خواص خار مریم / 20 خاصیت خارمریم برای پوست، مو و آقایان

خواص خار مریم برای کلیه و پروستات,خاصیت خارمریم در طب سنتی,خواص خار مریم برای سرطان,20 خاصیت خارمریم برای رحم دیابت معده سنگ کیسه صفرا پوست مو و آقایان خواص خار مریم برای رحم خواص خار مریم برای پوست, خواص خار مریم برای کبد, خواص خار مریم برای معده, خاصیت خار مریم چیه

در دنیای پیرامون ما گیاهان بی شماری رشد می کنند که جدای از وابستگی مان به آن ها از نظر تولید اکسیژن، بسیاری از این گیاهان با خواص دارویی خود موجب بهبود و تسکین درد هایمان می شوند. بی شک گیاه خار مریم را می توان جزو پر خاصیت ترین گیاهان دارویی دانست که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از هر چیزی بهتر است با خواص خارمریم آشنا شوید.

 

خواص خار مریم , 20 خاصیت خارمریم برای پوست، مو و آقایان

خار مریم چه نوع گیاهی است؟

خار مریم که با نام علمی Silybum marianum و در نزد مردم ایران با نام های خار اسکاتلندی و مارتیغال شناخته می شود گیاهی گلدار سالیانه با گل هایی به رنگ بنفش است که در طول دوره رشد خود 20 تا 300 سانتی متر قد کشیده و دارای شکلی تقریبا مخروطی شکل می باشد.

از مهم ترین مناطقی که این گیاه رشد می کند می توان به سواحل جنوب شرقی انگلیس، ایران، نیوزلند و استرالیا اشاره کرد. بخش بسیاری از خواص دارویی خارمریم در دانه های آن قرار دارد که سیلیمارین موجود در آن به عنوان پادزهر مهلک ترین سموم استفاده می شود. بهتر است بیش از این توضیح نداده و به سراغ خواص بی نظیر دارویی آن برویم.

 

خواص خارمریم

 

1.خار مریم راه حلی برای مراقبت از پوست :

یکی از موارد استفاده خار مریم برای مراقبت از پوست می باشد، کاهش التهاب ناشی از آنتی اکسیدان از پیری پوست جلوگیری کرده و طراوت را به پوست شما هدیه می دهد.

 

2.خار مریم درمان بیماری های کبدی :

شاید اگر تا کنون و پیش از این توضیحات نام این گیاه را شنیده باشید خار مریم را به عنوان درمانی موثر برای کبد بدانید به گونه ای که بسیاری از عطاری ها برای هر نوع بیماری کبدی خار مریم را همراه با دانه های آن تجویز می کنند.

 

همان طور که در توضیحات فوق نیز اشاره کردیم به خاطر فلاونوئیدی به نام سیلیمارین هر نوع التهاب کبدی به وسیله این گیاه دارویی از بین رفته و طی مطالعات انجام شده می توان از آن به عنوان یک راه حل اصلی برای پیشگیری از سیروز یاد کرد. هپاتیت، یرقان و کبد چرب از جمله بیماری هایی هستند که این گیاه به بهبود و کاهش اثر آن ها بر روی بیمار کمک می کند.

 

3.تقویت سیستم ایمنی بدن :

گلبول های سفید در بدن ما به طور مداوم با عوامل بیرونی بیماری زا نظیر باکتری ها، استرس های ناشی از فعالیت های روزانه و … مقابله می کند؛ یکی از بهترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی خار مریم است که با افزایش گلبول های سفید کمک می کند زندگی سالم تری داشته باشیم.

 

4.خواص ضد سرطانی:

از دیگر آثار معجزه آسای عصاره این گیاه می توان به تاثیر آن بر سلول های سرطانی اشاره کرد، به گونه ای که بسیاری از پزشکان مصرف آن را برای جلوگیری از سرطان پروستات، پستان و کبد تجویز می کنند.

 

5.راه حلی برای تنظیم کلسترول :

کلسترول بالا یکی از مواردی است که امروزه انسان های بسیاری به دلیل سبک زندگی نادرست با آن رو به رو هستند، سیلیمارین موجود در این گیاه کمک می کند بدن کلسترول بد خون را کاهش داده و آن را به طور طبیعی تنظیم کند.

 

6.حفظ سلامت استخوان ها :

طی تحقیقات انجام شده توسط یک گروه پزشکی در سال های 2016 و 2017 نتایج آزمایش ها نشان داد که استفاده مداوم از خار مریم تاثیر به سزایی بر سلامت استخوان ها دارد.

 

7.محافظت از پوست در برابر خورشید :

تحقیقات متعددی تا به کنون نشان داده است که عصاره لیپوپروتئین موجود در خار مریم از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند و خطرات هر نوع التهاب و یا آفتاب سوختگی بسیار کاهش می یابد.

 

8.کاهش وزن با خار مریم :

استفاده مداوم از خار مریم و وارد شدن دز مشخصی از سیلیمارین موجود در این گیاه تاثیر مستقیمی بر کاهش وزن گذاشته و کمک می کند تا بسیار آسان تر وزن اضافی و چربی های بدن را از دست بدهید.

 

9.جلوگیری یا کند کردن روند آلزایمر با خار مریم :

همان طور که می دانید عصاره معجزه آسای این گیاه یعنی سیلیمارین توانایی ادراکی انسان ها را تحریک کرده و مسیر های عصبی جدید را ایجاد می کند که خود یک راه حل موثر برای جلوگیری از آلزایمر می باشد.

 

10.حفظ سلامتی پروستات در مردان :

یکی از بیماری های رایج در مردان پروستات می باشد که در بسیاری از موارد باعث مشکلاتی در روند زندگی می شود! ترکیب سیلیمارین و سلنیوم بررسی تاثیر آن بر روی مردان در یک تحقیق نشان داد که پس از استفاده مجاری ادرار باز شده و مثانه به میزان کمتری تحت فشار قرار می گیرد. علاوه بر این با کاهش کلسترول و چربی های مضر خون خطر ابتلای مردان به سرطان پروستات کاهش می یابد.

خاصیت خارمریم

11.سلامت قلب :

استفاده از دم کرده خار مریم به دلیل وجود مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها و انواع مواد مغذی به کاهش کلسترول خون کمک کرده که همین امر باعث کاهش بیماری های قلبی شده و خطر سکته را به حداقل ممکن می رساند.

 

12.بهبود علائم آسم ناشی از آلرژی:

عصاره خار مریم تاثیر مستقیمی بر کاهش التهابات دارد. طی تحقیقات انجام شده در سال 2012 بر روی موش ها مشخص شد که سیلیمارین به بهبود التهاب ناشی از آسم الرژیک کمک می کند و آن را بسیار کاهش می دهد.

  نحوه مصرف خار مریم و تهیه عرق آن / طریقه مصرف خار مریم

 

13.کمک به سندروم پیش از قاعدگی:

زنانی که دچار تغییراتی نظیر نفخ، گرفتگی عضلات، تغییرات روحی و حساسیت سینه پیش از قاعدگی می شوند، یکی از علل اصلی آن را می توان CRP بالا دانست. گرچه تا کنون آزمایش و یا تحقیقاتی در این زمینه اتفاق نیفتاده است اما به دلیل تاثیرات خار مریم و کمک کاهش CRP بی شک این گیاه دارویی بر سندروم قبل از قاعدگی تاثیر گذاشته و تغییرات را کاهش می دهد.

 

14.خار مریم راهی موثر بر افزایش باروری:

عصاره خار مریم و رزماری باعث افزایش کیفیت نطفه شده و وضعیت آنتی اکسیدانی آن عملکرد جنسی را افزایش می دهد. مصرف مرتب دم کرده این گیاه شانس باوری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

 

15.خار مریم دارویی موثر در بهبود زخم :

طبق توضیحات گذشته عنوان کردیم که سیلیمارین موجود در خار مریم تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست دارد که همین امر باعث می شود در صورت بروز هر گونه زخم سرعت بهبود آن افزایش پیدا کند. ژل خار مریم باعث افزایش کلاژن و سلول های سازنده کلاژن می شود.

 

16.افزایش تولید شیر با خار مریم :

از این گیاه دارویی به طور سنتی برای افزایش شیر در زنان استفاده می شود و مطالعات انجام شده نشان از این دارد که این گیاه برای زنان باردار خطرناک نیست.

 

17.کاهش اثرات رادیولوژی و شیمی درمانی :

سیلیمارین موجود در این گیاه به دلیل تاثیرا مستقیم بر پوست اثرات ناشی از تابش پرتو ها را به میزان قابل توجهی کاهش می می دهد. علاوه بر این در بیماران سکته مغزی کاهش چربی مضر خون و هم چنین تنظیم کلسترول باعث افزایش زنده ماندن می شود. در طی آزمایش های انجام شده بر موش های دارای سرطان ریه خار مریم تاثیر تشعشعات را بر ریه کاهش داده و زنده ماندن را بهبود بخشیده است.

 

18.درمان مشکلات معده و دستگاه گوارش :

در طب سنتی از این گیاه برای مشکلات معده و گوارشی نظیر نفخ شکم، یبوست و … استفاده می شود.

 

19.درمان پسوریازیس :

عصاره سیلیمارین موجود در گیاه به درمان پسوریازیس کمک کرده و باعث کاهش التهابات پوستی، قرمزی و خارش می شود.

 

20.سنگ کلیه و سنگ صفرا :

سیلیمارین موجود در این گیاه کمک می کند صفرا عملکرد خود را بهبود بخشیده و سموم را بدون هیچ مشکلی دفع کند که همین امر موجب کاهش خطر ابتلا به سنگ صفرا می شود. از طرفی می دانیم سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که مواد سمی و کلسترول در صفرا زیاد شود به همین دلیل استفاده مداوم از عصاره آن خطر ابتلا به سنگ کلیه و سنگ صفرا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

خواص خار مریم برای رحم

زمان مناسب مصرف خار مریم چه زمانی است؟

خارمریم را می توان به طور مناسب در روز در سه وعده مختلف استفاده کرد، گرچه مطالعات نشان می دهد که مصرف این گیاه دارویی همراه با چربی های مفید جذب آن را افزایش می دهد.

 

طرز استفاده از خار مریم چگونه است؟

خار مریم معمولا به شکل دم کرده مورد استفاده قرار می گیرد اما می توان آن را به صورت تنتور نیز استفاده کرد. به طور معمول دانه گیاه دارای خاصیت بیشتری نسبت به گل های این گیاه می باشد به همین دلیل در بسیاری از مواقع و دارو های تولیدی از عصاره دانه این گیاه استفاده می شود.

 

طرز تهیه دم کردن خار مریم

به طور معمول برای داشتن یک دم نوش مناسب از خار مریم می توانید 3.5 گرم از دانه آن را به صورت نیم کوب در آورده و در 150 سی سی آب به دم 10 تا 15 دقیقه بگذارید که دم بکشد.

 

دستور مصرف دمنوش خار مریم

این دمنوش را می توان در هر روز 3 بار با بازه های زمانی مساوی و نیم ساعت پیش از غذا نوشید.

 

روش مصرف برای افراد مبتلا به هپاتیت و سیروس کبدی

افراد مبتلا به سیروس کبدی می توانند سه نوبت در روز به مدت دو سال 160 الی 800 میلی گرم را مصرف نمایند اما افراد مبتلا به هپاتیت با 3 ماه مصرف در دز تعیین شده به بهبودی کامل می رسند.

 

روش مصرف برای افراد دچار تنبلی کبد

این افراد می توانند 250 میلی گرم را تنها یک بار در روز به مدت 8 هفته مصرف نمایند.

 

عوارض جانبی خار مریم :

گرچه خار مریم به عنوان یک گیاه دارویی دارای خواص زیادی است اما به مرور زمان و در اثر استفاده بیش از حد از آن با عوارضی رو به رو می شوید

  • اسهال خفیف
  • سر درد
  • درد مفاصل
  • خستگی و بی خوابی
  • ناتوانی جنسی (بسیار نادر)
  • آنافیلاکسی
  • آلرژی پوستی، اگزما و خارش
  • درد معده و تهوع (بسیار شایع)
  • آبریزش بینی و عطسه کردن

 

موارد منع مصرف خار مریم

گر چه در طب سنتی از این گیاه برای افزایش شیر دهی زنان استفاده می شود اما به دلیل نبود مطالعات کافی در زمینه حساسیت به گیاهان تیره کاسنی، نباید در کودکان زیر 12 سال و دوران بارداری و شیردهی مصرف شود.

 

تداخلات دارویی خار مریم

سیلیمارین موجود در خار مریم ممکن است موجب کاهش مترینادازول شود، به همین دلیل مصرف همزمان این دو با یکدیگر توصیه نشده و پیشنهاد می شود در زمان مصرف همزمان از دز بیشتر مترونیدازول استفاده شود. احتمال کاهش اثر یوهمبین و فنتولامین به دلیل اثر آنتاگونیستی خارمریم وجود دارد.

 

منابع:

saednews.com

namnak.com

3.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *