موثرترین راهکارهای خانگی برای درمان سوختگی پوست

سوختگی پوست همیشه در کمین ما است. حتی اگر هرگز آشپزی نکنید، باز هم این احتمال وجود دارد که دست شما به یک جسم داغ برخورد کند و دچار سوختگی شود. در این مقاله از  بخش آرایش و زیبایی در سایت  ما را دنبال کنید تا بهترین روش های درمان سوختگی پوست را بررسی کنیم.

موثرترین راهکارهای خانگی برای درمان سوختگی پوست

هنگامی که پوست شما با شی گرم یا شعله آتش دچار سوختگی می شود، اولین کاری که به ذهن شما می رسد راهکاری برای تسکین درد، سوزش وجلوگیری از آسیب پوستی است.

درمان سوختگی پوست در خانه

استفاده از روش های خانگی برای سوختگی مانند استفاده از سیب زمینی ، آب سرد و خمیردنان نعنایی را اغلب افراد می دانند اما جالب است بدانید که روش های موثر خانگی و طبیعی دیگری نیز وجود دارند که در درمان سوختگی تاثیرگذار بوده و در تسکین آن معجزه می کنند.

قرص ویتامین E را روی ناحیه سوخته ریخته و معجزه  آن را ببینید

ویتامین C سبب بهبودی زخم و تولید کلاژن یعنی مواد پایه برای پوست جدید می شود. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که در ترمیم و محافظت از پوست نقش موثری ایفا می کند. برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها سوختگی، یک درمان خانگی و حیرت انگیز با استفاده از قرص های ویتامین  C و E وجود دارد.

در این روش خانگی و طبیعی  غذاهای حاوی ویتامین C و E یا 2 هزار میلی گرم ویتامین C وهزار واحد ویتامین E برای یک هفته بعد از سوختگی مصرف کنید. از این گذشته می توانید کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و مایع درون آن به طور مستقیم بر روی ناحیه  سوخته بریزید. این کار در التیام زخم و جلوگیری از ایجاد اسکار پوستی بسیار مفید و موثر است.

با شیر به سرعت برق و باد سوختگی را درمان کنید

محتوای چربی و پروتئین های تشکیل دهنده شیر، در تسکین سوزش و درد سوختگی و بهبود ناحیه آسیب دیده مفید هستند.

برای تسکین و بهبودی سریع سوختگی، کافی است ناحیه ای سوخته پوست را در به مدت 15 دقیقه در شیر قرار دهید.علاوه بر این ماست پرچرب نیز در خنک کردن و آب رسانی محل سوختگی بسیار مفید است.

با این روش از شر تاول های سوختگی خلاص شوید

روغن نارگیل یک منبع غنی  از ویتامین E  مفید برای پوست بوده و حاوی اسیدهای چرب  ضد قارچ و ضد باکتری است. این روغن از بروز سوزش و عفونت در ناحیه سوخته پوست جلوگیری می کند.

اگر ناحیه سوخته پوست  تاول زده کافی است برای درمان آن مقداری آب لیمو را با روغن نارگیل ترکیب کرده و بر روی تاول های پوستی ماساژ دهید. خواص اسیدی آب لیمو کمک می کند تا این عارضه از بین رفته و زخم زودتر بهبود پیدا کند.

اسانس وانیل، آب روی آتش برای سوختگی پوست

برای سوختگی های جزئی می توانید از عصاره یا اسانس وانیل استفاده کنید. کافی است یک پد پنبه ای یا یک تکه گاز استریل را در مقداری از این اسانس فرو برده و آن را به آرامی روی ناحیه سوخته پوست قرار دهید. با تبخیر اسانس محل سوختگی خنک شده و به تدریج درد شما تسکین پیدا می کند.

سرکه در درمان سوختگی معجزه می کند

سرکه سفید دارای اسید استیک( یک جزء از آسپرین) است که می تواند به تسکین درد، خارش و التهاب ناشی از سوختگی کمک شایانی کرده و به عنوان یک ضد عفونی کننده و قابض(موجب بسته شدن منافذ باز پوست می شود) شناخته می شود و به همین دلیل از ایجاد عفونت و التهاب در محل سوختگی جلوگیری می کند.

این ماده طبیعی در کاهش حرارت ناحیه سوخته و درنتیجه کم کردن درد و سوزش تاثیر فوق العاده خوبی می گذارد.کافی است یک پد پاکیزه پنبه ای یا تکه ای گاز استریل را در سرکه قرار داده و مستقیم روی محل سوختگی قرار دهید. به منظور تاثیر بیشتر از یک حوله نازک و تمیز خیس شده در محلول رقیق سرکه به عنوان یک کمپرس تسکین دهنده روی گاز استفاده کنید.

  آفتاب سوختگی و روش های خانگی برای درمان آن

آب سرد برای بهبود سوختگی

این یکی از بهترین راه های خنک کردن و بهبود سوختگی است منطقه سوخته شده را ، زیر آب سرد قرار دهید و یا تکه های یخ را روی محل آسیب دیده اعمال کنید ، این کار را باید تا 10 دقیقه ادامه دهید. همچنین ،باید حداقل 8 تا 10 لیتر آب ،روزانه بنوشید تا زمانی که سوختگی درمان شود.

عسل برای جلوگیری از عفونت سوختگی

به لحاظ پزشکی ثابت شده است که اعمال عسل بر روی سوختگی های درجه دوم، مانع ایجاد هر گونه عفونت میشود برای تاثیر گذاری چند قطره عسل کافی است ، زیرا بسیار قوی هستند و زود موثر واقع می شوند.

بهبود زود سوختگی با میوه ها

میوه ها،غنی از آنتی اکسیدان ها هستند بر طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، میوه ها برای بهبود زود هنگام سوختگی ها، باید به طور مرتب مصرف شوند. گوجه فرنگی،گیلاس و زغال اخته ها،منبع خوبی از آنتی اکسیدان میباشند و برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

مصرف زرد چوبه برای کاهش التهاب

خوب است که زرد چوبه را به شکل پودر،مخلوط با شیر گرم در شب ،هنگام خواب مصرف کنید زرد چوبه، برای درمان و کاهش التهاب بسیار موثر است.

تمیز کردن محل سوختگی با چای کیسه ای

آنها را در آب خیس کنید سپس روی سطح سوخته قرار دهید ؛ و یا حتی می توانید چای سیاه را دم کنید و جوشانده آنرا با یک تکه پنبه یا پارچه تمیز روی محل آسیب دیده، بمالید.

برگ های درخت چنار برای بهبود سوختگی

این گیاه خواص دفع کننده و همچنین اثرات ضد میکروبی و ضد التهاب دارد و همچنین میتواند به عنوان یک مرطوب کننده قوی در منطقه آسیب دیده عمل کند همچنین آب برگ های آن،بر روی قسمت های سوخته شده،باعث بهبود و تسکین سریع درد میشود.

درمان سوختگی با گل همیشه بهار

گل همیشه بهار،برای درمان سوختگی بسیار خوب است زیرا پوست سوخته شده را باز سازی و ترمیم میکند و ظاهر زخم ها را کاهش و بهبود میبخشد. اگر از این گیاه، به طور منظم در مدت زمانی،استفاده کنید به روند بهبود، بسیار کمک خواهد کرد. علاوه بر این، روغن گل همیشه بهار می تواند، تولید بافت را تحریک کند، که پس از سوختگی درجه دوم ضروری است.

نحوه استفاده ؛ شما می توانید چند قطره از این روغن را در وان آب گرم ریخته و پس از 20 الی 30 دقیقه، در آن حمام کنید . این کار به خصوص برای سوختگی های وسیع درجه اول، مانند آفتاب سوختگی، مفید است، هم چنین می تواند به صورت موضعی در مقادیر محدود به طور مستقیم به سوختگی اعمال شود.

گل همیشه بهار برای درمان سوختگی پوست

درمان سوختگی های دهان با  نمک

سوختگی های دهان، ناشی از خوردن غذای داغ،میتواند با شستشو دهان بوسیله آب نمک تسکین یابد ؛ هر 2 ساعت این کار را انجام دهید ،تا احساس درد، کمتر شود.

پاپایا

پاپایا را میتوان روی منطقه سوخته شده، اعمال کرد زیرا حاوی آنزیم هایی است که میتواند تمام سلول های مرده را حذف کند. با تکرار این کار،پس از 3 الی 4 روز، پوست تقریبا مثل روز اولش میشود.

روغن اسطوخودوس برای درمان سوزش سوختگی

این روغن برای درمان سوزش موثر است این روغن را باید چند روز بعد از سوختن به آرامی با دست روی محل مورد نظر بمالید.

جلوگیری از عفونت با سیب زمینی

مشاهده شده است که پوست سیب زمینی آب پز شده را میتوان روی منطقه آسیب دیده قرار داد این کار باعث جلوگیری از عوامل عفونی میشود ، از این تکنیک ،در بسیاری از بیمارستان ها هم استفاده میکنند.

منبع :

namnak.com

mizanonline.com

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *