طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد ساده, تهیه شله زرد برای چهار نفر, طرز تهیه شله زرد برای ۴ نفر, فوت و فن شله زرد, طرز تهیه شله زرد فوری, نحوه تهیه شله زرد, طرز پخت شله زرد, آموزش دستور پخت شله زرد

شله زرد یکی از خوراکی های خوشمزه و دسرهای قدیمی ایرانی است که علاوه بر طعم و عطری بی نظیری که دارد، ارزش غذایی بالایی هم دارد. در ادامه این مقاله از بخش آشپزی سایت آموزش طرز تهیه شله زرد را برای شما آماده کرده ایم . ما را همراهی کنید تا روش تهیه این دسر خوشمزه را با هم بخوانیم.

طرز تهیه شله زرد
طرز تهیه شله زرد

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شله زرد تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری شله زرد تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش تهیه دسر شله زرد همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم شله زرد

مواد لازم پخت شله زرد
برنج ۲ لیوان
شکر ۴ لیوان
گلاب ۱ لیوان
کره ۱۰۰ گرم
خلال بادام نصف لیوان
دارچین به میزان لازم
نمک ۱ قاشق چایخوری
زعفران ۱ قاشق چایخوری
آب به میزان لازم

طرز تهیه شله زرد

دستور پخت

طرز تهیه شله زرد

برای تهیه شله زرد خوشمزه ابتدا برنج را پاک می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و ۱ لیوان گلاب و ۱ لیوان آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورد. بادام ها را نیز ۱ ساعت جلوتر از شروع پخت شله زرد در کاسه ای از آب می ریزیم تا خیس بخورند و نرم شوند.

سپس یک قابلمه بزرگ را روی حرارت می گذاریم و ۸ لیوان آب داخل آن می ریزیم و می گذاریم تا آب به جوش بیاید و بعد زمان جوش آب برنج و گلاب را به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا مجددا آب مواد به جوش بیاید. کف های سطح آب را با کفتگیر چوبی می گیریم

  طرز تهیه شله مشهدی

و حرارت را کم می کنیم تا برنج پخته شود. بعد کمی از برنج را بیرون می آوریم و زیر دندان تست می کنیم اگر مغز برنج ها کمی گیر داشت شکر را اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم  و شروع می کنیم به هم زدن تا ته نگیرد.

شله زرد نیز مانند حلیم نیاز به هم زدن مداوم دارد تا ته نگیرد.پس از حل شدن کامل شکر در مواد شله زرد،بادام ها را آبکش می کنیم و به مواد می افزاییم و زعفران دم کرده را نیز با کمی نمک اضافه می کنیم  و مجددا به هم زدن ادامه می دهیم.

پس از اینکه شله زرد قوام گرفت و کمی غلیظ شد یعنی کاملا پخته شده است در این زمان کره را به آن اضافه می کنیم و ۵ دقیقه بعد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و می گذاریم کمی خنک شود و در ظرف مورد نظر می کشیم و با دارچین و خلال بادام تزئین می کنیم

فوت کوزه‌گری اول: برای بهتر شدن این دسر، می‌توانید برنج را از شب قبل بشورید و بگذارید با ٣ پیمانه آب تا صبح خیس بخورد.

فوت کوزه‌گری دوم: برای خوشمزه‌تر شدن شله زرد، می‌توانید از برنج نیم دانه استفاده کنید.

فوت کوزه‌گری سوم: بعد از اضافه کردن شکر باید مرتب هم بزنید، چون شله معمولاً زود ته می‌گیرد.

فوت کوزه‌گری چهارم: در مرحله‌ی سوم، اگر آب آن کشیده شده و سفت شده است، می‌توانید کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

فوت کوزه‌گری پنجم: بهتر است دانه‌هاي هل را از پوست خارج کنید و با كمي آب جوش دم کنید. سپس صاف كرده‌ِی آن را به شله زرد اضافه کنید تا رنگ شله زرد را تغییر ندهد. مي‌توانيد به جاي اينكار از هل سائيده شده نیز استفاده كنيد.

دسر شله زرد شما آماده است نوشجان کنید ٬ همچنین در این لینک میتوانید آموزش طرز تهیه شله مشهدی را مطالعه کنید .

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *