بی بی چک چیست، طرز استفاده از بیبی چک را یاد بگیرید

هر خانمی ممکن است در طول زندگی بارها و بارها به باردار بودن شک کند. در این مواقع سریعترین کاری که میتوان کرد، استفاده از بیبی چک است. اگر هنوز نحوه استفاده از بی بی چک را نمی دانید، نگران نباشید. در این مقاله از همدلی ما همه آنچه باید بدانید را به شما یاد میدهیم.

 

طرز استفاده از بی بی چک

بیبی چک یک تست بارداری خانگی است که خانمها در صورت احتمال بارداری می توانند از این وسیله استفاده کنند. اگر به تازگی ازدواج کرده اید و در مورد بیبی چک اطلاعات زیادی ندارید و فقط کاربرد آن را می دانید. این مقاله برای شماست. در این مقاله به همه نکاتی که هر خانمی باید در مورد بیبی چک بداند، پرداخته شده است. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

 

طرز استفاده از بیبی چک را یاد بگیرید

 

انواع بیبی چک

بیبی چک ها انواع مختلفی دارند. اما عملکرد همه آنها یکی است و یک چیز را اندازه گیری می کنند. انواع بیبی چک عبارت است از:

 

• بیبی چک نواری: این نوع بیبی چک شامل یک نوار کاغذی است که خطوط رنگی آن در تماس با ادرار نشان می دهد تست بارداری مثبت است یا منفی. این نوع بیبی چک نسبت به بقیه مدلها بیشتر استفاده می شود.

• بیبی چک قطره چکانی: این مدل بیبی چک از قطره چکان برای نمونه برداری از ادرار استفاده می شود.

• بیبی چک مستقیم: این نوع بیبی چک مستقیما در مسیر ادرار قرار می گیرد.

بیبی چک های مختلف در واقع سطح هورمون بارداری یا HCG (گونادوپرین جفتی) را در ادرار زنان اندازه گیری می کنند. زمانی که جنین در رحم مادر، لانه گزینی می کند، سلولهای جفت هورمون گونادوپرین جفتی انسانی را آزاد می کنند. به همین خاطر است که میزان هورمون جفت یا HCG در ادرار مادر بالا می رود و از بارداری خبر می دهد.

 

 

دقت بی بی چک

دقت بیبی چک خیلی هم بالا نیست. بنابراین اگر به تازگی پریودتان عقب افتاده است این وسیله نمی تواند با دقت کافی جواب دهد. بیبی چک ها خیلی به هورمون جفت حساس نیستند. بهتر است از بیبی چک زمانی استفاده کنید که پریودتان یک هفته به تعویق افتاده است. برای اطمینان بیشتر می توانید از آزمایش خون برای تشخیص بارداری استفاده کنید.

 

بهترین زمان استفاده از بی بی چک

هرچند در هر ساعتی از شبانه روز می توانید تست بارداری بگیرید اما بهترین زمان استفاده از بیبی چک موقع ادرار اول صبح است. چون اگر باردار باشید، در طول شب هورمون جفت در مثانه جمع شده است و ادرار صبح می تواند بهتر از هر زمان دیگری بارداری شما را تایید کند. همچنین بهتر است یک هفته تا ده روز بعد از به تعویق افتادن پریودتان از بیبی چک استفاده کنید تا جواب معتبرتری از آن بگیرید.

 

عکس بی بی چک مثبت

 

استفاده از بیبی چک در شب

شبها هم می توانید از بیبی چک استفاده کنید. چون مقدار هورمون جفت در هر ساعت از شبانه روز یکسان است. اما بهتر است استفاده از بیبی چک را تا اول صبح فردا به تعویق بیندازید تا بیبی چک با دقت بیشتری تست بارداری را انجام دهد.

 

تست بیبی چک را کی می‌توانم انجام دهم؟

تست‌های بارداری خانگی یا بیبی چک اغلب تست ادرار هستند و برای بیشتر زنان، بهترین زمان برای انجام تست‌‌های بارداری چند روز پس از موعد نرمال هر ماه برای شروع پریود است. این تست‌ها مقدار هورمون گنادوتروپین جفتی یا همان hCG در ادرار را اندازه‌گیری می‌کنند اما فقط وقتی که این هورمون به سطح خاصی رسیده باشد.

اگر این نوع تست را خیلی زود انجام دهید، ممکن است هنوز مقدار هورمون hCG در ادرار به اندازه‌ای بالا نرفته باشد که برای مثبت شدن تست کافی باشد. اگرچه در تبلیغات برخی تست‌ها گفته می‌شود که نتایج زودتری فراهم می‌کنند، اما بیشتر تست‌های ادراری بارداری اگر چند روز پس از موعد نرمال برای شروع پریود گرفته شوند پاسخ دقیقی به شما خواهند داد.

 

عکس بی بی چک منفی کاذب

 

تفسیر نتیجهٔ بی بی چک چگونه است؟

 

بعد از گذشت چیزی در حدود پنج دقیقه از تماس بیبی چک با ادرارتان، نتایج تست می‌تواند سه حالت به شکل زیر داشته باشد:

نتیجهٔ مثبت بیبی چک: در این حالت، دو خط قرمز پررنگ در قسمت‌هایی که با حروف C و T روی تست مشخص شده است ظاهر خواهد شد. این حالت نشانهٔ بارداری شماست.

نتیجهٔ منفی بیبی چک: وقتی نتیجهٔ تست بیبی چک منفی باشد، قسمت C تست، قرمز پررنگ می‌شود ولی قسمت T تست رنگی ندارد. در این حالت، جواب تست منفی است و شما حامله نیستید.

نتیجهٔ مثبت ضعیف بیبی چک: در حالت سوم، قسمت C تست قرمز پررنگ می‌شود و قسمت T قرمز کم‌رنگ خواهد شد. این حالت یک حالت مشکوک است و قطعی نمی‌توان گفت که جواب تست مثبت است یا منفی. اگر این حالت پیش آمد، می‌توانید چند روز دیگر این تست را تکرار کنید یا تست خون بارداری بدهید تا از نتیجهٔ بارداری خود مطمئن شوید.

 

چرا تست بی بی چک منفی می‌شود؟

یک تست بارداری ممکن است به دلایل مختلفی منفی شود که شامل موارد زیر است:

ممکن است باردار نشده باشید.
ممکن است خیلی زود تست را گرفته باشید.

ممکن است دیرتر از آنچه فکر می‌کردید تخمک‌گذاری کرده باشید و بارداری هنوز آن‌قدر پیشرفت نکرده باشد که تست بتواند سطح افزایش‌یافتهٔ هورمون hCG را ردیابی کند یا بارداری شما ممکن است شرایطی داشته باشد که روی مقدار هورمون در بدنتان تأثیر بگذارد. اگر از تست بارداری نتیجهٔ منفی گرفتید، اما هنوز پریود نشده‌اید دوباره بعد از چند روز امتحان کنید.

زمان تخمک‌گذاری و تقویم قاعدگی شخصی خود را همیشه همراهتان داشته باشید.

 

بی بی چک مثبت و عدم بارداری

 

تست خون بارداری چیست؟

نوع دیگر تست بارداری مقدار هورمون hCG در جریان خون را اندازه می‌گیرد. آزمایشات خون حساس‌تر از تست‌های ادرار هستند. بنابراین، می‌توانند مقادیر بسیار کمتری از هورمون‌ hCG را اندازه‌گیری کنند. آنها می‌توانند بارداری را زودتر از تست‌های ادرار و معمولاً ۶ تا ۸ روز پس از تخمک‌گذاری تشخیص دهند. طبیعتاً آزمایشات خون کمی گران‌تر از خرید یک بیبی چک هستند و اغلب باید توسط پزشک درخواست شوند و برای آن لازم است که یک نمونه خون بدهید.

تست خون زمانی مفیدتر و لازم است که آگاهی زودتر از بارداری‌تان برای انجام یک مورد پزشکی یا سفر خاص یا مواردی از این دست حیاتی است، مثلاً اگر شما به یک رادیولوژی با اشعهٔ ایکس نیاز دارید و مطمئن نیستید که باردارید یا فقط شک دارید! در غیر این صورت می‌توانید با آرامش کامل منتظر بمانید تا پریودتان به تأخیر بیفتد تا نتیجهٔ واضحی از تست ادرار بارداری بگیرید.

برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ بارداری‌ و روند رشد جنین، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید تا اطلاعات مادرشو برای شما شخصی‌ شود.

 

تست منفی کاذب بارداری چیست و چقدر درست است؟

نتیجهٔ «منفی کاذب» یک تست بارداری نشان می‌دهد که شما باردار نیستید، درحالی‌که باردار شده‌اید. دقت تست بارداری خانگی بستگی به این دارد که آن را چگونه و در چه زمانی انجام دهید. بنابراین، این احتمال هست که نتیجهٔ منفی تستی که شما گرفته‌اید دقیق نباشد.
اگر تست درست انجام شود و باز هم نتیجه منفی باشد چه؟

اگر برای انجام تست به اندازهٔ کافی منتظر مانده‌اید و باز هم نتیجهٔ تست منفی شده است، خب احتمالاً شما باردار نیستید. بارداری تنها دلیل برای فقدان یک دوره پریود نیست. استرس، ورزش خیلی زیاد و مشکلات تیروئید از جمله مسائلی هستند که می‌توانند قاعدگی شما را به تأخیر بیندازند.

اگر پریودتان هفته‌ها به تأخیر افتاده است و نتیجهٔ تست بارداری مثبت نمی‌شود، با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که آیا باردارید یا برای منظم شدن چرخه‌های قاعدگی به کمک خاصی نیاز دارید.

 

بیبی چک چیست

 

نقش داروها در نتیجه آزمایش بی بی چک

داروهای باروری یا سایر داروهای حاوی (hCG) ممکن است در نتایج آزمایش بارداری در منزل تداخل ایجاد کنند. با این حال، اکثر داروها، از جمله آنتی بیوتیک‌ها و قرص‌های جلوگیری از بارداری، بر صحت آزمایش‌های بارداری در خانه تأثیر نمی‌گذارند. حاملگی خارج از رحم، یائسگی یا مشکلات تخمدان‌ها نیز ممکن است در نتایج آزمایش نقش گمراه کننده‌ای داشته باشند.

 

آیا یک نتیجه مثبت می تواند اشتباه باشد؟

اگرچه این اتفاق نادر است، اما هنگامی که واقعا باردار نیستید هم ممکن است از یک تست بارداری خانگی نتیجه مثبت بگیرید. به آن مثبت کاذب گفته می‌شود. اگر تخمک بارور شده متصل به دیواره رحم (حاملگی بیوشیمیایی) خود را از دست داده باشید و فوراً پس از آن آزمایش را انجام دهید یا سریعاً پس از مصرف داروی باروری حاوی (hCG) تست بارداری انجام دهید ممکن است این نتیجه حاصل شود.

چنانچه تست بارداری در منزل انجام داده‌اید و نتیجه آن مثبت شد. اما پس از چند روز دوباره تست را انجام داده و نتایج متفاوتی به دست آورده‌اید. لازم است تا با پزشک متخصص خود مشورت کنید. برای اطمینان از بارداری ممکن است به آزمایش خون یا سونوگرافی نیاز داشته باشید. توجه داشته باشید که هرچه زودتر بارداری شما تأیید شود، زودتر می‌توانید مراقبت‌های دوران بارداری خود را شروع کنید.

 

آیا یک نتیجه منفی می تواند اشتباه باشد؟

هنگامی که واقعاً باردار هستید ممکن است نتیجه‌ی آزمایش بارداری شما در منزل منفی به دست آید. این نتیجه به عنوان منفی کاذب شناخته می‌شود. زمانی با چنین نتیجه‌ای روبه رو می‌شوید که:

 

تست بارداری را خیلی زود انجام داده باشید.

هر چقدر که زودتر پس از دوره‌ی پریودی خود تست بارداری را انجام دهید، تشخیص (HCG) برای آزمایش دشوارتر است. برای دستیابی به دقیق‌ترین نتایج، یک هفته پس از دوره پریود خود تست بارداری را تکرار کنید. اگر نمی‌توانید تا این مدت صبر کنید، لازم است تا آزمایش خون دهید.

 

نتایج آزمون را خیلی زود بررسی کرده‌اید.

به وسیله بی بی چک خود زمان بدهید تا نتیجه صحیح را نشان دهد. تنظیم زمان باید مطابق با دستورالعمل تست بارداری باشد.

 

از ادرار رقیق استفاده کرده‌اید.

برای دریافت دقیق‌ترین نتایج، صبح اولین آزمایش را انجام دهید. زمانی که غلظت ادرار بیشتر است. چنانچه تست بارداری که در منزل با بی بی چک انجام داده‌اید منفی بود. اما دورۀ قاعدگی شما شروع نشد، آزمایش را چند روز یا یک هفته بعد تکرار کنید. مخصوصاً اگر آزمایش را قبل یا بعد از مدت کوتاهی پس از قاعدگی انجام داده‌اید.

ممکن است نتایج آزمایش منفی باشد، اما عادت ماهانۀ شما شروع نمی‌شود. شاید هنوز فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید. لازم است که با پزشک متخصص مشورت کنید.

عوامل بسیاری می‌توانند منجر به از دست رفتن دوره‌های قاعدگی شوند. از جمله اختلالات تیروئید، وزن کم بدن، مشکلات تخمدان‌ها، ورزش بیش از حد و استرس اگر باردار نیستید. پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا چرخه‌ی قاعدگی خود را دوباره به حالت اولیه برگردانید.

 

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب « دلایل سردی زنان » را هم مطالعه نمایید.

 

 

بیبی چک چیست, خط c در بی بی چک نشانه چیست, عکس بی بی چک مشکوک, بی بی چک کمرنگ, خط پررنگ بی بی چک نشانه چیست, بی بی چک چیه, زمان استفاده از بی بی چک, بهترین زمان استفاده از بیبی چک در پریود نامنظم, استفاده از بی بی چک در دوران پریودی, بی بی چک با ادرار رقیق

 

منابع:

madarsho.com

snapp.doctor

drzakerin.com

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *