی عادی و انجام فعالیت‌هایی که از انجام آنها با افرادی که دوست‌شان داریم لذت می‌بریم، نزدیک‌تر می‌شویم. بسیاری از افراد هنوز منتظر واکسن هستند و واکسیناسیون برایشان دیرتر اتفاق خواهد افتاد، ولی همچنان سوالات زیادی درباره روند و نحوه واکسیناسیون و آنچه که در انتظارشان است، دارند.

 

مراقبت های مربوط به واکسن کرونا

 

مراقبت های مربوط به واکسن کرونا

ما برای آگاهی از روند واکسیناسیون و نکاتی درباره کارهایی که می‌توانید قبل، حین و بعد از واکسن زدن انجام دهید، با متخصصین بهداشت یونیسف صحبت کرده‌ایم.

 

مراقبت های مربوط به واکسن کرونا | پیش از واکسیناسیون

 

تحقیق کنید: اطلاعات نادرست زیادی درباره واکسن‌ها در فضای مجازی وجود دارد، بنابراین مهم است که همیشه اطلاعات خود را از منابع قابل اطمینانی چون یونیسف و سازمان بهداشت جهانی دریافت کنید. اگر سوالی درباره اینکه آیا باید واکسن بزنید یا خیر دارید، با دکتر خود صحبت کنید.

در حال حاضر، افرادی که مشکلات سلامتی زیر را دارند، نباید واکسن کرونا بزنند تا از بروز هرگونه عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود:

  • اگر سابقه عکس‌العمل‌های آلرژیک شدید به هر یک از محتویات واکسن کرونا دارید.
  • اگر درحال حاضر بیمار هستید یا علائم کرونا دارید (البته پس از بهبودی و تایید پزشک می‌توانید واکسینه شوید).

با پزشک خود صحبت کنید: اگر تا به حال تجربه واکنش آلرژیک شدید به هر واکسنی را داشته‌اید، یا هرسوالی درباره داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید  دارید، قبل از گرفتن وقت واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید.

از خود مراقبت کنید: شب قبل از واکسیناسیون، خوب بخوابید و به میزان کافی آب و مایعات بنوشید تا در روز واکسیناسیون حال خوبی داشته باشید.

 

در مراکز واکسیناسیون نکات ایمنی مانند رعایت فاصله فیزیکی هنگام انتظار و پوشیدن ماسک را حتماً رعایت کنید.

 

ارتباط برقرار کنید: اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، مثلاً باردار هستید یا مشکل/نقص سیستم ایمنی دارید، به مسئولین بهداشت اطلاع دهید.

 

مراقبت های مربوط به واکسن کرونا | سوابق خود را نگهدارید: شما بایستی کارت واکسیناسیون دریافت کنید که در آن نوع واکسن کرونایی که به شما تزریق شده، تاریخ و محل واکسیناسیون در آن درج شود. این کارت را حتماً برای استفاده احتمالی در آینده نگهدارید.

 

پس از واکسینه شدن

 

پس از واکسینه شدن

برای کنترل شدن بمانید: ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی باید حدود ۱۵ دقیقه پس از تزریق واکسن، شما را کنترل کند تا مطمئن شود که هیچ واکنش فوری نداشته باشید. قابل ذکر است که واکنش شدید بسیار نادر است.

آماده عوارض جانبی باشید: واکسن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بدون خطر ابتلا به بیماری، برای شما مصونیت ایجاد کنند. درعین حال که ایجاد مصونیت بدون عوارض جانبی طبیعی است، ولی داشتن علائم خفیف تا ملایم که خودبه‌خود در عرض چند روز برطرف می‌شوند، نیز امری عادی است.

برخی علائم خفیف تا ملایم که شما ممکن است بعد از واکسینه شدن تجربه کنید عبارتند از:

  • درد بازو در محل تزریق واکسن
  • تب خفیف
  • خستگی
  • سردرد
  • دردهای عضلانی یا مفصلی
  • لرز
  • بیرون روی و اسهال

اگر علائم بیشتر از چند روز ادامه پیدا کرد یا واکنش شدیدتری تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

صبور باشید: ایجاد مصونیت طول می‌کشد. شما دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر-بیونتک یا واکسن مدرنا، ۱۵ روز بعد از دریافت دوز دوم واکسن آسترازنکا یا دو هفته پس از دوز اول واکسن جانسون به عنوان شخصی کاملاً واکسینه شده  درنظر گرفته خواهید شد.

دیگران و خودتان را ایمن نگه دارید: درحالی که همه این واکسن‌ها کارآیی بالایی در حفاظت افراد دربرابر انواع جدی بیماری کرونا دارند، هنوز هم در حال آموختن هستیم که آیا فرد واکسینه شده، بدون هیچ علائمی، می‌تواند همچنان ناقل ویروس باشد یا خیر. بنابراین ادامه دادن به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی جهت حفاظت از خودتان و دیگران حائز اهمیت است، از جمله عدم حضور در مکان‌های شلوغ، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی دست‌ها و زدن ماسک

 

آیا استحمام بعد از واکسن مانعی دارد؟

 

دکتر پیام طبرسی در خصوص مراقبت های مربوط به واکسن کرونا عنوان کرد که استحمام پس از تزریق واکسن را بدون مانع برشمرد و افزود: استحمام هیچ ممانعتی ندارد و افراد می توانند با خیال راحت حمام کنند.

وی، درد محل تزریق را یکی دیگر از عوارض ناشی از واکسن عنوان کرد و اظهارداشت: درد محل تزریق واکسن در روزهای اولیه کاملا عادی است و به تدریج رفع می شود. اما در موارد بسیار نادر ممکن است ورم و آبسه یا هماتوم در محل تزریق واکسن مشاهده شود که در این صورت می توان تا ۴۸ ساعت کمپرس سرد و گرم محل تزریق را انجام داد و در صورت عدم بهبودی، بزرگتر و شدیدتر شدن ورم و درد و ایجاد تب به پزشک مراجعه کنند.

 

بیماری کووید ۱۹ با رعایت پروتکل های بهداشتی قابل پیشگیری است

 

طبرسی با اشاره به این که فعلا در شرایط حساسی قرار داریم، گفت:  بیماری کرونا امروزه قابل پیشگیری است. تمام افراد جامعه برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان باید پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری و محدودیت های  اعمال شده را رعایت کنند تا واکسیناسیون به طور عمومی در جامعه انجام شود و از شر بیماری رها شویم.

وی افزود:تا پیش از واکسیناسیون ۷۰ درصدی جامعه بر ضد ویروس کووید ۱۹، همچنان تمامی افراد حتی واکسینه شده ها باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، نباید در محل های عمومی پرازدحام و  فضاهای مسقف و وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و تاکسی ماسک خود را بردارند یا این که آزادانه و بدون توجه به محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی به مسافرت رفته یا در مهمانی شرکت کنند.

این پزشک با اشاره به این موضوع که افراد دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن ایمنی لازم را پیدا می کنند،  اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زیادی از افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کردند دچار بیماری شده و در بیمارستان ها بستری هستند که این امر نشان می دهد تا وقتی دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ نگذشته باشد ایمنی لازم در بدن ما ایجاد نمی شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: زمانی می توانیم در جامعه به شرایط معمول و عادی برگردیم که ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شده باشند و تا آن مرحله هنوز فاصله داریم. بنابراین کماکان رعایت نکات بهداشتی برای همه افراد حتی کسانی که واکسن دریافت کردند الزامی است.

 

مصرف اغلب داروها با تزریق واکسن ممانعتی ندارد

به گفته این متخصص بیماری های عفونی، در فرد واکسینه شده مصرف داروهایی که از قبل توسط پزشک معالج وی تجویز شده ممنوعیتی وجود ندارد و به غیر از برخی داروهایی که باعث سرکوب سیستم ایمنی و در نتیجه عدم پاسخگویی واکسن می شوند همچنان افراد می توانند داروهای قبلی خود را استفاده کنند.

وی داروهایی مانند متوتروکسات و یا دوزهای بالای کورتون را از جمله داروهایی برشمرد که باعث عدم پاسخگویی مناسب واکسن می شوند و خاطرنشان کرد: افرادی که این داروها را مصرف می کنند با مشورت و هماهنگی پزشک معالج خود می توانند مدتی قبل و بعد از تزریق واکسن این داروها را قطع کنند تا واکسن اثربخشی لازم را داشته باشد. اما در سایر موارد  داروهای تجویز شده توسط پزشکان ممانعتی با تزریق واکسن ندارد.

به گفته طبرسی، کسانی که پس از تزریق واکسن دچار عوارضی مانند بدن درد و تب می شوند در صورتی که عوارض آنها خفیف باشد بهتر است تحمل کرده و دارویی مصرف نکنند. اما اگر تب و درد عضلانی و استخوانی آنها شدید است می توانند از مسکن استفاده کنند که ترجیحا بهتر است استامینوفن مصرف کنند.

این فلوشیپ عفونت در نقص سیستم ایمنی  تاکید کرد: افراد پس از واکسینه شدن نیز باید پروتکل های بهداشتی را همچون گذشته کامل و جدی رعایت کنند. به گفته مرکز CDC امریکا همه افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کردند وقتی در کنار هم  در خانواده قرار دارند می توانند ماسک خود را بردارند که ما هنوز به آن مرحله نرسیدیم بنابراین همچنان استفاده از ماسک  ضروری است.

  آموزش روش ثبت نام دریافت نوبت واکسن کرونا

طبرسی خاطرنشان کرد: تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام نشده است رعایت نکات بهداشتی بسیار ضرورت دارد. گرچه در حال حاضر آمار بیماران کاهش یافته است اما درصورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها ممکن است وارد پیک بعدی شویم.

براساس وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۵۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۱۹ هزار و ۵۵۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۸ دوز رسید.

هفته گذشته یک میلیون دوز واکس کرونا وارد کشور شد و به گفته مقامات هلال احمر قرار است یک میلیون دوز دیگر نیز به کشور برسد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایرنا(اسفند ۹۸) تا کنون ۸۲ هزار و ۸۵۴ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

 

توصیه های تغذیه ای و مراقبت های مربوط به واکسن کرونا

 

توصیه های تغذیه ای و مراقبت های مربوط به واکسن کرونا

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تزریق واکسن کرونا رژیم غذایی ویژه ای نیاز ندارد اما در صورت آشنایی با مواد غذایی موثر و تقویت سیستم ایمنی بدن، می توان علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رساند.

آرزو کاوه ئی  با بیان اینکه زمان واکسیناسیون کرونا نباید ناشتا باشید افزود: در صورت ناشتا بودن احتمال می رود زمان تزریق واکسن افراد دچار سرگیجه یا افت فشار شده و بیهوش شوند.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید پیش از واکسن زدن صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی های سبز تیره تازه، اسفناج، جعفری و کلم بروکلی مصرف کنید این موضوع به ویژه باید از طرف افرادی که از آمپول زدن ترس دارند رعایت شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: مصرف شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیار به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می شود.

 

کاوه ئی با بیان اینکه افراد شب قبل از واکسیناسیون باید خواب خوب و راحتی داشته باشند ادامه داد: خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می کند.

وی افزود: خواب خوب، آرام و پیوسته همچنین به دفع مواد زاید از بدن کمک می کند بنابراین از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون گوشی همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کنید.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یکی از سوالهای رایج افراد را «مصرف چه مواد غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون» عنوان کرد و گفت: نوشیدن آب و مایعات فراوان، خوردن مواد غذایی ضد التهاب، مصرف بیشتر سبزی ها و میوه ها و مصرف منابع غذایی پروتئینی مورد تاکید و توصیه است.

کاوه ئی بیان کرد: باید مقدار زیادی آب و مایعات نوشید چراکه تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹ بسیار مهم است و سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود.

وی افزود: نوشیدن مایعات همچنین از افت فشار خون در افرادی که ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند؛ افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند.

وی اضافه کرد: مواد غذایی آبدار مانند میوه ها، سبزی ها، انواع سوپ و آبگوشت علاوه برکمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند همچنین به ویژه در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می شود مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و مصرف شود.

 

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت های خیلی شیرین، نوشابه های گازدار و به طورکلی همه نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می شوند.

کاوه ئی با بیان اینکه بهترین نوشیدنی آب است گفت: مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت های خانگی کم شیرین نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.

وی گفت: رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما کمک می کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها، پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون داشته باشیم.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک و التهاب کمتری در بدن ایجاد می کند.

کاوه ئی اضافه کرد: مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد در عین حال اضافه کردن چاشنی هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زرد چوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود.

 

مراقبت های مربوط به واکسن کرونا

 

وی با بیان اینکه زردچوبه را می توان به چای نیز اضافه کرد افزود: ماهی نوعی غذای ضد التهاب محسوب می شود و ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا، کپور و روغن کبد ماهی بیشترین امگا ۳ را به عنوان عامل ضد التهابی دارند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره ضرورت مصرف بیشتر سبزی ها و میوه ها نیز گفت: مصرف روزانه سه تا پنج واحد از گروه سبزی ها و ۲ تا چهار واحد از گروه میوه ها، آنتی اکسیدان ها شامل روی، سلنیم، ویتامین A و ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند.

کاوه ئی در ادامه مبحث مراقبت های مربوط به واکسن کرونا اظهار داشت: مصرف کافی سبزی ، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون همراه با وعده های غذایی و در میان وعده ها توصیه می شود.

وی افزود: مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین های آن شامل انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت به ویژه گوشت سفید، مرغ و ماهی نیز برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن توصیه می شود.

 

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: منابع غذایی پروتئینی حاوی ریز مغذی هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند؛ شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک نیز علاوه بر تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین هستند.

 

کاوه ئی تاکید کرد: مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا فراهم می کند و همواره باید از مصرف بی رویه آنها اجتناب شود.

وی توصیه کرد : به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب پرهیز شود.

وی گفت: عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا شامل تب، بدن درد و خستگی، ضعف و بیحالی، تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست و بی اشتهایی می شود که به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در صورت ایجاد تب، نوشیدن مایعات و غذاهای آبدار، خوردن میوه هایی همچون موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال و سبزی ها و حبوبات برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می شود.

کاوه ئی اضافه کرد: همچنین در صورت بدن درد و خستگی مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی به ویژه ماهی های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند توصیه می شود.

همچنین مطالب آموزش ثبت نام واکسن کرونا و همه چیز در خصوص عوارض واکسن کرونا و چه کسانی واکسن کرونا نزنند؟ و آیا تزریق واکسن کرونا ضروری است؟ و آیا واقعا تزریق دوز سوم واکسن کرونا ضروری است؟ را مطالعه نمایید.

 

منابع:

unicef.org

irna.ir

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *