خواص روغن سیاه دانه / 23 خاصیت روغن سیاه دانه برای درد مفاصل ریش سفیدی مو

روغن سیاه دانه برای صورت,خواص روغن سیاه دانه مالشی,خواص روغن سیاه دانه برای مو,روغن سیاه دانه برای ریش,خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل,خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو

قبل از اینکه از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی بگوییم باید درباره این دانه روغنی توضیحی بدهیم. وقتی دانه‌های گیاه نایجلا ساتیوا یا همان سیاه دانه را با دست می‌فشاریم، روغن سیاه دانه از آن خارج می‌شود. روغن سیاه دانه نام‌های متفاوتی دارد، از جمله روغن دانه‌ی زیره‌ی سیاه، روغن کالونجی، روغن دانه‌ی گیاه نایجلا، هاباتوس سوتا (habbatus sauda)، روغن دانه‌های پیاز سیاه، و روغن شوارتزکومول. روغن سیاه دانه را به دلیل بافت زبر و متمایزش به راحتی می‌توان شناسایی نمود. روغن سیاه دانه حاوی مواد مغذی ضروری و خواص مفید بسیاری است، و به همین دلیل سال‌ها است از آن در کشورهای جنوب آسیا و آسیای مرکزی برای درمان امراض مختلفی استفاده می‌شود.

 

23 خاصیت روغن سیاه دانه / خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل ریش سفیدی مو

خواص روغن سیاهدانه پر شمارند و مثلا عبارت هستند از خواص ضد التهابی، ضد باکتری، آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد قارچی، ضد هیستامین، ضد انعقاد، و ضد ویروسی. تیمو هیدروکینون و تیموکینون. ولی به این ها محدود نمی شوند. ترکیبات شیمیایی موجود در روغن سیاه دانه، عامل ایجاد کننده‌ی خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی بدن انسان هستند. در نتیجه، طبق شواهد علمی مصرف روغن سیاه دانه دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند و از بدن‌تان در برابر عفونت‌ها محافظت می‌نماید. هم‌چنین استفاده از روغن سیاه دانه به درمان دندان درد، سر درد، گرفتگی بینی، مشکلات گوارشی و روده‌ای، آنفولانزا و سرماخوردگی، دیابت، آلرژی‌ها (حساسیت‌ها)، و مشکلات پوست و مو کمک می‌کند.

خواص روغن سیاه دانه

محافظت از سلامت قلب

عوامل داخلی و خارجی بسیاری ممکن است به از دست رفتن سلامت قلب منجر شوند. کمبود مواد مغذی لازم خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تامین مواد مغذی ضروری برای قلب بسیار حائز اهمیت است. روغن سیاه دانه حاوی امگا ۶ و امگا ۹ است که قابلیت ارتجاعی سلول‌های رگ‌های خونی را افزایش می‌دهند، از فشار شریانی پیشگیری می‌کنند، و سطوح قند و کلسترول خون را در بدن کاهش می‌دهند. هم‌چنین فیتواسترول‌های موجود در روغن سیاه دانه نیز در این خاصیت تاثیرگذار هستند. بنابراین، هنگامی که از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی صحبت می‌کنیم، خاصیت این روغن را در محافظت از سلامتی قلب نباید نادیده بگیریم.

 

کاهش خطر سرطان پوست

تیمو هیدروکینون و تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست موثر هستند؛  روغن سیاه دانه حاوی خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند از ایجاد سرطان‌های مختلفی پیشگیری کند. استفاده از این روغن از طریق تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار نماید.

افزایش قدرت باروری

روغن سیاه دانه نشان داده است می‌تواند قدرت باروری نیز را بهبود ببخشد. این خاصیت نیز از دیگر خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی به شمار می‌رود که لازم بود در این مقاله به شما معرفی کنیم. روغن سیاه دانه دارای قابلیت شناخته‌شده‌ای برای تقویت سلامت باروری در زنان و مردان است.

محافظت از سلامت کبد

سموم و محصولات زائد بدن که داخل کبد جمع می‌شوند، تاثیرات مخربی برای بدن به همراه دارند، و باعث بروز مشکلات بسیاری برای سلامتی می‌شوند. کبد نقش مهمی در گوارش چربی ایفا می‌کند؛ چربی حاوی سموم فراوانی است. کبد از انباشت سموم مضر در بدن پیشگیری می‌کند. با وجود این، کارکرد کبد ممکن است به دلیل برخی عوامل شامل مصرف بیش از اندازه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروها کاهش یابد. روغن سیاه دانه در محافظت از سلامت کبد موثر است و از کاهش کارکرد کبد پیشگیری می‌کند، زیرا این روغن قادر است سموم و پسماندهای شیمیایی را از بدن دفع کند.

کمک به کاهش وزن

بسیاری از آدم‌ها معتقدند برای کاهش وزن لازم است تمام روغن‌ها را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند. با وجود این، این مسئله برای برخی انواع خاص روغن، نظیر روغن سیاه دانه صدق نمی‌کند. با این‌که برخی روغن‌های خوراکی و آشپزی با افزایش وزن در ارتباط هستند، روغن سیاه دانه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مواد شیمیایی گیاهی موجود در روغن سیاه دانه دارای اثرات ضد چاقی هستند. خواص ضد التهابی روغن سیاه دانه به کاهش وزن و درمان چاقی مفرط کمک می‌کنند. به علاوه، استفاده از روغن سیاه دانه باعث کاهش اشتها، دفع سموم از بدن، تنظیم سطوح گلوکز خون، و تنظیم تری‌گلیسرید می‌شود.

 

روغن سیاه دانه برای صورت

کاهش فشار خون

وقتی از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی صحبت به میان می‌آید، نباید قابلیت آن را در کاهش فشار خون نادیده بگیریم. مصرف مرتب روغن سیاه دانه می‌تواند به کاهش خطر بیماری فشار خون بالا کمک کند. فشار خون بالا به بیماری‌های قلبی و عروقی نظیر سکته‌ی مغزی و سکته‌ی قلبی منجر می‌شود.

پیشگیری از اضطراب و افسردگی

روغن سیاه دانه دارای قابلیت تثبیت خلق‌وخو و وضعیت روانی است. استفاده از این روغن می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش قدرت شناختی در انسان کمک کند. تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه حاوی خواص ضد اضطرابی و ضد افسردگی است؛ از این رو، جای تعجب نیست که از روغن سیاه دانه به صورت گسترده برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

تسکین درد مفاصل

خواص ضدالتهابی‌ای که در سیاه‌دانه وجود دارد باعث شده بتواند درد مفاصل را کاهش دهد.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

روغن سیاه دانه به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی محسوب می‌شود. دستگاه ایمنی قوی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها ایفا می‌کند. دستگاه ایمنی با باکتری‌ها و ویروس‌هایی می‌جنگد که عامل بیماری‌ها و مشکلات فراوانی برای سلامتی هستند.

کمک به درمان آرتروز و پوکی استخوان

روغن سیاه دانه حاوی تیموکینون است که اثرات ضد پوکی استخوان دارد. از این رو، جای تعجب نیست که روغن سیاه دانه را به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای آرتروز و پوکی استخوان بشناسیم. تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث تسکین درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی می‌شود. مالیدن روغن سیاه دانه به شکل قابل توجهی باعث کاهش درد مفاصل، خشکی مفاصل در صبح و تورم می‌شود. چنان‌چه با مطالعه‌ای این همه فایده‌ی شگفت‌انگیز روغن سیاه دانه برای سلامتی، به این روغن علاقه‌مند شده‌اید، پس هرگز نباید اثربخشی آن را در درمان آرتروز و پوکی استخوان فراموش کنید.

  طریقه مصرف سیاه دانه برای قاعدگی دیابت ترک اعتیاد تشنج

درمان خشکی دهان

روغن سیاه دانه در درمان خشکی دهان نیز موثر است. فقط کافی است یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را به مدت چند دقیقه در دهان‌تان بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. برای پیشگیری از بیماری‌های دهانی روزی دو بار مسواک بزنید.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر به دنبال درمان‌های طبیعی برای آنفولانزا هستید، باید به خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی بیش‌تر فکر کنید. روغن سیاه دانه می‌تواند آنفولانزا و سرماخوردگی را درمان کند، زیرا حاوی خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، و ضد التهابی است. این روغن هم‌چنین گلو درد و تب را نیز درمان می‌کند.

تسکین دندان درد

روغن سیاه دانه فواید فراوانی برای سلامت دهان به همراه دارد. برای نمونه، استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند به تسکین دندان درد کمک کند. این قابلیت ناشی از وجود خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی در روغن سیاه دانه است.

درمان تشنج

تشنج و بیماری صرع نیز با کمک روغن سیاه دانه قابل کنترل هستند. این خاصیت نیز ناشی از خواص ضد انعقادی تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه است.

درمان گوش درد

ترکیب نصف قاشق چای خوری روغن زیتون و روغن سیاه دانه درمان خانگی موثری برای گوش درد به شمار می‌رود. چکاندن این ترکیب به صورت مرتب در گوش به میزان قابل توجهی گوش دردتان را تسکین می‌دهد.

 

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

افزایش تولید ادرار

روغن سیاه دانه برای مثانه و پروستات نیز فوایدی به همراه دارد. برای مثال، استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند باعث افزایش تولید ادرار شود که همین مسئله به بهبود قابل توجه کارکرد و سلامتی پروستات منجر می‌شود.

تقویت ریش

مصری های باستان و مردم خاور میانه سال ها از روغن سیاه دانه به عنوان درمانی برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن ریش ها استفاده می کردند، علاوه بر این روغن سیاه دانه می تواند به نرم شدن ریش ها کمک کند.

تسکین بی‌خوابی

مطالعات رابطه‌ی نزدیکی میان مصرف یا مالیدن روغن سیاه دانه و تسکین قالب توجه بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب پیدا کرده‌اند. استفاده از روغن سیاه دانه پیش از خواب، خوابِ عمیق و طبیعی و راحتی برای همه به ارمغان می‌آورد.

جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

اگر افراد روغن سیاه دانه را به مدت یک سال به کف سر بمالند و ماساژ بدهند، موهای سفید آنها از بین می رود البته مصرف هلیله سیاه با نظر پزشک طب سنتی می تواند برای درمان سفید شدن موها مفید باشد.

درمان آکنه

آکنه (جوش) یک وضعیت التهابی در پوست است. روغن سیاه دانه حاوی خواص ضد التهابی و بازسازی کنندگی است؛ از این رو، مالیدن روغن سیاه دانه به بر طرف شدن آکنه کمک می‌کند و پوست‌تان را نرم می‌نماید. از آن‌جا که روغن سیاه دانه فواید شگفت‌انگیز بسیاری برای زیبایی به همراه دارد، جای تعجب نیست که این روغن را به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای مشکلات بسیار شایعِ پوستی به شمار بیاوریم.

خلاصی از شر شوره‌ی سر

روغن سیاه دانه درمان خانگی فوق‌العاده‌ای برای شوره به شمار می‌رود. این ویژگی روغن سیاه دانه به خاطر خواص ضد باکتری و ضد قارچی موجود در آن است. استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کند، و از این طریق از ایجاد شوره پیشگیری نماید.

 توقف ریزش مو

توقف ریزش مو نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای زیبایی است که مایل بودیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. خواص ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی روغن سیاه دانه به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند و از ریزش مو پیشگیری می‌نمایند. به علاوه، روغن سیاه دانه با خواص مرطوب کنندگی‌اش برای افزایش رشد مو، افزودن درخشندگی و حجم به موها، و محافظت از آن‌ها در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش موثر است. خواص ضد قارچی روغن سیاه دانه، این روغن را به یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای شوره و سایر عفونت‌هایی تبدیل کرده‌ است که باعث ریزش مو می‌شوند. مالیدن مقداری روغن سیاه دانه به موها و جمجمه‌تان به صورت مرتب می‌تواند نتیجه‌ی رضایت‌بخشی برای‌تان به ارمغان بیاورد.

بهبود وضعیت ظاهری پوست

روغن سیاه دانه فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. برای مثال، استفاده از روغن سیاه دانه به صورت مرتب می‌تواند باعث بهبود وضعیت ظاهری پوست‌تان شود. این روغن تولید ملانین را افزایش می‌دهد؛ این رنگدانه‌ نقش مهمی در محافظت از پوست‌تان در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش ایفا می‌کند. به علاوه، خواص ضد التهابی، مرطوب کنندگی، و آنتی‌اکسیدانی روغن سیاه دانه، این روغن را به یکی از موثرترین درمان‌‌های خانگی برای جوش، قرمزی، لک‌های پیری، و علائم افزایش سن تبدیل کرده‌اند.

در پایان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سیاه دانه پیشنهاد می‌کنیم مطلب سیاه دانه و سقط جنین در دوران بارداری را مشاهده کنید.

روغن سیاه دانه را چگونه و از کجا تهیه کنیم؟

شاید بعد از مطالعه‌ی این مقاله و آگاهی از خواص روغن سیاه دانه ، به مصرف این روغن علاقه‌مند شده باشید و مایل هستید بدانید این روغن را چگونه و از کجا می‌توان تهیه نمود. اگر به خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی علاقه‌مند هستید، این روغن را می‌توانید از بسیاری از فروشگاه‌های مواد دارویی-غذایی یا عطاری‌ها تهیه نمایید. به علاوه، روغن سیاه دانه را از طریق فروشگاه‌های آنلاین نیز می‌توانید بخرید. توصیه می‌شود بهترین نوع روغن سیاه دانه را خریداری کنید که دارای رنگ زرد تیره و کهربایی باشد. هم چنین می‌توانید روغن سیاه دانه را از طریق خود دانه‌های سیاه دانه یا به صورت کپسول نیز مصرف کنید.

همچنین بخوانید : عوارض مصرف سیاه دانه و طبع سیاه دانه

منابع:

bazdeh.org

isna.ir

tasnimnews.com

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *