درمان سستی و رفع بی حالی با راهکارهای خانگی

درمان سستی و رفع بی حالی با راهکارهای خانگی – شاید برای شما هم زیاد پیش آمده است که دچار بی حالی و ضعف شده باشید. در این مقاله  قصد داریم راهکارهای درمان و رفع بی حالی در خانه را با هم بررسی کنیم.

بی حالم و مدام خمیازه می کشم ، هرچقدر هم بخوابم تاثیری ندارد! برای رفع کسالت و بی حالی و اینکه خستگی دست از سرمان بردارد باید چند توصیه طب سنتی را در رابطه با خوردن،خوابیدن و حتی استحمام کردن را انجام دهیم.

رفع کسالت و بی حالی

بدانیم که چه بخوریم و چه زمانی بخوابیم یا حتی کی استحمام کنیم تا خستگی و کسالت همیشکی بدن رفع شود.

برای رفع کسالت و بی حالی چی بخوریم؟

خوردنی ها و آشامیدنی هایی که طبع سرد دارند مانند ماست، خیار و عدس باعث کسالت و خواب آلودگی می شود درحالی که به و سیب، از میوه های شادی بخشی هستند که توصیه می شود به صورت میوه تازه، مربا، خورش و آب میوه از آن ها استفاده شود.

زرده تخم مرغ عسلی، گوشت گوسفندی و نخود نیز با داشتن طبع گرم باعث افزایش جریان خون لطیف در بدن و به دنبال آن احساس نشاط و شادابی می شوند ولی تمام آنچه در لیست غذاها و خوردنی های نشاط آور خواهیم گفت این نیست و ادامه دارد.

چگونه کسالت و بی حالی هایم را رفع کنم؟

خوردنی های که انرژی را افزایش داده و موجب رفع کسالت و بی حالی می شود

برای اینکه به خواب آلودگی و کسالت نیمروز دچار نشوید، اولین اقدام صرف صبحانه ای با کیفیت بالاست ، مقدار انرژی دریافتی در صبحانه برای خانم ها 300 تا 400 کالری و در آقایان حدود 500 کالری است. برای صبحانه این منوها پیشنهاد می شود:

1 – غذاهایی که از غلات (گندم، جو و..) تهیه شده و با شیر مصرف می شوند که البته شیر باید کم چرب باشد.

2 – کلوچه خانگی، املت، نان و پنیر کم چرب

3 – نان سبوس دار ، کره بادام زمینی و موز

4 – یک لیوان آبمیوه یا یک عدد میوه تازه هم پیشنهاد خوبی است.

آبمیوه موثر در رفع کسالت و بی حالی

شما برای ادامه فعالیت در طول روز به کربوهیدرات ها احتیاج دارید؛ چون سوخت اصلی مغز و عضلات به حساب می آید. اما تحقیقات نشان می دهد افزودن پروتئین به کربوهیدرات ، تمرکز را افزایش می دهد و از نظر ذهنی و جسمی احساس بهتری پیدا می کنید.

حالا ممکن است فکر کنید چون صبحانه کافی مصرف شده پس می توان از خیر ناهار گذشت یا به یک ظرف سالاد اکتفا کرد و معمولاً دلیل آن نداشتن وقت کافی یا کاهش وزن ذکر می شود. این بزرگترین اشتباه ممکن است، چون سالاد حاوی پروتئین نیست و افت انرژی و کسالت در بعد از ظهر به سراغتان می آید. اگر هم مایلید برای ناهار سالاد میل کنید، حتماً در آن از تخم مرغ ، حبوبات یا مرغ خرد شده استفاده کنید.

برای ناهار از غذاهای پرچرب بپرهیزید؛ چون مدت زیادی در دستگاه گوارش می مانند تا هضم شوند و احساس پُری به شما دست می دهد. این غذاها اگرچه پرکالری هستند اما باز هم حس می کنید انرژی کافی ندارید چون آنقدر حس پُری و سنگینی آنها زیاد است که شما را کسل و بی حال می کند.

درمان سستی و رفع بی حالی با راهکارهای خانگی

برای رفع بی حالی میوه های قرمز رنگ بخورید

میوه هایی بارنگ قرمز در بین میوه ها از خواص ویژه ای برخوردارند که از جمله سلامت قلب و افزایش توانایی مغز برخی از این خاصیت های بی نظیر است . یکی از این میوه های قرمز رنگ آلو است که می توان آن را معدنی از خواص و ویژگی دانست که به برخی از آنها در این بخش اشاره می شود.

آلو دارای طبع خنک و مقدار زیادی قند و هیدرات کربن دارد و خواص زیادی دارد؛ سرشار از ویتامین های A , B , C و آهن و کاروتن است. همچنین، مقوی برای ورزشکاران و دارای فسفر، کلسیم، پتاسیم و پروتئین است.

میوه های قرمز مفید برای رفع کسالت و بی حالی

برای رفع کسالت و بی حالی شکلات بخورید

شکلات میزان سروتونین و اندروفین خون را زیاد می کند و این دو هورمون باعث شادمانی می شود. سعی کنید گاهی شکلات بخورید، تا این احساس در شما تقویت شود. زنان به خوردن شکلات علاقه مند هستند، زیرا تحقیقات نشان داده که شکلات باعث می شود حالات و روحیات افراد تغییر کند

 رفع کسالت و بی حالی با خواب کافی و با کیفیت:

در طب سنتی کیفیت خواب وبیداری افراد متناسب با سن، موقعیت، مزاج و جنس افراد تعریف می شود؛ برای مثال جوانی که می خواهد روز بانشاطی را سپری کند باید حداقل شش ساعت خواب شبانه مفید داشته باشد.

دقت داشته باشید که با کیفیت ترین خواب مربوط به ساعات 9 شب الی 1 نیمه شب است، به طوری که جالب است بدانید هر یک ساعت خواب در این ساعات معادل دو ساعت خواب بعد از نیمه شب است.

ورزش مهم ترین توصیه برای رفع  بی حالی:

فعالیت حرکتی منظم مثلاً سه روز در هفته، هر بار 20 دقیقه پیاده روی باعث افزایش کیفیت زندگی و پیش گیری از ابتلا به انواع بیماری ها می شود.

رفع کسالت و بی حالی

رفع و درمان کسالت و بی حالی بااستحمام مناسب:

حمام کنید ، بعد از شنا کردن در دریا احساس جوانی می کنید. برای این که احساس طراوت را در روزها و شب های پاییزی پیدا کنید کافی است یک فنجان نمک داخل وان حمام بریزید و آن را با آب گرم پر کنید. با شمع های معطری که در کنار وان می گذارید، آرامش خاصی پیدا خواهید کرد.

استشمام رایحه های شادی آفرین بخاطر رفع کسالت و بی حالی:

رایحه های شادی آفرین رفع کسالت و بی حالی می کنند .بعضی از بوها برای تغییر احساس انسان شامل:گل رز، بابونه، شمعدانی معطر، لیمو و بالنگ هستند. این رایحه ها را به عنوان خوشبوکننده و معطرکننده هوا و فضا مورد استفاده قرار دهید.

برای آشنایی با جوشانده های ضدخستگی و تقویت کننده با ما همراه شوید.

جوشانده‌ی رزماری

ساقه و برگ‌های گیاه رزماری تقویت کننده‌اند. زمانی که احساس خستگی زیادی می‌کنید این گیاه به شما کمک می‌کند تا خستگی‌هایتان را به دست باد بسپارید.

روش تهیه

30 گرم ساقه‌ی رزماری را در یک لیتر آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد. محلول را صاف کنید و به مدت یک ماه، قبل از غذا یک فنجان بنوشید، یعنی روزی 3 فنجان. باید بدانید که گیاه رزماری مشکلات گوارشی را نیز برطرف می‌کند.

توجه داشته باشید که این گیاه برای افرادی که سابقه بیماری صرع یا غش داشته دارند و همچنین برای زنان باردار و کودکان توصیه نمی‌شود.

جو دو سر حاوی ویتامین E، پروتئین و مواد معدنی است که بدن را تقویت می‌کنند. زمانی که دچار خستگی فیزیکی یا روحی گذرا شده باشید این جوشانده به کمکتان می‌آید

رفع بی حالی جوشانده‌ی پرتقال

دلیل این که پرتقال خستگی را از بین می‌برد این است که در هر 100 گرم این میوه حدود 53 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. روزانه یک عدد پرتقال نیاز روزانه‌ی ما را به این ویتامین تأمین می‌کند. زمانی که احساس خستگی فیزیکی می‌کنید به سراغ پرتقال بروید و این معجون را تهیه و میل کنید.

روش تهیه

آب یک عدد پرتقال را بگیرید و داخل یک فنجان بریزید. یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید. فنجان را با آب جوش پرکنید و هم بزنید. قبل از رفتن به رختخواب این معجون را میل کنید. اگر زیاد خسته شده‌اید این جوشانده را تا وقتی که حالتان بهتر بشود تهیه و میل کنید. هیچ مورد منع مصرفی برای این جوشانده وجود ندارد و به دلخواه خود می‌توانید میزان آب پرتقال و عسل را تغییر دهید.

جوشانده‌ی گیاه جینسینگ

3 تا 8 درصد ریشه‌ی گیاه جینسینگ از ماده‌ای به نام «جینسنوزید» تشکیل شده است که یک ماده‌ی تقویت کننده محسوب می‌شود. این گیاه همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است. زمانی که دچار خستگی‌های گذرا هستید یا دوره‌ی نقاهت بیماری را می‌گذرانید جوشانده‌ی این گیاه می‌تواند کمکتان کند.

روش تهیه

3 گرم ریشه‌ی خرد شده‌ی گیاه جینسنگ را با یک لیوان آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و صبح‌ها یک فنجان بنوشید. می‌توانید از این جوشانده حداکثر به مدت 15 روز استفاده کنید.

این گیاه همچنین ضداسترس است. اما باید بدانید که مصرف طولانی مدت آن باعث تحریک اعصاب شود. توجه داشته باشید که مصرف جینسینگ به زنان باردار، کودکان زیر 16 سال و همچنین برای افرادی که دچار بی‌خوابی، فشارخون بالا یا سابقه‌ی بیماری سرطان سینه دارند توصیه نمی‌شود.

جوشانده‌ی جو دو سر

جو دو سر حاوی ویتامین E، پروتئین و مواد معدنی است که بدن را تقویت می‌کنند. زمانی که دچار خستگی فیزیکی یا روحی گذرا شده باشید این جوشانده به کمکتان می‌آید.

روش تهیه

به مدت 5 تا 10 دقیقه یک قاشق غذاخوری جود دو سر خشک را با یک لیتر آب جوش بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و هر روز یک فنجان از این جوشانده را به مدت یک ماه میل کنید. اگر اندازه‌های داده شده را به درستی رعایت کنید به هیچ نوع مسمومیتی دچار نخواهید شد. تاکنون هیچ مورد منع مصرف یا تأثیر منفی برای جو دوسر گفته نشده است. باید بدانید که جو دو سر خواص ضداسترسی نیز دارد.

دارچین باعث تحریک بدن می‌شود و خستگی را رفع می‌کند. زمانی که احساس خستگی جزئی می‌کنید با سراغ دارچین بروید

رفع بی حالی چای سبز با نعناع

برگ‌های چای سبز حاوی کافئین و ویتامین‌های A، C و E می‌باشند. زمانی که احساس خستگی می‌کنید بدون معطلی به سراغ چای سبز بروید.

روش تهیه

یک قاشق چای‌خوری چای سبز را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. چای را صاف کنید و مقداری نعناع به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که خواص تقویت‌کنندگی چای سبز بیشتر شود. روزانه قبل از ساعت 5 بعد از ظهر 2 تا 3 فنجان چای سبز بنوشید.

توجه داشته باشید که زنان باردار و کودکان باید مصرف چای سبز را محدود کنند. اگر دچار کم خونی هستید بیش از 4 فنجان در روز از این چای ننوشید. باید بدانید که چای سبز خواص ضدپیری دارد و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

جوشانده‌ی دارچین

دارچین باعث تحریک بدن می‌شود و خستگی را رفع می‌کند. زمانی که احساس خستگی جزئی می‌کنید با سراغ دارچین بروید.

روش تهیه

برای هر فنجان آب سرد 2 قاشق چای‌خوری پُر، چوب دارچین بریزید در ظرف را بگذارید و اجازه دهید با شعله‌ی کم بجوشد. زمانی که آب به جوش آمد شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. روزانه 4 فنجان از این جوشانده به صورت سرد یا داغ میل کنید تا احساس خستگی‌تان از بین برود.

توجه داشته باشید که مورد منع مصرف برای استفاده از دارچین وجود ندارد. اما بیش از میزان ذکر شده نیز مصرف نکنید. این ادویه‌ی معطر و پرطرفدار همچنین مشکلات دستگاه گوارش و بی اشتهایی را برطرف می‌کند.

منابع:

beytoote.com

namnak.com

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *