عوارض و مضرات روغن، عرق و گیاه آلوئه‌ ورا

مضرات استفاده از آلوئه ورا,مضرات آلوئه‌ ورا خشک,موارد منع مصرف شربت آلوئه ورا,عوارض عرق آلوئه‌ ورا در نوزادان,موارد منع مصرف گیاه آلوئه‌ ورا, مضرات دمنوش آلوئه‌ ورا,مضرات روغن آلوئه‌ ورا,عوارض مصرف زیاد آلوئه‌ ورا,مضرات نوشیدنی آلوئه ورا,مضرات گیاه آلوئه‌ ورا,عوارض گیاه آلوئه‌ ورا,عوارض آلوئه‌ ورا

آلوئه ورا گیاهی بی ساقه‌ و بومی آفریقای شمالی است که در بسیاری از کشورها هم به عنوان گیاه زینتی و هم به عنوان گیاه درمانی کشت می‌شود و به علت رویش در بیابان‌ها به لایه‌ی بیابان نیز شهرت دارد. این گیاه را با نام‌های صبر، صبر سقوطری، آلوئه هندی، شاخ بُزی، شب یار و… نیز می‌شناسند. بیش از 300 نوع آلوئه ورا وجود دارد که مهمترین آن‌ها ا زنظر دارویی، آرایشی و بهداشتی (Aloe Vera) نامیده می‌شود. برگ‌های این گیاه دراز، کلفت و گوشتی، پیچ و خم‌دار و دارای تیغ‌هایی بر روی لبه‌های کناری ان می‌باشد و ژله شفاف و سفتی از قسمت‌های داخلی آن ترشح می‌شود که بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلول‌های خاصی حاوی مایع زرد رنگ تلخ قرار دارد. زمانی که این مایع خشک شود، شیره آلوئه ورا تولید می‌شود که در بازار به آن صبر زرد یا صبر سیاه گفته می‌شود.

عوارض و مضرات روغن، عرق و گیاه آلوئه‌ ورا

شیرابه‌ی بدست آمده از این گیاه، تنها قسمتی از گیاه است که می‌توان از آن در مصارف دارویی استفاده کرد. شیرابه آلوئه‌ ورا به صورت تازه یا خشک شده و با رنگ‌های متفاوت زرد، زرد مایل به سبز، قهوه‌ای و یا قرمز مایل به سیاه است. با این حال از قسمت‌های دیگر برگ‌های این گیاه نیز برای اهداف دیگر استفاده می‌شود.

ترکیبات گیاه آلوورا

آلوورا علاوه بر موادی نظیر آلوئین فادومین، آنترا کوین، ایزو باربالوئین و کربن دارای ویتامین‌هایی نظیر B1، B2، B6، C، E، اسیدفولیک، مواد معدنی از قبیل کلسیم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم و همچنین قندهایی نظیر گلوکز، مانوز و… می‌باشد.

خواص ژل آلوورا

ژل آلوورا که از بریدن و فشار دادن برگ آن بدست می‌آید برای مرطوب کردن پوست، آفتاب سوختگی، سوختگی‌های سطحی و برطرف کردن اگزمای زیر چشم استفاده می‌شود.

خواص درمانی آلوورا

شیره آلوئه ورا دارای طبیعت گرم و خشک است

این گیاه برای مواردی همچون زخم معده، ریزش مو، زخم‌های دستگاه تناسلی، یبوست و تمیز کردن روده‌ها، درمان اگزما، اسهال خونی، گزیدگی حشرات، گرقتگی کبد، رفلاکس مری معدوی و… مفیدمی‌باشد.

در کتابی به نام The Egyptian Book of Remedies با قدمت 1500 سال قبل از مسیح از کاربرد شیره آلوئه ورا در درمان عفونت‌ها،‌ معالجه پوست و تهیه‌ی داروهای ملین نوشته شده است.

خاصیت اصلی ژل آلوئه ورا به عنوان مسهلی قوی است که دارای خواص دیگری از جمله ضد ورم، ضد میکروب، التیام زخم‌ها، ضد آفتاب و ضد سوختگی است.

از دیگر خواص آلوئه ورا می‌توان به رفع ریزش مو اشاره کرد. برای این منظور ژل آلوئه ورا را با آب ترکیب کنید و آن را بر روی پوست سر بمالید.

این گیاه همچنین برای معالجه اسهال خونی مفید می‌باشد.

از این گیاه می‌توان برای زخم استفاده نمود؛ بدین صورت که ترکیب ژل آلوئه ورا و آب را بر روی زخم بمالید.

  26 خاصیت آلوئه ورا / خواص آلوئه ورا برای مردان و زنان، پوست و مو و زیبایی

از دیگر خواص آلوئه ورا می‌توان به درمان بیماری قند اشاره نمود. مبتلایان به بیماری قند خون می‌توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل نمایند.

عوارض آلوورا (عوارض جانبی آلوورا و موارد احتیاط مصرف آن)

عوارض و مضرات آلوورا (عوارض جانبی آلوورا و موارد احتیاط مصرف آن)

توجه داشته باشید که این عوارض ذکر شده می تواند شامل : روغن آلوئه ورا ، دمنوش ، اسانس ، عرق آلوئه ورا ، بخور و تمام محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی آلوئه ورا باشد .

مصرف به حد متعادل این گیاه مورد منعی ندارد ولی مصرف زیاد آن باعث اسهال خونی می‌شود.

خانم‌های شیرده از مصرف این گیاه خودداری کنند؛ زیرا خواص این گیاه از طریق شیر وارد بدن طفل گردیده و ایجاد اسهال می‌کند.

در برخی موارد مصرف این گیاه باعث واکنش‌های آلرژیک در بدن شما می‌شود. اگر در مالش آن پوست شما تحریک می‌شود از ادامه مصرف آن خودداری کنید.

زنان باردار از مصرف این گیاه خودداری کنند، زیرا شیره این گیاه باعث انقباضات رحمی شده و می‌تواند باعث سقط جنین شود.

مصرف بیش از احد ژل (مصرف روزانه 1 گرم به مدت طولانی) می تواند باعث عدم تعادل آب و الکترولیت‌های بدن، سقط جنین، زایمان زودرس، اسهال خونی و ضایعات کلیه شود.

کودکان زیر 12 سال از این گیاه استفاده نکنند.

در زمان‌هایی که به تهوع، استفراغ،‌دردهای شکمی، خونریزی مقعد و ضعف شدید دچار هستید از مصرف آلوئه ورا پرهیز کنید.

دیگر موارد دقت در مصرف آلوورا :

کاهش قند خون

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که آلوورا ممکن است قند خون را کاهش دهد، بنابراین اگر آلوئه را از طریق دهانی مصرف می‌کنید و مبتلا به دیابت هستید، سطح قند خون‌تان را به دقت زیر نظر بگیرید.

تحریک روده

اگر به ناراحتی‌های روده مثل بیماری کرون، کولیت اولسروز یا انسداد مبتلا هستید، از شیرابه‌ی آلوئه‌ورا استفاده نکنید چون این ماده یکی از تحریک کننده‌های روده به حساب می‌رود.

وخیم کردن بواسیر

اگر بواسیر دارید شیرابه‌ی آلوئه‌ورا مصرف نکنید چون ممکن است اوضاع را بدتر کند.

نارسایی کلیه

دوز بالای عصاره یا شیرابه‌ی آلوئه‌ورا با نارسایی کلیه و بیماری‌های جدی ارتباط دارد، بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید از شیرابه‌ی آلوئه‌ورا استفاده نکنید.

اخلال در کنترل قند خون

آلوورا ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد و می‌تواند در هنگام عمل جراحی یا بعد از آن در کنترل قند خون اختلال ایجاد کند. حداقل دو هفته قبل از یک عمل جراحی از پیش تعیین شده خوردن آلوئه‌ورا را متوقف کنید.

کاهش پتاسیم

اگر داروی دیگوکسین (لانوکسین) مصرف می‌کنید، از شیرابه‌ی آلوئه ورا استفاده نکنید چون به عنوان یک محرک ملین عمل می‌کند و سطح پتاسیم بدن را کاهش می‌دهد؛ وقتی که این دارو را مصرف می‌کنید سطح پایین پتاسیم می‌تواند ریسک بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید قبل از مصرف آلوورا با پزشک خود مشورت کنید:

داروهای دیابت

سووفلوران

ملین‌های محرک

وارفارین(کومادین)

داروهای مدر

مصرف طولانی مدت شیره آلوئه ورا می‌تواند سبب کمبود پتاسیم شود که می‌تواند با پاره‌ای از معالجات قلبی تداخل پیدا کند.

 

منبع:

saednews.com

vista.ir

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *