ال-کارنیتین و نقش آن در سوزاندن چربی

ال-کارنیتین و نقش آن در سوزاندن چربی

ال کارنیتین چیست

امروزه افراد بسیاری برای داشتن تناسب اندام به باشگاه های ورزشی مراجعه کرده و روزانه زمان خاصی را صرف ورزش می کنند. انگیزه هر فردی برای مراجعه به باشگاه متفاوت بوده و بسیاری از آن ها به خصوص بانوان قصد کاهش وزن دارند. به طور معمول در باشگاه های ورزشی مکمل های خاصی توسط مربی برای از بین بردن چربی های اضافه معرفی می شود که یکی از آن ها را می توان ال-کارنیتین دانست.

اول از همه این سوال پیش می آید که ال-کارنیتین چیست؟ کارنتین یک پروتئین یا به صورت دقیق تر دو اسید آمینه متیونین و لیزین می باشد که اصلی ترین وظیفه آن آزاد سازی انرژی از یاخته های چربی در بدن است. کارنیتین را می توان در مواد غذایی پروتینی نظیر گوشت قرمز، ماهی، برخی از فرآورده های لبنی و … یافت! در نتیجه با این تعریف کوتاه شاید تا حدودی نحوه عملکرد ال-کارنیتین را در بدن درک کرده باشید.

همان طور که در توضیحات فوق اشاره کردیم اصلی ترین وظیفه کارنیتین انتقال اسید های چرب بلند زنجیر به داخل میتوکندری می باشد که این فرآیند باعث آزاد سازی انرژی برای انجام فعالیت ها می شود. تمامی ما با داشتن یک تغذیه سالم در هر روز 60 تا 180 میلیگرم کارنیتین دریافت می کنیم که بیش از 50 درصد آن در حین انجام مراحل گوارش در روده کوچک جذب می شود.

محل تجمع بسیاری از کارنیتین دریافت شده در بدن عضلات می باشند که با آزاد سازی انرژی کمک می کنند بتوانیم تمرینات ورزشی خوبی داشته باشیم. جدای از ال-کارنیتین دریافتی توسط مواد غذایی مصرف یک دوز مناسب از این مکمل غذایی به ورزشکاران کمک می کند پروسه چربی سوزی را سریع تر کرده و کیفیت عضلات شان را بهبود بخشند. مصرف صحیح این مکمل غذایی علاوه بر چربی سوزی و آزاد سازی انرژی کمک خواهد کرد عضلات آسیب دیده در بازه زمانی سریع تری ریکاوری شده و خود را بازیابی نمایند.

تنها دقت داشته باشید که اگر به خاطر چربی سوزی و کاهش وزن ال-کارنیتین مصرف می کنید دوزی مناسب را انتخاب نمایید زیرا مصرف بی دلیل و زیاد از حد این مکمل غذایی شما را با عوارضی هم چون مشکلات جدی گوارشی مانند استفراغ، تهوع، اسهال و اسپاسم در عضلات ناحیه شکم رو به رو می کند. از طرفی مصرف بیش از حد مکمل ال-کارنیتین بویی شبیه به ماهی در بدن شما ایجاد کرده و که نه تنها برای خود بلکه برای اطرافیانتان نیز آزار دهنده است!

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *