آشنایی با طریقه مصرف ، مضرات و مصلح شاتره و عرق آن

طریقه مصرف گیاه شاتره, طریقه مصرف عرق شاتره,  نحوه مصرف دمنوش شاتره, طرز استفاده روغن شاتره,مضرات عرق شاتره, عوارض داروی گیاهی شاتره,مضرات دمنوش شاتره, مضرات چای شاتره, مضرات روغن شاتره, موارد منع مصرف گیاه شاتره,مصلح شاتره, شاطره, طریقه مصرف مضرات شاتره,شاهطره

شاتره یا شاهتره گیاهی علفی است که در فصل بهار در باغ ها، زمین های کشاورزی، اطراف جاده و مزارع به وفور یافت می شود. برگ های این گیاه تقسیمات بسیار زیادی دارد و شاخه های این گیاه بسیار ظریف و فراوان هستند. گل های این گیاه کوچک و به صورت انبوه هستند و رنگ آن ها سفید مایل به گلی است که به شکل متراکم در کنار یکدیگر قرار دارند.

آشنایی با طریقه مصرف ، مضرات و مصلح شاتره و عرق آن

از شاتره فراورده های مانند دمنوش و عرق آن تهیه می شود که خواص عرق شاتره نسبت به دمنوش آن از خاصیت های دارویی کمتری برخوردار است اما به دلیل دسترسی بیشتر به عرق شاتره بسیاری از افراد آن را تهیه می کنند و از خواص دارویی آن استفاده می کنند.

گل‌هاي‌ آن کوچک، انبوه و به رنگ سفید مایل به گلی است و به صورت متراکم درکنار هم قرار گرفته است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ، گل و شاخه آن است.این گیاه را در آتش سوزاندند، زیرا معتقد بودند که دود این گیاه میتواند از جادو محافظت کند و ارواح شیطانی را دور کند و طبق یک افسانه باستانی ، این گیاه حاصل از بذر نمیباشد بلکه از یک دود ناگهانی از زمین پدیدار شده است.

خاصیت شگفت انگیز شاتره

سم زدایی با عرق شاتره

شاتره دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان های عالی بوده که برای پاکسازی خون و کبد بسیار خوب عمل می کند. این خاصیت شاتره باعث حذف سموم بدن می شود.

حذف آکنه

عرق شاتره با ترکیباتی که دارد باعث بهبود و درمان آکنه و جوش های چرکی سرسفید می شود.

مصرف این عرق باعث درمان جوش و آکنه و همچنین حذف لک شده و پوستی صاف و شفاف و زیبا را برایتان به ارمغان می آورد.

فواید عرق شاتره برای پوستی

راش به هر تغییری در پوست مثل بافت، نما و رنگ اطلاق می گردد و راش به صورت موقت و گذرا روی پوست ایجاد می شود.

پماد یا کرمی که از گیاه شاتره تهیه می شود برای نابودی راش های دچار خارش، درمان بسیار مناسبی است.

درمان اگزما و پسوریازیس

صدفک یا پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است موقعی که دستگاه ایمنی سیگنال های اشتباهی می فرستد، رخ می دهد.

به علت داشتن خواص ضدالتهابی در عرق شاتره از آن برای درمان اگزما و پسوزیاریس استفاده می شود.

خاصیت ضد التهابی

منظور از ضدالتهاب روش درمانی است که التهاب را کاهش می دهد. شاتره به علت داشتن خواص ضدالتهابی برای درمان زخم ها و پوست قرمز و درد سایر اندام ها بسیار موثر است.

آرامبخش

گیاه شاتره دارای خواص آرامبخش بوده که باعث آرام شدن ضربان قلب و پایین آمدن فشار خون می شود. این گیاه با اثر آرامبخشی خود باعث شده گیاه شاتره مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گیرد.

بهبود آرتریت

عرق شاتره به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی برای بهبود علائم آرتریت و بیماری های مفصلی عالی می باشد. این یکی دیگر از مواردی است که باعث مصرف زیاد این عرق در بین افراد می شود.

دیورتیک

گیاه شاتره مدر است یعنی ادرارآور می باشد. این خاصیت شاتره باعث می شود تا از انباشت آب اضافی و سموم در بدن جلوگیری شود و با تخلیه این مواد سمی از بدن سلامتی آن بهبود می یابد.

آنتی باکتریال

گیاه شاتره یک عامل ضدباکتری خوب بوده که باعث از بین رفتن عفونت باکتری های باسیل و استاف می شود. باسیل به باکتری هایی گفته می شود که شکل میله ای دارند.

درمان مشکلات گوارشی

عرق شاتره به بهبود هضم و درمان مشکلات گوارشی کمک می کند. این عرق به ترشح آنزیم های گوارشی کمک کرده و باعث هضم آسان غذا می شود. عرق شاتره اشتهاآور خوبی به شمار می رود.

خاصیت عرق شاتره برای کبد چرب

افراد مبتلا به کبد چرب می توانند روزانه یک لیوان از مخلوط عرق کاسنی، و شاتره مصرف کنند و از مصرف غذاهای سرخ کرده و آماده مثل اسپاگتی، سالاد الویه، کله پاچه و غیره خودداری کنند.

درمان بیماری کیسه صفرا

عرق شاتره از تشکیل سنگ های صفرا در کیسه صفرا جلوگیری می کند و همچنین به عنوان یک اسپاسم عالی برای کیسه صفرا عمل می کند و بیماری های ناشی از کیسه صفرا را درمان می کند.

حاوی آنتی اکسیدان

شاتره دارای آنتی اکسیدان های زیادی بوده که این آنتی اکسیدان ها باعث کُند شدن روند پیری می شوند، یعنی با مصرف عرق شاتره از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری می کند.

حفظ سلامت پوست با عرق شاطره

شاتره دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب عالی است که باعث بهبود پوست می شود.

همچنین عرق شاتره دارای ترکیبات فنولی بوده که باعث کند شدن روند پیری و حذف رادیکال های آزاد می شود.

  خواص شاتره / آشنایی با خاصیت شاتره برای اگزما، دیابت و پوست

مفید برای غلظت خون

افزایش گلبول های قرمز خون در واحد حجم خون را غلظت خون می نامند. مصرف عرق شاتره باعث رقیق شدن خون شده و همچنین موجب پاکسازی آلودگی های آن می شود.

فواید عرق شاتره در بارداری

عرق شاتره بطور کلی خواص مفیدی برای بدن دارد و فوایدی برای مصرف عرق این گیاه در دوران بارداری و شیردهی ذکر نشده و در صورت لزوم مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ضد اسهال

عرق شاتره دارای خواص مفید زیادی بوده و حرارت بدن را رفع کرده و تب ناشی از بیماری ها را برطرف می کند. تداوم اسهال منجر به کم آبی بدن شده و مصرف عرق شاتره اسهال را درمان می کند.

فواید عرق شاتره برای بینایی

عرق شاتره دارای ترکیبات مفید بسیاری بوده و مصرف مداوم آن با توجه به ویتامین A که دارد در تقویت قوه بینایی موثر بوده و چشم را از آلودگی های مختلف پاکسازی می کند.

طریقه مصرف عرق شاتره

طریقه مصرف و مضرات شاتره

به 2 تا 4 گرم خشک شده ی گیاه(مخلوط برگ، گل و ساقه) یک لیوان آب جوش افزوده و 15 دقیقه می گذاریم بماند. سپس آن را صاف نموده و به صورت گرم قبل از غذا میل می کنیم.

می توان روزانه تا سه نوبت (صبح، ظهر و شب) این مقدار را تکرار کرد. جمعا می توان 6 تا 12 گرم گیاه خشک شده را که سه لیوان محصول صاف شده ایجاد می کند، در طول روز مصرف کرد.

برای بهبود کار کبد و بازکردن انسداد آن ۳ گرم شاهتره را در ۲۵۰ سی‌ سی آب‌جوش دم‌کرده روزی ۳ فنجان میل شود.

برای اگزما ۴ گرم شاهتره را در ۲۵۰ سی‌ سی آب‌جوش روزی ۳ فنجان دم‌کرده میل شود و شستشو دهید و ۶۰ گرم گیاه خشک را در یک لیتر آب جوشانده اگزما را بشویند.

برای بیماری‌ های کلیه از دمکرده و عرق این گیاه می‌توان استفاده کرد.

برای جوش و خارش پوست ۴ گرم شاهتره را در ۲۵۰ گرم آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کرده روزی ۳ فنجان بنوشند.

جویدن برگ تازه آن باعث محکم شدن لثه می‌گردد.

اگر می‌خواهید عملکرد کبدتان را تقویت کنید و با پاکسازی کبد به بهبود فرآیند آن کمک کنید، بهتر است عرق شاتره بنوشید. عرق شاتره برای تصفیه کبد مؤثر بوده و مکمل عرق کاسنی است.

اگر دهان بد بو و تلخ‌مزه‌ است، کک‌ومک یا لکی روی صورت دارید و رنگ و روی‌تان زردرنگ است، کبدتان بیمار است و باید نیم ساعت قبل از صرف غذا، نوشیدن یک لیوان از این عرق را در برنامه روزانه خود قرار دهید. فراموش نکنید که مصرف این دارو در طولانی‌مدت مؤثر است .

نکته مهم:ترکیب عرق شاه تره و عرق کاسنی به نسبت مساوی مخلوط و بجای آب میل شود که اثری به نسبت بیش‌تر از عرق شاتره به تنهایی دارد.

توجه: استفاده مقدار زیاد جوشانده یا عرق دوآتشه شاتره به علت آلکالوییدهای زیاد سبب لرز، تشنج و بی حسی بدن شده و برای سرد مزاجان زیان آور است. از طرفی استفاده آن بدون نظر دکتر در زمان حاملگی و شیردهی سفارش نمیشود.

درمان کننده بیماری های صفرا

کافیست چند قطره از روغن شاتره را به صورت ناشتا به همراه آب گرم میل نمایید .

بهبود در روند هضم غذا

کافیست چند قطره از روغن شاتره را به همراه آب گرم میل نمایید .

درمان کننده تبخال

کافیست ۱ الی ۲ قطره از روغن شاتره را به ۱ تکه پنبه بچکانید وسپس با آن پنبه تبخال خود را ماساژ دهید .

درمان کننده بواسیر

کافیست چند قطره از روغن شا تره را روی یک تکه پنبه بچکانید و سپس مقعد را با آن ماساژ دهید.

درمان کننده کهیر

کافیست چند قطره از روغن شاتره را به همراه ماست مخلوط نموده و سپس بدن خود را به آن آغشته نمایید

درمان گزیدگی زنبور

کافیست چند قطره از روغن شاتره را روی محل مورد نظر بچکانید و سپس به آرامی ماساژ دهید .

مضرات شاتره

طریقه مصرف عرق شاتره

قبل از هر غذا یک استکان میل شود .

مصلح شاتره

مصلح آن کاسنی می‌باشد.

همچنین می‌توانید درباره طبع گیاه شاتره در سایت ما اطلاعات کاملی کسب کنید.

مضرات شاتره

این گیاه در دوز های زیاد، میتواند سمی باشد و باعث اسهال شدید ، گرفتگی عظلات و تنگی نفس شود.

مصرف شاتره به ریه آسیب می زند پس بهتر است با عرق کاسنی خورده شود؛ همچنین از مصرف این گیاه در لیوان فلزی پرهیز کنید.

مصرف مقدار عادی و دارویی شاه تره دارای عوارض جانبی نیست ولی مصرف مقادیر بسیار زیاد به دلیل وجود آلکالوئیدهای ذکر شده ممکن است باعث لرز، تشنج و مرگ شود.

مصرف در بارداری و شیردهی تا کنون این موضوع مطالعه نشده است، بنابراین بهتر است با نظر پزشک مصرف شود.

 

منبع:

babagandom.com

oiltti.com

namnak.com

yjc.ir

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *