ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص کروناویروس , کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟ , تشخیص کرونا , تشخیص ویروس کرونا , تشخیص بیماری کرونا , نحوه تشخیص بیماری کرونا ویروس, بیماری کرونا را چگونه تشخیص بدهیم

 

 ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود
ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود

 

چگونگی تشخیص بیماری کروناویروس

 

نحوه تشخیص ویروس کرونا – برای تشخیص ویروس جدید کرونا (۲-SARS-CoV) که عفونت تنفسی کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) را ایجاد می‌کند از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است.

پژوهشگران چینی در نیمه اول ژانویه توالی ژنوم (فرمول ژنتیکی) ویروس جدید کرونا را مشخص کردند و در اختیار همگان قرار دادند. برای تشخیص ویروس کرونا، فرمول ژنتیکی آن با آنچه دانشمندان چینی مشخص کردند سنجیده می‌شود تا روشن شود آیا فرد به ویروس جدید کرونا آلوده شده یا نه.

برای آزمایش از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. گاهی هم نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک به کرونا هم به همراه نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نمونه معمولا از کسانی گرفته می‌شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

این آزمایش در دو مرحله اصلی انجام می‌شود، تشخیص اولیه و تائید تشخیص؛ در مجموع سه آزمایش انجام می‌شود که هر آزمایش در واقع بررسی و اندازه‌گیری یک توالی ژنتیکی ویروس است.
در دو دهه اخیر سه نوع ویروس کرونا شیوع جهانی یا منطقه‌ای داشتند، سارس (سندروم شدید و حاد تنفسی)، مرس (سندروم تنفسی خاورمیانه) و بیماری جدید موسوم به (COVID-۱۹)

ویروس عامل این بیماری اکنون سارس-کرونا-دو (۲-SARS-CoV) نام گرفته و ۸۲ درصد با ویروس سارس (SARS-CoV) شباهت ژنتیکی دارد.

برای تشخیص این کروناویروس جدید ابتدا تست برای شناسایی ویروس خانواده کرونا انجام می‌شود، بعد نتیجه با آزمایشی دیگر تائید می‌شود و اگر هر دو تست مثبت بود با تست سوم نوع ویروس کرونا (سارس، مرس یا سارس-کو-۱۹) مشخص می‌شود.

در ایران جواب آزمایش بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد.

 

به طور خاص برای بیماری کروناویروس دو نوبت تست پی‌سی‌آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می‌شود. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می‌تواند ترخیص شود ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد.

 

  هر درد قفسه سینه ای به کرونا مرتبط نیست!
پرده بکارت چیست محاسبه طول عمر پریود قاعدگی یا عادت ماهانه یعنی چه

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *